مدیریت و درمان گرفتگی عضلات پا در خواب

درمان گرفتگی عضلات پا در خواب بستگی به علت ایجاد آن دارد. اگر این گرفتگی به دلیل بیماری خاصی ایجاد نشود، یک اختلال نابهنجاری خواب به حساب آمده و قابل درمان نیست. علاوه بر این علت دقیق آن نیز ناشناخته است. در این صورت تمرکز باید بر روی مدیریت گرفتگی عضلات پا باشد.

علل ثانویه ایجاد گرفتگی عضلات پا در خواب

علل ثانویه عللی است که به طور مستقیم به بیماری مربوط نیست. برخی از مهمترین علل ثانویه گرفتگی عضلات پا در خواب در ادامه ذکر می شود:

  • هرگز نباید دارویی را بدون مجوز پزشک قطع کرد. بسیاری از داروهایی که ممکن است باعث گرفتگی عضلات پا شوند، برای درمان بیماری های مزمن تجویز می شوند. در این حالت قطع یک باره آن ها عوارض ناتوان کننده و حتی مرگ در پی دارد.
  • کم شدن آب بدن و یا علل از دست دادن آب مانند اسهال باید با مایع درمانی و مایعاتی که حاوی الکترولیت هستند، درمان شود. این کار به جای تشدید بیشتر اسهال، علائم و نشانه های کم شدن آب بدن مانند گرفتگی عضلات پا در خواب را کاهش می دهد.
  • کم خونی بسیاری از زنان را در دوره قاعدگی تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری تنها به معنی کمبود ماده معدنی آهن در بدن نیست. بلکه سندرم سوء جذب که در قاعدگی رخ می دهد باعث می شود که دستگاه گوارش نتواند آهن را به طور موثر جذب کند. مصرف مکمل ویتامین C همراه با قرص آهن یا مصرف غذاهای سرشار از آهن ممکن است موثر باشد.
  • کمبود کلسیم یکی از علل احتمالی گرفتگی عضلات پا در خواب است. در درمان این بیماری باید بیشتر دقت شود تا مکمل صحیح مورد استفاده قرار گیرند. برخی از انواع مکمل های کلسیم؛ بهتر توسط روده جذب می شوند. علاوه بر این بهتر است همراه با مکمل کلسیم  از یک مکمل منیزیم نیز به صورت همزمان برای جذب بهتر کلسیم استفاده شود.
  • کمبود پتاسیم نیز علت دیگری برای ایجاد گرفتگی عضلات پا در خواب است. اما یادتان باشد هرگز از مکمل پتاسیم به صورت خودسرانه استفاده نکنید. زیرا ممکن است دچار عوارض قلبی و کلیوی شوید.

درمان گرفتگی عضلات پا در خواب

مدیریت و درمان گرفتگی عضلات پا در خواب بسته به علت ایجاد آن متفاوت است. اما در مواردی که این عارضه بدون علت رخ می دهد (ایدیوپاتیک)، اقدامات زیر می توانند در بهبود شرایط به شما کمک کنند:

  • فعالیت، ورزش ملایم و تمرینات کششی قبل از خواب ممکن است به کاهش گرفتگی عضلات پا در خواب کمک کند. البته هر گونه فعالیت یا ورزش شدید ممکن است گرفتگی پا را بیشتر تشدید کند. علاوه بر این قبل از شروع فعالیت گرم کردن و استفاده از عضلات کششی فراموش نشود.
  • افرادی که دچار گرفتگی عضله پا در شب می شوند، با قرار دادن ۱ الی ۲ بالش زیر پا علائم این درد را کمتر در خواب احساس می کنند. این کار به ویژه در مواردی مانند بارداری بسیار موثر است. با این حال بالا گرفتن پاها در موارد خاص از جمله مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی و یا اختلالات کبدی باعث رنگ پریدگی از پا، سردی یا بی حسی و سوزن سوزن شدن شود.
  • گرما درمانی برای گرفتگی عضلانی مفید است، اما باید با احتیاط استفاده شود. در مورد بیماری عروق محیطی، نوروپاتی دیابتی و علل دیگری که باعث بی حسی پا می شود، استفاده از کمپرس بسیار گرم برای کاهش گرفتگی عضلانی پا ممکن است سوختگی درجه اول یا دوم  ایجاد کند.
  • درمان های موضعی برای درمان گرفتگی عضلات پا در شب مفید است. استفاده از کرم ها و ژل های محرک مثل کرم های فلفل در کاهش علائم موثر است. البته دقت کنید که هرگز عضلات پا را محکم فشار ندهید. این کار  می تواند منجر به ایجاد آسیب به فیبرهای عضلانی شود.
  • تلاش برای راه رفتن، ایستادن یا کشش اجباری ساق پا می تواند آسیب های عضلانی ایجاد کند. اکثر حملات گرفتگی عضلات پا در خواب خود به خود بدون انجام اقدام شدید از بین می رود.