مواد غذایی مفید برای تیروئید کدامند؟

تیروئید غده ای است که متاسفانه به دلابل مختلف امروزه تبدیل به یک کابوس شده است به طوری که خیلی از مردم با کم کاری و پر کاری آن درگیرند. این بیماری ها از جمله بیماری های غدد محسوب می شود و در شدت پایین نمی توانند خیلی خطرناک باشند. اگر با این بیماری درگیر هستید باید بدانید با رعایت رژیم غذایی می توانید در روند بهبود و کنترل کم کاری و پر کاری تیروئید تاثیر گذار باشید. در ادامه ما به برخی از مواد غذایی مفید برای تیروئید اشاره خواهیم کرد.

مواد غذایی مفید برای تیروئید

نمک

تیروئید شما با داشتن ید به خوبی کار می کند. اکثر ما ید مورد نیازمان را از غذاهایی مانند ماهی و محصولات لبنی به دست می آوریم اما یکی از منابع خوب ید، نمک است. در هنگام خرید نمک مطمئن شوید که نوع ید دار آن را خریده اید. نمک دریایی و نمک مورد استفاده در غذاهای بسته بندی شده معمولا یددار نیستند.

سبزیجات

اسفناج، کاهو، و دیگر سبزیجات برگ دار منابع خبی از منیزیم هستند. این ماده معدنی نقش بزرگی در فرآیندهای بدن بازی می کند. خستگی، گرفتگی عضلانی و تغییرات در ضربان قلب که از  اختلال در غده تیروئید نشآت می گیرد می تواند نشانه ای از کمبود منیزیم باشد.

آجیل

بادام زمینی، بادام و دانه کدو تنبل منابع بسیار خوبی از آهن هستند. آجیل به دو روش به تیروئید شما کمک می کند. آنها نه تنها منبع خوبی از آهن هستند، بلکه غنی از سلنیوم نیز می باشند. سلنیوم ماده معدنی دیگری است که از تیروئید پشتیبانی می کند.

غذای دریایی

ماهی، میگو، و جلبک دریایی منابع خوبی از ید هستند. شما باید برای داشتن تیروئید سالم از ید استفاده کنید پس غذاهای دریایی را بیشتر استفاده کنید.

کلم پیچ

کلم پیچ ماده خوبی برای کنترل تیروئید است البته برخی از انواع آن مانند کلم goitrogen می تواند در جذب ید توسط تیروئید اختلال ایجاد کند. این شرایط در صورتی ایجاد می شود که ید را کم و کلم را زیاد مصرف کنید.

سویا
در موارد نادر، برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات سویا مانند شیر سویا می توانند در توانایی تیروئید در تولید هورمون اختلال ایجاد کند. این مورد نیز مانند کلم زمانی پیش می آید که سویا را زیاد و ید را کم مصرف کنید. اگر از میزان ید دریافتی توسط بدنتان مطمئن هستید خوردن سویا نه تنها مضر نیست بلکه برای تیروئید بسیار مفید نیز می باشد.

ارگان های گوشت

اگر عادت به خوردن گوشت هایی مانند کلیه ها، قلب یا کبد دارید لیپوئیک اسید در بدنتان زیاد می شود این اسید یک اسید چرب است که از سایر غذاها نیز به دست می آید. اگر بیش از حد از این اسید استفاده کنید می تواند در کارکرد تیروئید و اثر داروهای آن نقش داشته باشد ولی مصرف متعادل از آن ها برای تیروئید مفید است.

مواد غذایی مفید برای تیروئید کدامند؟
مواد غذایی مفید برای تیروئید

گلوتن

گلوتن پروتئین موجود در گندم، گندم سیاه و جو است. این ماده برای تیروئید مفید است مگر اینکه شما مبتلا به بیماری سلیاک باشید، در این صورت این ماده احتمالا بر روی تیروئید شما تاثیر نمی گذارد. گلوتن می توانید به روده کوچک افراد مبتلا به بیماری سلیاک آسیب برساند و به افزایش خطر ابتلا به بیماری هاشیموتو (که از کم کاری غده تیروئید ایجاد می شود) و بیماری گریوز (که از تیروئید پر کار ایجاد می شود) کمک کند. اگر مبتلا به بیماری سلیاک هستید، یک رژیم غذایی فاقد گلوتن ممکن است در جلوگیری از ابتلا به بیماری های تیروئید موثر باشد.