مقایسه و تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای

آیا به شما گفته شده است ماهی قزل آلا بخورید، اما وجود این همه گزینه مختلف برای انتخاب گیج کننده است؟ آیا هر بار که تصمیم به خرید ماهی دارید در مفهوم تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای شک دارید؟ ماهی قزل آلا به طور کلی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بالایی می باشد، این اسید یک نوع از اسید چرب اشباع نشده است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مشکلات رفتاری، افسردگی و بیماریهای التهابی  را کاهش دهد. این  ماهی همچنین دارای طیف وسیعی از خواص نیز می باشد. اگر چه ماهی پرورشی نیز منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ محسوب می شود و خوردن آن برای سلامتی مفید باشد اما نوع وحشی و رودخانه ای این ماهی چیز دیگری است. ماهی پرورشی در مزارع ماهی که به نام aquacultures، پرورش می یابند. آنها حاوی مواد افزودنی مضر و مواد شیمیایی هستند که به طور معمول بدن باید از آن ها دور باشد. در ادامه می توانید از تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای بیشتر بدانید همچنین از دلایل کیفیت بالای نوع رودخانه ای این ماهی با خبر شوید.

تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای

ماهی قزل آلا پرورشی صورتی مصنوعی است

یک تکه از ماهی قزل آلا پرورشی را با یک قطعه ماهی قزل آلا رودخانه ای مقایسه کنید، متوجه تفاوت رنگ آن ها خواهید شد. ماهی وحشی شامل یک آنتی اکسیدان و یک ترکیب ضد التهابی می باشد که تحت عنوان آستاگزانتین شناخته می شود که آن را به رنگ قرمز روشن درمی آورد. جالب است بدانید که این ترکیب یکی از دلایلی است که ماهی قزل آلا را به یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با چین و چروک تبدیل کرده است. ماهی قزل آلا وحشی با خوردن پلانکتون آستاگزانتین این ویژگی را به دست می آورد. اما ماهی پرورشی این مزیت را ندارد. در عوض، آن ها از پلت استفاده می کنند که حاوی ذرت GMO (ذرت مقاوم در برابر علف کش)  و باقی مانده حیوانات است. اگر شما یک قطعه از ماهی پرورشی را می بینید که از نظر رنگ بهتر از نوع رودخانه ای آن است فریب نخورید. گاهی به ماهی پرورشی رنگ های افزودنی اضافه شده است تا بهتر به نظر برسد.

ماهی قزل آلا پرورشی دارای آلاینده ها و مواد شیمیایی بیشتر می باشد

یکی از تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای میزان آلودگی آن است. با توجه به تحقیقات منتشر شده، ماهی آزاد پرورشی شامل آلاینده بیش تری از ماهی قزل آلا وحشی می باشد. آلاینده موجوددر این ماهی پایین تر از سطح مورد تایید است، اما هنوز هم بالاتر از آنچه که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست به عنوان سطح ایمن در نظر گرفته شده، می باشد. مواد شیمیایی سمی مانند میآید، و یا آلاینده های آلی پایدار، تا حد زیادی می تواند بر سلامت انسان اثر بگذارد. آنها با چاقی و دیابت نوع ۲ و افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان ارتباط دارند. با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه، ماهی قزل آلا پرورشی ۱۰ برابر بیش از نوع رودخانه خود دارای آلاینده است این میزان در بهترین شرایط نیز به ۷ برابر رسیده است. با توجه به این مطالعه خوردن ماهی پرورشی شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می دهد. خطر ابتلا به سرطان با خوردن ماهی پرورشی سه برابر بیشتر از زمانی است که شما ماهی قزال آلا وحشی مصرف می کنید. یک مطالعه در اخبار CBS منتشر شده نشان داد که ماهی قزل آلا پرورشی حاوی سطوح بالایی از آلاینده ۱۳ شامل دیوکسین و PCB 11 می باشد. دیوکسین و PCB ها بسیار سمی هستند. دیوکسین می تواند سبب مشکلات جنسی و باروری ، رشد، آسیب به سیستم ایمنی بدن، تداخل با هورمون ها و همچنین باعث سرطان شود. محققان نتیجه گرفتند که خوردن بیش از یک وعده غذایی از ماهی قزل آلا پرورشی در هر ماه، بسته به کشور مبدا، می تواند خطر ابتلا به سرطان در مراحل بعدی زندگی را افزایش می دهد. بر طبق نظرآژانس بین المللی سازمان بهداشت جهانی در تحقیقات سرطان، دی اکسین به عنوان یک ماده سرطانزا برای انسان شناخته می شود. اگر چه هنوز مشخص نیست که  دیوکسین ژنتیک را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر، اما در هر حال نبایستی از این نوع افزودنی ها در مواد غذایی استفاده کنیم.

