کنترل عصبی مثانه

[arve url=”http://video.payamesalamat.com/Bladder-function-neurological-control.mp4″ title=”ویدئوی معرفی سیستم عصبی کنترل مثانه” description=”به زبان ساده مثانه نیز مانند هر عضو دیگری از بدن به وسیله کنترل عصبی مغز هدایت می شود.” mp4=”http://video.payamesalamat.com/Bladder-function-neurological-control.mp4″/]

در این ویدئوی کوتاه با فرآیند کنترل عصبی مثانه آشنا شدید. اما کنترل عصبی مثانه دقیقا به چه معناست؟ با پیام سلامت همراه باشید.

کنترل عصبی مثانه به چه معناست؟

به زبان ساده مثانه نیز مانند هر عضو دیگری از بدن به وسیله کنترل عصبی مغز هدایت می شود. مثانه فضایی برای ذخیره کردن ادرار است. ادرار نیز از طریق کلیه ها و به دلیل تصفیه خون و خارج کردن مواد مایع از بدن ایجاد می شود. وقتی این فضا پر می شود باید توسط ادرار کردن خالی شود. این فرآیند توسط سیستم عصبی کنترل می شود. همانطور که در ویدئوی بالا مشاهده کردید. سطح مثانه را مجموعه ای از رشته های عصبی پوشانده اند و این رشته ها توسط یک رشته اصلی تر از اعصاب به نخاع متصل شده اند. هنگامی که مثانه بزرگ تر از حد معمول می شود؛ تکانه هایی توسط این رشته اعصاب به مغز ارسال می شود و مغز پر بودن مثانه را تشخیص می دهد. در این حالت فرد احساس داشتن ادرار می کند. و اقدام به خالی کردن مثانه می نماید.

همچنین این رشته های عصبی عملکرد انقباضی و انبساطی عصلات مثانه را بر عهده دارند. مهم است که بدانید در صورت عملکرد نادرست این عضلات انقباظی و انبساطی، دفع و کنترل ادرار در افراد دچار مشکل و اختلال می شود. از این رو علت شایع این مشکل در نقص سیستم عصبی جستجو می شود.

از آنجایی که اعصاب مثانه در پایین ترین قسمت رشته نخاعی (رشته اصلی عصبی که در ستون مهره ها از مغز تا پایین کمر کشیده شده است) قرار گرفته است. متاسفانه اکثر معلولان خنخاعی در این زمینه نیز دچار مشکل در کنترل ادرار می شوند. البته میززان اختلال بسته به یمزان اسیب به نخاع رد افراد مختلف متفاوت است. و همچنین راهکارهایی برای بهبود و کنترل اوضاع وجود دارد.

امیدواریم از این ویدئوی بسیار کوتاه با موضوع کنترل عصبی مثانه استفاده کرده باشید.