افزایش قد آرزوی بسیاری از افراد جامعه است. اگرچه قد تنها یک فاکتور تناسب شخصی محسوب می شود و بدون آن نیز امکان موفق شدن در زمینه های مختلف وجود دارد؛ اما باید بپزیریم که قد بلند در موارد بسیاری می تواند به فرد در زمینه های مختلف کمک کننده باشد. این روزها قد بلند از فاکتورهای اصلی زیبایی شناختی است. بازیگران و مدل ها نیازمند قد بلند هستند. حتی خوانندگان نیز علاوه بر صدای خوب برای محوبیت بیشتر بهتر است قد بلند باشند.

در مدرسه کودگان قد کوتاه معمولا تحت زور افراد بلندقدتر قرار می گیرند و خیلی از ورزش ها از جمله بسکتبال و فوتبل و والیبال و… با قد بلند سازگارتر هستند.

واقعا نمی شود انکار کرد که افراد قد بلند توچه بیشتری را به خود جلب می کنند. در این مطلب می خواهیم شما را با ورزش ها و تغذیه هایی که در ایجاد قد بلند کمک کننده است آشنا کنیم.

آیا طول قد افراد ژنتیکی است؟

اگرچه عوامل ژنتیکی نیز بر طول قد کودکان موثر است؛ اما تنها عامل موثر این نیست. پدر و مادر های کوتاه قد نیز می توانند فرزندانی بلند قد داشته باشند و تنها در صورتی که در افراد فامیل درچه یک خود هیچ فرد بلند قدی ندارید باید گفت ژنتیک قدکوتاهی شما بیش از حد قدرتمند است. پس ناامید نباشید. دانشمندان تایید می کنند که نوع تغذیه و ورزش در دوران کودکی و نوجوانی و حتی جوانی تاثثر فراتری بر قد افراد دارد. در ادامه با این موارد آشنا می شویم.

ورزش هایی برای افزایش قد

اولین ورزش خواب کافی و مناسب است. محققان ثابت کرده اند که خواب کافی و مناسب در سنین رشد ارتباط مسقیمی با قد افراد دارد. در واقع در هنگام خواب هورمونی با نام HGH در بدن منتشر می شود که مسئول رشد افراد است و در رشد قدی شما تاثییر بسزایی دارد. پس در سنین نوجوانی به اندازه کافی بخوابید. کودکان و نوجوانان در حال رشد باید هر شب حداقل ۸ تا ۱۱ ساعت خواب مناسب داشته باشند تا بتوانند به حداکثر قد ممکن خود دست یابند.

به طور کلی ورزش های  ایروبیک، فوتبال، بسکتبال، تنیس و تمرینات کششی، روش‌های خوبی برای افزایش فعالیت بدن و افزایش قد هستند.

به صورت جزئی تر اما ورزش های زیر می تواند در رشد قدی شما موثر باشد.

Height-increase

بارفیکس با میله قد شما را ۲ تا ۵ سانت افزایش می دهد

از میله بارفیکس آویزان شوید و اجازه دهید برای مدتی بدن شما و استخوان هایتان زا زیر فشار وزن شما و جاذبه زمین خارج شوند. تکرار ۳ تا ۵ دبار این حرکت به مت ۳۰ ثانیه به صورت روزانه می تواند مفید باشد.

شنا روی زمین و در استخر

شنا از بهترین محرک های کشش بدن و افزایش قد است. انجام ورزش شنا به صورت منظم و یا انجام حرکت آن روی زمین می تواند در این زمینه می تواند مفید باشد. برای انجام این حرکت روی زمین ابتدا روی شکم دراز کشیده و دستهایتان را به جلو کشش دهید. ابتدا دست راست و پای چپ را به بالا ببرید و چند ثانیه نگه دارید. سپس همین کار را با دست چپ و پای راست تکرار کنید. این حرکت را با فواصل منظم استراحت ۵ تا ۱۰ بار در روز انجام دهید.

تکنیک های تنفسی و یوگا نیز می تواند در افزایش قد موثر باشد

تقریبا ثابت شده است که یوگا به دلیل تکنیک های تنفسی خاص خود نقش موثری در افزایش قد دارد. در این ورزش تنفس های عمیق موجب کم شدن فشار بر ستون فقرات در ناحیه سینه شده و این امر تاثییر خوبی بر بزرگ شدن و رشد بهتر مهره ها بلایی ستون فقرات دارد.

مواد غذایی موثر در افزایش قد

ورزش به تنهایی نمی تواند قد شما را افزایش دهد. و شما نیاز به تغذیه مناسب به عنوان مواد اولیه ماشین سوخت و ساز بدن خود خواهید داشت. بخصوص تامین مواد زیر می تواند نقش موثری در افزایش قد شما هنگام انجام تمرینات گفته شده داشته باشد.

کلسیم از مهمترین مواد موثر در این زمینه است. محصولات لبنی و سبزیجات برگ سبز بیشتری مصرف کنید. این کار به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین D و پروتئین‌ها نیز هورمون‌های رشد را افزایش می دهند و به رشد مناسب دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می کنند. پس گوشت بدون چربی، پنیر، حبوبات و سفیده تخم مرغ بیشتری مصرف کنید. همچنین مصرف روی برای کودکان مفید است، زیرا از رشد ناکافی آنها جلوگیری می‌کند. مواد غذایی حاوی روی عبارتند از شکلات، تخم مرغ، صدف، مارچوبه، بادام زمینی و البته در مصرف شکلات زیاده روی نکنید. و در نهایت مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌ها را برای یک رژیم غذایی متعادل، فراموش نکنید که شیر، تخم مرغ، سویا، جو دو سر، میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهید.

به زبان ساده تر مصرف هر شب یک لیوان شیر و هر صبح یک واحد میوه و مصرف لبنیات همراه با غذای معمول، راز قد بلند شدن شما خواهد بود.

و در نهایت فراموش نکنید که اوج رشد قدی افراد از ۱۳ سالگی تا ۱۸ سالگی است و در ادامه این رشد ممکن است تا ۲۵ و در موارد نادر تا ۳۰ سالگی نیز ادامه یابد؛ که البته همه اینها از سبک زندگی دوران کودکی نیز تاثیر می پزیرند.. پس بهتر است هرچه سریع تر نسبت به انجام مواردگفته شده اقدام کنید.