مقایسه و تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای
مقایسه و تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای

ماهی قزل آلا پرورشی در معرض آنتی بیوتیک ها و آفت کش ها قرار دارد

از آنجا که ماهی پرورشی در شبکه های پر جمعیت نگه داشته می شوند، گسترش عفونت به یکدیگر در آن ها امری معمول است. در این شرایط، یک ویروس می تواند به سرعت گسترش یافته و حجم عظیمی از ماهی ها را بکشد. کشاورزان با این موضوع کنار نمی آیند، بنابراین به ماهی های پرورشی  آنتی بیوتیک می دهند تا از بیمار شدن و مردن آن ها جلوگیری کنند. با توجه به تحقیقاتی که در میکروبیولوژی محیط زیست منتشر شده است، مقادیر زیادی از آنتی بیوتیک ها وجود دارند که با  غذای ماهی های پرورشی مخلوط شده و به ماهی های پرورشی خورانده می شود. زمانی که شما ماهی که با آنتی بیوتیک ها تغذیه شده است را می خورید خود را در معرض خطر قرار می دهید. یک مطالعه که در مجله ضد میکروبی شیمی درمانی منتشر شده اظهار داشت که آنتی بیوتیک هایی که در تغذیه حیوانات استفاده می شود ممکن است باعث عفونت در انسان  شود. ماهی رودخانه ای در معرض آنتی بیوتیک قرار نگرفته و در نتیجه خوردن آن ها سالم تر و بی خطرتر می باشد. این موضوع یکی از تفاوت ماهی قزل آلا پرورشی و قزل آلا رودخانه ای است.

ماهی قزل آلا پرورشی کمتر مغذی است

یکی از دلایلی که شما ماهی قزل آلا می خورید این است که به نظر می رسد استفاده از آن برای بدن مفید است. بنابراین این مهم است که بدانید کدام ماهی دارای ارزش غذایی بالاتری می  باشد؟ به نظر می رسد که طبیعت در این جا پیروز است. ماهی قزل آلا وحشی شامل حدود ۱۳۰ کالری کمتر از ماهی پرورشی می باشد، این در حالی است که چربی آن نصف، ویتامین A سه برابر و ویتامین D آن هشت برابر نوع پرورشی آن در هر ۱۰۰ گرم می باشد. ماهی پرورشی حاوی ۳ برابر بیشتر چربی های اشباع است.

نحوه مقایسه بین ماهی قزل آلا وحشی و ماهی قزل آلا پرورشی

چگونه می توانید تشخیص دهید که یک ماهی وحشی و یا پرورشی می باشد؟ ماهی قزل آلا پرورشی صورتی روشن است (تقریبا نارنجی) و دارای یک درخشش ، بدون رنگ قرمز پر رنگ است. ماهی قزل آلا وحشی بسیار لاغر است به طوری که قسمت های چربی ، خطوط سفیدی که شما در گوشت می ببینید، بسیار نازک هستند. اگر ماهی صورتی رنگ پریده با خطوط سفید چربی زیاد است، ماهی قزل آلا پرورشی است.

بر روی کاغذ ماهی وحشی برنده این مقایسه است. این ماهی دارای ارزش غذایی بالاتری می باشد. و شامل آنتی بیوتیک ها یا مواد افزودنی مصنوعی نیست. و از همه مهم تر، آن است که به طور طبیعی از محیط زیست صید می شود. تا جایی که می توانید از ماهی های پرورشی استفاده نکنید. اما مواقعی وجود دارد که شما گزینه دیگری به جز ماهی پرورشی ندارید. به یاد داشته باشید که ماهی پرورشی هنوز دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی مورد نیاز ما می باشد. اما سعی کنید تعداد دفعاتی که در ماه از ماهی پرورشی مصرف می کنید را کاهش دهید. در هنگام سفارش ماهی قزل آلا در رستوران ها نیز دقت کنید و این موضوع را از گارسون سوال کنید. مزه ماهی وحشی تازه بسیار بهتر از ماهی فریزری می باشد پس تا جایی که می توانید از ماهی تازه استفاده کنید.