غذاهایی که موجب واکنش آلرژیک آنافیلاکسی می شوند

آنافیلاکسی Anaphylaxis یک واکنش آلرژیک خطرناک است که می تواند منجر به مرگ شود. این آلرژی با علائمی مثل خارش و تورم همراه است. این واکنش می تواند با نیش حشرات، مصرف داروها و مصرف مواد غذایی ایجاد شود. در این مطلب می خواهیم به برخی از موادغذایی که موجب ایجاد واکنش آلرژیک آنافیلاکسی می شوند اشاره کنیم.

واکنش آلرژیک آنافیلاکسی با …

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از شایع ترین علت مرگ و میر با آلرژی مربوط به مواد غذایی می باشد. علائم این نوع از آلرژی معمولا در عرض چند دقیقه شروع می شود. نشانه هایی مانند تورم، کهیر، مشکل تنفسی، نبض سریع و یا سرگیجه از علائم آلرژی به بادام زمینی است.

صدف، ماهی

حدود نیمی از موارد آنافیلاکسی به غذا مربوط می شود. به همین خاطر بهتر است حتی مواردی دیگری که که به خوردن مواد غذایی ارتباطی ندارد را نیز شناسایی کرده و از آن ها دوری کنید به عنوان مثال برخی از افراد گاهی حتی به بخار ایجاد شده از پخت و پز حلزون، میگو، خرچنگ و ماهی نیز واکنش نشان می دهند. بافت متورم، مسدود کردن راه های هوایی، مشکلات قلبی و مشکلات گردش خون از علائم مرگبار این نو از واکنش آلرژیک آنافیلاکسی است.

دانه کنجد، خشکبار درختی و سویا

حتی یک دانه کنجد کوچک می تواند یک واکنش آنافیلاکتیک را ایجاد کند. حبوباتی مانند عدس، نخود، سویا، و دیگر حبوبات نیز می تواند موجب واکنش آلرژیک بدن شوند. حتی گردو نیز در برخی از بزرگسالان ایجاد آلرژی می کند.

غذاهایی که موجب واکنش آلرژیک آنافیلاکسی می شوند
آنافیلاکسی

آلرژی پنهان بافراورده های لبنی، تخم مرغ و گندم

علاوه بر بادام زمینی، کودکان اغلب به گندم، شیر و تخم مرغ حساسیت دارند. به همین خاطر برای خرید مواد غذایی به برچسب آنها دقت کنید. مواد تشکیل دهنده و ساخته شده آن ها مانند لسیتین (سویا) و آب پنیر و شیر باید ذکر شده باشد. به این آلرژی که از ترکیبات یک ماده غذایی ایجاد می شود آلرژی پنهان گفته می شود.

البته همانطور که ذکر شد آنافیلاکسی می تواند از عوامل دیگری نیز نشآت گیرد. مثلا نیش زنبور و یا داروهای خاص نیز ایجاد واکنش آلژیک آنافیلاکسی می کنند. گاهی نیز وجود برخی بیماری ها بستر لازم برای این واکنش را فراهم می آورد. به عنوان مثال افرادی که از بیماری های قلبی و یا آسم رنج می برند بیشتر مستعد ابتلا به آنافیلاکسی هستند. این افراد، برای پیشگیری، ضمن رعایت رژیم غذایی عاری از مواد آلرژی زا باید بیماری خود را نیز کنترل کرده و علائم آن را به حداقل برسانند.