آیا خوردن پروتئین و کاهش وزن با یکدیگر ارتباط دارند؟

بدون شک، پروتئین برای شما خوب است و حتی می تواند به شما کمک کند وزن اضافه خود را کاهش دهید. اما نکته مهم این است که بدانید چه پروتئینی و به چه میزان می تواند رابطه مستقیمی بین پروتئین و کاهش وزن ایجاد کند و شما را به کاهش وزن مادام العمر برساند. در ادامه نتیجه تحقیقاتی را خواهید دید که تقریبا اثبات کرده است با افزایش پروتئین تا حد خاصی از برنامه غذایی روزانه، می توانید به کاهش وزن برسید.

محققان در مورد پروتئین و کاهش وزن چه می گویند؟

مطالعات بسیاری بر روی این که چرا پروتئین بالا می تواند به کاهش وزن منجر شود انجام شده است. نتیجه این تحقیقات راه امیدوار کننده به سوی افزایش مقدار پروتئین در رژیم غذایی و ارتباط آن با کاهش وزن را بر سر راه محققان قرار داده است.

در شماره فوریه مجله تغذیه Nutrition، محققان در دانشگاه ایلینویز گزارش دادند که رژیم های غذایی که حاوی پروتئین نسبتا بالایی ( ۰٫۷۳ گرم پروتئین در ازای هر نیم کیلو وزن بدن ) می تواند وزن را کاهش داده و توده عضلات را تقویت کند. محققان نتایج این تحقیق را در مقایسه با رژیم های غذایی کم پروتئین سنجیده اند.

در دانشگاه تنسی نیز محققان به نتایج مشابهی رسیدند. در شماره ژانویه مجله آمریکایی تغذیه بالینی آمده است که خوردن سه وعده در روز از محصولات لبنی کم چرب (منبع دیگری از پروتئین)  به کاهش وزن کمک خواهد کرد. پروتئین بالاتر کمک می کند که گرسنگی در تنگا قرار بگیرد.

آیا خوردن پروتئین و کاهش وزن با یکدیگر ارتباط دارند؟
پروتئین و کاهش وزن

اما این مهم است که بدانید تمام این مطالعاتی که بر روی ارتباط بین مصرف پروتئین و کاهش وزن انجام شده است کل کالری مصرفی از ۱۳۴۰ تا ۱۷۰۰ کالری در روز تجاوز نکرده است. این رژیم های همچنین شامل مقدار زیادی از میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار بوده این در حالی است که پروتئین آنها از گوشت ها و لبنیات کم چربی تامین شده است. همچنین در این رژیم ها هیچ گروه غذایی محدود نشده است.

پیام این تحقیقات

پیام این تحقیقات نشان می دهد که ضمن این که هر فرد نیاز خاصی به مواد غذایی دارد و واکنش های هر شخص به رژیم های غذایی می تواند متفاوت باشد، ممکن است شخصی با افزایش پروتئین و کاهش کربوهیدرات به نتایج بسیار مثبتی برسد در حالی که فرد مشابه نتیجه ای ضعیف تر را اخذ کند. متخصصان پیشنهاد می کنند برای نتیجه بهتر، شما باید رژیمی مناسب با بدن خود را بیابید.