مشکلات شایع بارداری و راه های مقابله با آن ها

همه خانم ها باید بدانند که در طی دوران بارداری مشکلات و ناراحتی هایی ممکن است وجود داشته باشد. برخی از این مشکلات به دلیل عدم اطلاع مادر و مصرف موادی است که می تواند خطر آفرین باشد ایجاد می شود، اما برخی دیگر از مشکلات نیز ناگزیرند یعنی وقوع آنها ارتباطی به رفتارهای مادر ندارد. باید بدانید اجتناب از اقدامات پر خطر و مقابله با مشکلات شایع بارداری می تواند منجر به بارداری سالم شود. بارداری سالم یعنی بارداری که در آن از مادر و کودک متولد نشده به درستی مراقبت شود.

مشکلات شایع بارداری

ناراحتی های جزئی که اغلب با راه های ساده قابل درمان است برای هر مادری ممکن است ایجاد شود شما باید این مشکلات را شناخته و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید شایع ترین مواردی که ممکن است در طی دوران بارداری برای مادر اتفاق بیفتد شامل موارد زیر است:

تهوع صبحگاهی

احساس تهوع و استفراغ در ماه های اول بارداری به ویژه در هنگام صبح به وجود می آید. البته این تهوع ممکن است در هر ساعت از شبانه روز بروز کند. برای درمان این حالت غالبا خوردن چند تکه بیسکویت می تواند کمک کننده باشد. اگر زیاد دچار این حالت می شوید از خوردن غذاهای سرخ کرده اجتناب کرده و مایعات فراوان بنوشید.

مشکلات شایع بارداری و راه های مقابله با آن ها
مشکلات شایع بارداری

واریس سیاهرگ ها

تورم سیاهرگ ها در پا و ناحیه لگن نیز یکی از مشکلات شایع بارداری است. برای مقابله با آن می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • از پوشیدن لباس های تنگ اجتناب کنید
  • سعی کنید به مدت طولانی بدن را در یک حالت نگه ندارید
  • هر روز چند بار به مدت چند دقیقه پاها را بالاتر از سر خود قرار دهید
  • پوشیدن جوراب های طبی ضد واریس می تواند در کاهش روند شکل گیری واریس کمک کننده باشد.

تکرر ادرار

در ماه های اول و پایانی بارداری تکرر ادرار امر طبیعی است. در صورتی که تکرر ادار همراه با سوزش باشد نشان دهنده عفونت ادراری است و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یبوست

تغییرات گوارشی ایجاد شده در دوران بارداری مشکلی با نام یبوست ایجاد می کند. برای حل این مشکلات شایع بارداری بهتر است از آب بیشتری استفاده کرده، بیشتر میوه و سبزی بخورید و فعالیت و ورزش روزانه را فراموش نکنید.

این عوامل مشکلات شایع بارداری برای مادران است در صورت که مشکلات دیگری نظیر خونریزی، درد شکم، جریان ناگهانی مایع از واژن، تاری یا ضعف دید، دوبینی، استفراغ شدید، سردرد شدید، تورم دست ها و صورت علی الخصوص زمانی که به یک باره اضافه وزن پیدا کردید، لرز یا تب داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید. این عوامل علائم خطر هستند و می تواند برای کودک یا مادر بسیار خطرناک باشند.