کاهش وزن علاوه بر پایبندی به رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی نیازمند داشتن انگیزه و نگرش درست به فرآیند از دست دادن وزن است. در این مطلب می خواهیم چند روش ایجاد انگیزه برای کاهش وزن را بازگو کرده تا بتوانید با رعایت مثلث طلایی رژیم غذایی، ورزش و انگیزه به وزن ایده آل برسید.

روش های ایجاد انگیزه برای کاهش وزن

تصویر لاغر از خودتان بسازید

عکس های قدیمی خود را نگاه کنید و خود را به همان اندازه لاغر تصور کنید. حتی اگر از ابتدای زندگی چاق بودید تصویر خود را تغییر دهید. تصویر شش ماه یا یک سال بعد خود را در ذهن داشته باشید و سبک زندگی خود را تا پایان رژیم غذایی بر مبنا و با هدف رسیدن به آن وزن تنظیم کنید.

انتظارات واقع بینانه داشته باشید

معمولا زمانی که از افراد چاق سوال پرسیده می شود دوست دارید چقدر وزن کم کنید پاسخ آنها بسیار دور از واقعیت است. آنها می خواهند وزن تحصیل شده در طی سالیان را با رعایت چند ماه رژیم، کاهش دهند. انتظار درستی از رژیم و فرآیند کاهش وزن خود داشته باشید.

چند روش ایجاد انگیزه برای کاهش وزن
ایجاد انگیزه برای کاهش وزن

اهداف کوچک تنظیم کنید

یک لیست از اهداف کوچکتر به شما برای رسیدن به هدف اصلیتان که همان کاهش وزن است کمک خواهد کرد. این اهداف باید بدون وارد کردن لطمه به سبک زندگی، راه رسیدن به هدفتان را هموار سازند اهدافی مانند:

  • خوردن میوه و سبزیجات بیشتر در طول روز
  • انجام برخی از فعالیت های بدنی منظم و ساده مانند پیاده روی حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز
  • خوردن پاپ کورن کم چرب به جای چیپس
  • خوردن سالاد به جای غذاهای چرب مانند سیب زمینی سرخ کرده
  • رسیدن به شرایطی که بدون نفس نفس زدن پله ها را بالا بروید
  • و…

پیدا کردن پشتیبان

همه ما نیاز به یک پشتوانه داریم، به خصوص در طول روزهای سخت. پیدا کردن یک دوست، عضو خانواده یا گروه پشتیبانی که بتوانید به طور منظم با او در ارتباط باشید یک راه بسیار موثر ایجاد انگیزه برای کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که با دیگران در ارتباط هستند، چه در فضای واقعی و چه به صورت آنلاین، بهتر از افرادی که رژیم غذایی را به تنهایی رعایت می کنند انگیزه برای کاهش وزن دارند.

برنامه ریزی درست داشته باشید

برنامه ریزی ۸۰ درصد از نبرد است. به برنامه ای که برای کاهش وزن می ریزید مثل یک قرار ملاقات نگاه کنید و به آن احترام بگذارید. بی احترامی به برنامه خود مصداق بی توجهی به سلامتتان است. پس علاوه بر برنامه ریزی درست و سنجیده رعایت دقیق آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به خودتان پاداش دهید

پس از رسیدن به اهداف کوچک به خودتان پاداش دهید. به عنوان مثال هر سانت که از دور کمرتان کم شد انجام یک تفریح مانند رفتن به سینما را به خودتان هدیه دهید.

عادات قدیمی خود را دفن کنید

به یاد داشته باشید که همین عادات قدیمی باعث اضافه وزن شما شده اند پس بهتر است برای کاهش وزن از آنها دوری کنید. این عادات تنها در مورد مواد غذایی که استفاده می کنید نیست عاداتی مثل خوردن بی موقع غذا می تواند موجب اضافه وزن شود. پس آنها را فهرست کرده و کنار بگذارید.

پیگیری منظم داشته باشید

وزن خود را به طور منظم یادداشت کنید این کار به ایجاد انگیزه برای کاهش وزن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد پیگیری دقیق نتایج رعایت رژیم می تواند به ترویج رفتارهای مثبت و کاهش عادات منفی کمک کند.