مواد غذایی تقویت کننده ناخن

مواد غذایی تقویت کننده ناخن موضوع این مطلب پیام سلامت است. پس اگر شما هم دارای ناخن هایی ضعیف و شکننده هستید؛ با ما همراه باشید تا شما را با مواد غذایی تقویت کننده ناخن آشنا کنیم.

پیش از هرچیز بهتر است بدانید؛ اگرچه ژنتیک عاملی موثر در داشتن ناخن هایی زیبا و قوی و مستحکم است؛ اما تغذیه نیز نقشی اساسی در این زمینه تقویه ناخن بازی می کند. ما معتقدیم برای درمان و یا حداقل بهبود هر مشکل جسمی، رژیم غذایی خاصی وجود خواهد داشت که به شما کمک می کند. تقویت ناخن نیز از این امر مستثنی نیست؛ و به شما قول می دهیم با تغییر و بهبود رژیم غذایی خود، تاثیر شگفت انگیز آن را روی ناخن هایتان و از آن مهمتر روی سلامت عمومی خود، احساس خواهید کرد.

حتی اگر از نظر ژنتیکی ینز ناخن های خوبی دارید؛ افزایش سن، به مرور انعطاف پذیری و کیفیت آن ها را کم می کند. پس اگر آرزوی داشتن ناخن هایی بلد و جذاب را در سر دارید؛ مواد غذایی زیر را بیشتر در رژیم روزانه خود جای دهید.

مواد غذایی تقویت کننده ناخن

نقش پروتئین در تقویت ناخن

حتما شنیده اید که ماده سازنده ناخن کراتین است. پس بهترین مواد غذایی تقویت کننده ناخن ماده ای است که دارای مقادیر متنابهی از کراتین باشد. بهتر است بدانید که کراتین نوعی پروتئین است و رژیم های غنی از پروتئین مث گوشت، تخم مرغ، آجیل ها و انواع حبوبات در این زمینه بسیار اثربخش هستند. پس اولین قدم در بهبود رزیم غذایی برای تقویت ناخن، رساندن مقدار کافی کراتین به بدن است.

اما اگر می دانید که در این زمینه مواد کافی را به بدن خود رسانده اید و باز هم دچار مشکل هستید. بهتر است موارد دیگر را بررسی کنید.

نقش روی در تقویت ناخن

حتما برای شما هم پیش آمده که لکه های سفیدی روی ناخن خود ببینید. این لکه ها بارزترین نشانه کمبود عنصر روی در بدن شماست. کمبود روی موجب کاشه رشد ناخن ها و شکنندگی آن ها می شود. اما نگران بمشاید. چراکه با تغییر رژیم غذایی خود خیلی سریع می توانید این کمبود را برطرف کنید. بعضی مواد غنی از روی عبارتند از جو دوسر، تخم کدو، کنجد و گوشت بره. حتی اگر روزانه یک مشت کوچک تخم کودو را به عنوان میان وعده صمرف کنید؛ احتمالا کمبود روی بدن شما برطرف خواهد شد.

نقش آهن در تقویت ناخن

شیار دار شدن ناخن و همینطور نازک و خمیده شدن آن، یکی دیگر از دلایلی است که زیبایی را از ناخن های شما خواهد گرفت. کمبود آهن مسئله ای است که منجر به رخ دادن این مشکل می شود. اما اگر بخواهیم سه خوراکی غنی از آهن را نام ببریم به ترتیب ارزاترین تا گران ترین، باید گفت اسفناج، کلم پیچ و گوشت قرمز، راه حل مشکل شما هستند. البته به قیمت این مواد توجه نکنید؛ چراکه ارزانترین این لیست، بهترین آن نیز هست.

نقش بیوتین در تقویت ناخن

اگر در زمینه رژیم غذایی هر سه مورد بالا را رعایت می کنید و نتیجه نگرفته اید؛ احتمالا با کمبود بیوتین مواجه هستید. بیوتین نوعی ویتامین است که وظیفه اصلی آن بهبود سوخت و ساز آمینو اسیدهای سازنده پروتئین های مختلف است. در نتیجه اگر بیوتین بدن شما کم باشد. مصرف هر مقدرا پروتئین و روی و آهن، به شما کمکی نخواهد کرد.

در زمینه بیوتین جبران کمبود، گاها سخت است و ممکن است استفاده از مکمل های غذایی راه حل بهتری باشد. اما اگر تمایل به جبران آن در رژیم غذایی روزانه را دارید؛ برگ چغندر، جوانه گندم، ماهی سالمون، تخم مرغ و انواع غلات را فراموش نکنید.

در نهایت فراموش نکنید که مشکلات ناخن ها عموما حکایت از مشکل و کمبودی در بدن دارند. در واقع آسیب های درونی ناشی از کمبود ویتامین، پروتئین، روی و بیوتین در بدن، بیش از این هاست. و مشکلات ناخن تنها نمود ظاهری آن است. پس برای زیبایی ناخن ها و صد البته سلامت عمویم بدن خود، موارد گفته شده را در نظر بگیرید.