آیا این مواد سرطان زا هستند؟

کلمه سرطان زا برای ما تبدیل به یک کابوس و یا حتی افسانه شده است. به همین خاطر وقتی کلمه سرطان زا را بر روی چیز یا ماده ای می گذاریم بسیار ما را دگرگون می کند. اما باید به شما بگوییم که برخی از این تصورات اشتباه هستند. در ادامه می خواهیم به صحت و یا رد برخی از افسانه ها در مورد مواد سرطان زا بپردازیم.

مواد سرطان زا کدامند؟

شیرین کننده های مصنوعی : با وجود تمام بحث ها هیچ رابطه ای بین شیرین کننده ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد. این مواد فقط توانسته اند باعث ایجاد سرطان در موش ها شوند، اما ممکن است بدن انسان واکنش متفاوتی نسبت به بدن موش ها از خود نشان دهد.

اشعه X : اشعه ایکس مورد استفاده در تصویر برداری از بدن انسان با دوز کم است. اما محققان معتقدند هیچ دوزی از اشعه ایکس امن نیست و استفاده مکرر حتی از دوز پایین اشعه ایکس می تواند منجر به ایجاد سرطان شود.

تلفن های همراه : یک ابزار قوی برای برقراری ارتباط است. در ساختار این دستگاه ها از همان انرژی استفاده شده است که در مایکروفر استفاده شده است اما تا کنون سرطان زا بودن تلفن همراه ثابت نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتر است برای کاهش خطرات احتمالی بهتر است مدت زمان استفاده از گوشی همراه را کم کرده و یا از هندزفری استفاده کنید.

گوشت : شما برای تامین انرژی نیاز به مصرف گوشت دارید. فقط استفاده روزانه از هات داگ می تواند شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. هات داگ حاوی مواد نگهدارنده به نام نیتریت است، که باعث سرطان می شود. گوشت دودی و یا گوشت پخته شده بر روی کباب پز، ترکیبات به نام PAH ها ایجاد می کند. در حال حاضر مطالعات بر روی سرطان زا بودن این ماده در حال انجام است.

بطری آب : بطری آب، برخی از بسته بندی های مواد غذایی و سایر محصولات حاوی مواد شیمیایی به نام (BPA) است. آیا این ماده باعث سرطان می شود؟ FDA معقتد است میزان فعلی BPA در این محصولات امن است. اما شما همچنان باید نگران استفاده از غذاهای کنسروی و غذاهایی که به جای ظروف شیشه ای و فلزی در ظروف پلاستیک گرم می شوند باشید.

رابطه جنسی : ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، شایع ترین عفونت مقاربتی است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سرطان های دیگر شود. برای کاهش خطر ابتلا می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • واکسن تزریق کنید
  • در روابط جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید.

مواد پر کننده دندان : هنوز هم برای پر کردن دندان از فلز استفاده می شود. کارشناسان معتقدند این مواد امن بوده و نمی توانند عامل ایجاد سرطان باشند. در واقع در مطالعات هیچ رابطه ای بین جیوه استفاده شده در این فلز، و سرطان پیدا نشده است.

قهوه : تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشیدن مقدار متعادلی قهوه (حدود چهار فنجان در روز) خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند پوست، کبد و روده بزرگ را کاهش می دهد پس این ماده نیز نمی تواند جز مواد سرطان زا باشد.

ضد عرق ها : دانشمندان می گویند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که مواد اولیه دئودرانت ها و ضد عرق ها سرطان زا هستند. برخی معتقدند که مواد موجود در ضد عرق ها می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. البته باید اشاره کرد که بسیاری از مواد شیمیایی استفاده شده در این محصولات مشابه هورمون استروژن هستند، که باعث رشد سلول های سرطانی می شوند. این ترکیبات عبارتند از، بنزیل، متیل پرابن، بوتی پارابن و پروپیل پارابن.

آیا این مواد سرطان زا هستند؟
مواد سرطان زا

فلورید : فلورید در آب و نوشیدنی ها دیگر و در مواد غذایی، حتی در خمیر دندان ها و دهان شویه ها نیز پیدا می شود. گرچه تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد اما برخی از محققان معتقدند که هیچ رابطه قوی بین فلورید و سرطان وجود ندارد.

اسپری ها : بسیاری از آفت کش ها، رنگ ها و واکس ها حاوی گازهای شناخته شده با ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند. باید بگوییم این مواد با ایجاد سرطان رابطه دارند. برای شناخت محصولاتی که حاوی این گاز است می توانید به برچسب آن مراجعه کرده و یا در صورت مشاهده عبارات زیر، بر روی بسته بندی، به وجود گاز در آن ها پی ببرید:

  • خطرناک و سمی
  • خورنده
  • به شدت تحریک کننده
  • به شدت قابل اشتعال
  • بسیار قابل احتراق

برق : خطوط برق و هر وسیله برقی حاوی فرکانس بسیار پایین (ELF) است اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند خطوط برق سبب سرطان می شود. اما با این حال نگرانی محدودی در رابطه با سرطان زا بودن خطوط فشار قوی وجود دارد. برای جلوگیری از تاثیرات منفی از قرار گرفتن در زیر خطوط برق و ساختن منازل در مجاورت آن ها خودداری کنید. می توانید از وسیله ای به نام گاوس متر برای اندازه گیری میدان های ELF در نزدیکی خودتان استفاده کنید.

الودگی : آلودگی هوا هر ساله باعث بیش از ۲۲۰،۰۰۰ مرگ ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان که بسیاری از آنها در آسیا است می شود. هوا کثیف خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد. اما شانس ابتلا به این طریق بسیار کم است سعی کنید در روزهایی که هوا آلوده است در منزل بمانید.