نشانه اختلال هورمونی در زنان چیست؟

کنترل بدن ما در اختیار هورمون ها است پس مهم است که میزان ترشح آن ها بالا و پایین نشود زیرا برخوردن تعادل این موجودات نازک و نارنجی می توانند کیفیت زندگی ما را دستخوش تغییر قرار دهند. از طرفی هورمون نقش مهم تری را در بدن زنان نسبت به مردان ایفا می کند. عادت ماهیانه، یائسگی، بارداری، جلوگیری از بارداری، شیردهی و ده ها فعالیت دیگر بدن ما زنان، بستگی به هورمون ها دارد. پس مراقب اختلال هورمونی باشید. در ادامه می خواهیم از نشانه ها و عوارضی که این اختلال برایتان به همراه دارد صحبت کنیم. با ما در اداه همراه شوید.

نشانه اختلال هورمونی

نامنظم بودن دوره پریود

عدم نظم در دوره ها عادت ماهیانه نشانه از اختلال هورمونی است. این اختلال می تواند ناشی از کیست، افزایش و کاهش هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون و حتی شروع دوران پیش یائسگی باشد.

اختلال در خواب

پروژسترون نام هورمونی است که برای خوابیدن به آن نیاز دارید اگر نمی توانید به اندازه بخوابید شاید دلیل، بر هم خوردن تعادل این هورمون باشد. گرگرفتگی و تعریق شبانه نیز عاملی است که از پایین بودن سطح این هورمون نشآت می گیرد.

جوش

جوش هایی که نزدیک دروه عادت ماهیانه می زنید طبیعی است ولی اگر این جوش ها امتداد داشته باشد می تواند دلیل بر افزایش سطح هورمون آندروژن که یک هورمون مردانه است باشد. این هورمون غدد چربی را بیش از اندازه فعال می کند.

مشکلات حافظه

استروژن ممکن است بر انتقال‌دهنده‌های عصبی اثر بگذارد به همین خاطر کاهش سطح این هورمون در بدن باعث می شود در به یاد آوری برخی از چیزها مشکل داشته باشیم. البته این عدم تمرکز می تواند به دلیل اختلال در غده تیروئید نیز باشد.

ناراحتی های گوارشی

اسهال، شکم‌درد، نفخ و حالت‌ تهوع عوارضی است که خانم ها با نزدیک شدن به دوران قاعدگی تجربه می کنند این مشکلات نیز به دلیل اختلال در هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون پدید می آید.

خستگی

ترشح بیش از حد پروژسترون و غده تیروئید عواملی هستند که موجب خستگی نامتعارف و بیش از حد می شوند.

نشانه اختلال هورمونی در زنان چیست؟
اختلال هورمونی

عصبانیت

این حالت را اکثر خانم ها قبل و حتی در حین دوران قاعدگی خود دارند تاثیر استروژن بر موادشیمیایی بسیار مهم مغز مثل سروتونین، دوپامین و نورپینفرین می تواند عامل این کج خلقی ها و عصبانیت ها باشد.

پرخوری

کاهش استروژن بر لپتین، آنزیمی که اشتها را کنترل می کند، تاثیر می گذارد و باعث می شود شما هم احساس افسردگی کنید و هم بیش از حد غذا بخورید.

کاهش میل جنسی

در تصور عموم تستوسترون یک هورمون مرادانه است اما باید بدانید این هورمون در بدن زنان نیز منتشر می شود و کاهش سطح آن عاملی است برای کاهش میل جنسی