چند توصیه ساده برای درمان بی خوابی

خواب یکی از مهترین فعالیت های انسان است و در صورتی که به درستی انجام نشود می تواند زمینه ابتلا به بیماری های دیگر ار فراهم آورد. مدت خواب مورد نیاز در طول شبانه به عوامل مختلفی مانند سن بستگی دارد. به عنوان مثال در بدن نوزاد تازه متولد شده هورمون رشد فقط در زمان خواب ترشح می شود پس لازم است نوزادان زمان بیشتری در طول شبانه روز بخوابد به طوری که پیشنهاد می شود از ۲۴ ساعت نوزاد را ۲۰ ساعت بخوابانید. به ترتیب هر چه سن بالاتر می رود این زمان کوتاه تر می شود اما در برخی افراد این زمان به قدری کوتاه است که می توان از آن به عنوان یک اختلال به نام اختلال بی خوابی یاد کرد. کم خوابی گرچه عوارض بسیاری دارد اما روش های درمان آن بسیار ساده و برای اکثر افراد قابل اجرا است. روش ها و نکاتی که می توانند در درمان بی خوابی موثر باشند را در ادامه مطلب بخوانید.

درمان بی خوابی

  • در زمستان قبل از خواب دوش آب گرم و در تابستان دوش آب خنک بگیرید این کار می تواند بی خوابی را تا حدودی رفع کند.
  • روز ها نخوابید و در طول روز فعالیت جسمانی داشته باشید تا شب، آماده خواب شوید.
  • در نیمه دوم روز یعنی از ظهر به بعد از خوردن چای، قهوه و کوکاکولا اجتناب کنید.
  • خوردن غذاهای چرب و خشک کننده مراکز عصبی مثل سیر، فلفل و دارچین به اختلال کم خوابی کمک می کنند تا جای ممکن از خوردن آنها پرهیز کنید.
  • کسانی که از بی خوابی ناشی از ضعف رنج می برند هرگز گرسنه نخوابند بهترین غذا برای این بیماران، سوپ تهیه شده با گوشت کبوتر یا گنجشک است.
چند توصیه ساده برای درمان بی خوابی
درمان بی خوابی
  • گشنیز نیز می تواند به سرعت بی خوابی را درمان کند. برای این کار روزانه حدود چهل گرم عصاره برگ گشنیز را به مدت چند روز مصرف کنید. این کار خواب شما را افزایش می دهد.
  • اگر منشا بی خوابی شما ضعف عمومی و ضعف سلسله عصب مغزی است خوردن دم کرده دارچین و زنجبیل می تواند به درمان بی خوابی منجر شود.
  • طب سنتی برای بی خوابی های شدید معمولا نسخه زیر را تجویز می کنند.

روز اول: میزان ده گرم تخم کاهو، تخم گشنیز، تخم ختمی و شاهتره را مقداری کوبیده و با ده استکان آب دم می کنند و تا زمانی که نیمی از آب باقی مانده زیر گاز را خاموش می کنند. دم کرده را از صافی رد کرده و نیمی از آن را صبح و نیم دیگر را در عصر می خورند.

روز دوم: چهار مثقال مغز میوه فلوس را در یک لیوان آب گرم حل کرده و سپس با پنج مثقال روغن بادام شیرین مصرف کنند. در نظر داشته باشید میوه فلوس مسهل قوی است.

روز سوم و چهارم: هر کدام از این دو روز به ترتیب ۵ و ۱۰ گرم تخم گشنیز را پودر کرده و با یک قاشق عسل می خورند.