بچه‌ها گاهی اوقات اشتهای خوبی دارند و خوب غذا می‌خورند. در مقابل بعضی وقت‌ها هم اشتهایی نداشته و بدغذایی می‌کنند یا مثلا ناهار را با اشتها میل کرده ولی برای شام بی‌اشتها می‌شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند در چنین مواردی میزان غذایی که در نظر گرفته‌ایم را اندکی کاهش دهیم و در عوض تنوع موادغذایی را بیفزاییم…

من با اینکه تا سر حد اعصاب خوردی پیش می‌روم اما سعی می‌کنم اصول غذا دادن به بچه‌ها را یاد بگیرم و اجرا کنم تا کم‌کم قواعد غذا خوردن را متناسب با سن آرین برایش در نظر بگیرم. از حالا دارم یاد می‌گیرم که غذا خوردن را به یک کشمکش دایمی تبدیل نکنم و تا حد زیادی بتوانم از مشکلات مربوط به غذا خوردن بچه‌ها که حدود دو و نیم سالگی به اوج خود می‌رسد پیشگیری نمایم و حتما به جای ۳ وعده روزی ۵ وعده اما به مقدار کم غذا به آرین بدهم. این اصول را به شما و دوستان خوبم هم می‌گویم تا با هم پیش برویم. اول اینکه هم زمان با آغاز تغذیه تکمیلی و به خصوص شروع غذای جامد، کودک به کمک، تشویق و تمجید کردن ما نیاز دارد. بهترین کار ما این است که از یک صندلی بلندتر و پشتی‌دار استفاده کنیم و کودک همه اعضای خانواده را بر سر میز یا سفره غذا ببیند. با اینکه این کار دشواری‌های خاص خود را دارد اما او از همین سن کم یاد می‌گیرد موقع غذا باید سرمیز باشد و نه جلوی تلویزیون یا در اتاق بازی‌اش. دوم اینکه به محض توانایی او در استفاده از قاشق و یا گرفتن فنجان باید اجازه بدهیم خودش غذا خوردن را تجربه کند. این کار با همه کثیف‌کاری‌هایش از این لحاظ خسته کننده است که مدت غذا خوردن وی را به درازا می‌کشاند. نکته بعدی اینکه نباید به اجبار و زور به کودک غذا بدهیم و اگر او صورتش را هنگام غذا خوردن برمی‌گرداند، یعنی یا سیر شده و یا غذا را دوست ندارد. به حالت چهره او توجه کنید.

اگر هنگام خوردن غذا چهره‌اش را به شدت درهم می‌کشد احتمالا غذای مورد نظر باب طبعش نیست. راستی یادتان باشد پس از غذا دادن به او از مناسب بودن دمای غذا اطمینان حاصل کنید.

اگر او هنوز بلد نیست با قاشق غذا بخورد و شما به او غذا می‌دهید و مشاهده می‌کنید غذا را از دهانش خارج می‌کند، دلیل بر این نیست که از آن غذا خوشش نمی‌آید و یا قصد آزار و اذیت شما را دارد. او فقط می‌خواهد با جلو و عقب بردن زبانش غذا را بهتر بشناسد. او به تدریج یاد می‌گیرد همین کار را بدون ریختن غذا روی صورت، لباس یا پیش‌بندش انجام دهد. چرا که وی هنوز خیلی کوچک‌ است. همین‌طور که کودک ما بزرگ‌تر می‌شود، یاد می‌گیرد تا همانند مادر هنگام غذا خوردن رفتار کند. مثلا بعد از صرف غذا از کلماتی مثل لطفا، خیلی ممنون یا متشکرم استفاده کند. البته اگر شما و همسرتان این الفاظ را به کار ببرید!