پیامدهای روانی تک فرزندی

یک روان شناس  با اشاره به پیامدهای روانی تک فرزندی اظهار داشت: برخی خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی یا شاغل بودن مادر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که یک فرزند داشته باشند در نتیجه تک فرزندی در جامعه رواج پیدا کرده است.
وی افزود: تک فرزندان همبازی ندارند و کودکی نمی‌کنند، منظور از کودکی این است که بچه نیاز دارد با کودکی که دیدش به زندگی یکسان است بازی کنند.
اصغر کیهان‌نیا ادامه داد: تک فرزندان ناچارند به شیوه عقلانی کودکی خود را سپری کنند زیرا اولین کسانی که آنها می‌بینند والدین‌شان هستند که دید عقلانی دارند. آنها در عین کودکی فکر می‌کنند که بزرگ هستند و تفکراتشان آرام آرام بزرگ می‌شود.
این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: تک فرزندان احساس تنهایی شدیدی می‌کنند و جزو شخصیت‌های مهرطلب می‌شوند که ناچارند برای جلب محبت دوستان خود اسباب‌بازی‌ها و خوراکی‌های خود را به آنها بدهند.
وی ادامه داد: تک فرزندان بیش از حد بهانه‌گیر هستند و اکثر والدین برای آرام کردن آنها تن به خواسته‌های غیرمنطقی فرزندان خود می‌دهند از طرفی به دلیل داشتن یک فرزند دست و دلشان می‌لرزد که تمام خواسته های تک فرزند خود را برآورده کنند تا او را از دست ندهند در نتیجه در مقابل خواسته‌های غیرمنطقی تک فرزند خود نیز تسلیم محض هستند. این رفتار به لوس شدن فرزند منجر می‌شود و از او شخصیتی از خودراضی می‌سازد.
این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: تک فرزندان فکر می‌کنند همه ثروت پدر و مادر به آنها می‌رسد در نتیجه علاقه چندانی به درس و فعالیت نشان نمی‌دهند البته این موارد جزو عوامل پنهان است.
کیهان‌نیا اظهار داشت: امنیت روانی موضوعی است که در مورد تک فرزندان با مشکل جدی مواجه می‌شود. تک فرزندان احساس بدی دارند و به دلیل نداشتن خواهر و برادر احساس کمبود می‌کنند این احساس به دلیل عدم داشتن همبازی نیست بلکه احساس امنیت روانی ناشی از وجود خواهر و برادر در تک فرزندان وجود ندارد.
وی افزود: ما به دور هم بودن نیاز داریم اما تک فرزندی موجب می‌شود تا خانواده‌های ما در آینده کوچک و کوچک‌تر شوند.
این روانشناس به والدین تک فرزند توصیه کرد: چنانچه والدین دارای تک فرزند قادر به داشتن فرزند دیگری نیستند برای سلامت روان و حفظ بهداشت روانی تک فرزندان خود با خانواده‌هایی که آنها نیز یک فرزند دارند معاشرت کنند تا فرزندان آنها مفهوم کودکی را دریابند. همچنین از این والدین می‌خواهیم تا رفتار متناسب با اصول تربیتی داشته باشند و اجازه ندهند تک فرزندان از شرایط خود سوء استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: توجه به تمام خواسته‌های تک فرزندان موجب می‌شود تا آنها از اجتماع هم توقع زیادی داشته باشند و در صورتی که خواسته‌های آنها تأمین نشود سرخورده می‌شوند. همچنین تک فرزندها پس از ازدواج نیز از همسر خود انتظار دارند تا مانند والدینشان تمام خواسته‌های آنها را تأمین کند.