مصرف سیب زمینی و علائم دیابت بارداری

مصرف سیب زمینی قبل از بارداری موجب بروز علائم دیابت بارداری می شود. تحقیقات جدیدی که در ۱۲ ژانویه سال ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان داده که مصرف ۵ فنجان سیب زمینی در هر هفته، قبل از بارداری، می تواند تا ۵۰ درصد احتمال بروز علائم دیابت بارداری را افزایش دهد.

در این تحقیق مشخص شد که خطر ابتلا به دیابت بارداری زمانی که یک هفته قبل از حاملگی ۲ الی ۴ فنجان سیب زمینی مصرف شود تا ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت. مصرف پنج فنجان یا بیشتر در هفته افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری را به ۵۰ درصد خواهد رساند.

دکتر ژانگ، محقق ارشد موسسه ملی بهداشت ایالات متحده در مورد سیب زمینی می گوید: ” سیب زمینی جزء سبزیجاتی است که کاملا سالم نیست. ” با این حال، این مهم است که توجه داشته باشید که این مطالعه فقط ارتباط بین مصرف سیب زمینی و خطر ابتلا به دیابت بارداری را نشان داده است.

مصرف سیب زمینی و علائم دیابت بارداری
علائم دیابت بارداری

سیب زمینی چطور بر بروز علائم دیابت بارداری تاثیر می گذارد؟

سیب زمینی سومین محصول غذایی پر مصرف، پس از گندم و برنج در جهان است. حدود ۳۵ درصد از زنان در ایالات متحده در سال های باروری خود از سیب زمینی به عنوان غذای روزانه استفاده می کنند. پس این مهم است که رابطه آن را با خطراتی که در دوران حاملگی وجود دارد بدانند.

سیب زمینی غنی از ویتامین C، پتاسیم و فیبر هستند. سیب زمینی همچنین مقدار قابل توجهی کربوهیدرات های ساده دارد که می توان به راحتی شکسته، جذب و وارد جریان خون شود. خوردن یک فنجان سیب زمینی می تواند سطح قند خون را به سرعت بالا ببرد. به گفته کارشناسان تغذیه دانشگاه هاروارد، میزان افزایش قند خون با مصرف سیب زمینی را می توان با میزان افزایش قند خون بر اثر مصرف نوشابه مقایسه کرد. بالا رفتن سطح قند خون می تواند بدن را نسبت به انسولین مقاوم کرده و موجب ترویج دیابت نوع ۲ شود. در کنار همه این عوامل سیب زمینی های نیمه آماده و سرخ شده به دلیل وجود روغن در آن ها می تواند مقاومت به انسولین را بالا ببرد.

به منظور بررسی اثر مصرف سیب زمینی بر روی دیابت بارداری ، ژانگ و همکارانش داده های نزدیک به ۱۶،۰۰۰ زنان شرکت کننده در این مطالعه را جمع آوری کردند. در طول ۱۰ سال پیگیری، این تیم تحقیقاتی تقریبا ۹۰۰ مورد از دیابت بارداری را در تقریبا ۲۲،۰۰۰ تولد مشاهده کردند.
این پژوهشگران همچنین تخمین زدند که زنان می توانند خطر ابتلا به دیابت حاملگی را با تعویض دو وعده غذایی که شامل سیب زمینی است، با سایر سبزیجات یا غلات سبوس دار، بین ۹ الی ۱۲ درصد کاهش دهند.
دیابت حاملگی می تواند مشکلات سلامتی برای نوزادان داشته باشد. مشکلاتی مثل افت قند خون و مشکلات تنفسی بلافاصله بعد از تولد از جمله مهمترین عوارض دیابت بارداری بر روی نوزاد است. همچنین این نوزادان با احتمال بیشتری با عارضه مرگ در زمان تولد و یا پس از آن دست و پنجه نرم می کنند.