معرفی داروی سولفاسالازین Sulfasalazine

سولفاسالازین از جمله داروهای ضد التهابی است که در درمان روماتیسم، آرتیرید روماتوئید (بخصوص در موارد رخ داده برای جوانان) و بیماری های التهابی روده از جمله کرون و کولیت اولسرو (نشانه این بیماری ها دردهای شکمی و اسهال خونی است)، تجویز می شود. این دارو به اشکال قرص، محلول، تنقیه و شیاف، ارائه می شود.

سولفاسالازین دارای ترکیبی از مواد ضد التهاب و ضد باکتری است؛ که توسط باکتری های موجود در روده تجزیه شده و عملکرد خود را نشان می دهند. این دارو ۱ الی ۳ روز پس از استفاده آثار خود را نمایان می کند و یک شبانه روز در بدن فعال باقی می ماند.

نکات مصرف سولفاسالازین

در هنگام مصرف سولفاسالازین بهتر است تا حد ممکن در معرض نور خورشید قرار نگیرید. پوشیدن لباس های پوشیده، استفاده از کلاه، عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب، در این زمینه می تواند موثر باشد.

همزمان با مصرف این دارو میزان مصرف آب خود را به یک و نیم لیتر در روز برسانید.

این دارو موجب کاهش اسید فولیک در بدن می شود. از این رو میزان مصرف سبزیجات را همزمان با مصرف دارو افزایش دهید.

به طور معمول در صورت استفاده از سولفاسالازین به صورت شیاف، این عمل ۲ بار در روز، در صورت استفاده از قرص آن، ۲ الی ۴ بار در روز، همراه با غذا و آب نسبتا زیاد و در صورت استفاده به روش تنقیه یک بار در روز قبل از خواب، استفاده می شود.

مصرف سولفاسالازین در کودکان زیر دو سال، در دوران شیردهی و در اواخر دوران بارداری ممنوع است.

در صورت فراموش کردن یک وعده دارو، فورا آن را مصرف کنید. و در صورتی که به وعده بعدی نزدیک شده اید، نیازی به افزایش دوز مصرفی نیست و از دوز فراموش شده صرف نظر کنید.

عوارض جانبی سولفاسالازین

  • نارحتی معده، حالت تهوع، اسهال، سردرد و ناباروری در مردان (به صورت موقت) از شایع ترین عوارض جانبی سولفاسالازین است. همینطور ضعف عمومی جسمی، رنگ پریدگی، حساسیت های پوستی و مشکل در بلع، از دیگر عوارض ممکن برای این دارو می باشد.
  • زردی پوست و نارنجی شدن ادرار از دیگر نشانه های صمرف سولفاسالازین است که البته برای بدن مضر نیست.
  • مصرف طولانی مدت این دارو می تواند موجب کم خونی شود.
  • بدون اجازه پزشک مصرف دارو را قطع نکنید و در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت ابتلا به بیماری های کبدی و کلیوی، بیماری های خونی، حساسیت به آسپیرین و سولفانامیدها، کمبود آنزیم G6PD و پوریفیری، قبل از مصرف دارو، مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • مصرف همزمان دارو با آب و غذا و به صورت منظم، عوارض جانبی آن را کاهش می دهد.

تداخل دارویی سولفاسالازین

  • مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقاد خون، می تواند اثر ضد انعقاد آن ها را کاهش دهد.
  • مصرف همزمان سولفاسالازین با داروهای خوراکی ضد قند خون، اثر این داروها را افزایش می دهد و باعث کاهش بیشتر قند خون می شود.
  • مصرف همزمان این دارو با آنتی بیوتیک های موثر بر فلور روده، می تواند موجب کاهش اثر سولفاسالازین شود.