چند نکته مهم در مورد بارداری و دیابت

اگر دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ دارید شما می توانید با رعایت کردن اقداماتی خود را برای بارداری آماده نمایید. مطمئن باشید که این مراحل می تواند تفاوت بزرگی را در چگونگی سلامت شما و کودک شما در سراسر دوران بارداری به وجود آورد. شما باید بسیار مراقب باشید و سطح قند خون خود (گلوکز) را کنترل کنید. به این دلیل که، هنگامی که شما باردار هستید، شما و جنین در معرض خطر بالاتری نسبت به عوارض دیابت می باشید. گر چه  عوارض ناشی از دیابت به ندرت می تواند موجب به دنیا آمدن کودکی شود که تا آخر عمر با این عوارض گریبان گیر است اما متاسفانه، در مادرانی که مبتلا به دیابت هستند احتمال سقط جنین بیشتر است، و یا حتی ممکن است کودک خود را در هنگام تولد از دست بدهند. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت نیز بیشتر احتمال ابتلا به دیابت در آینده را دارند. اکثر بیماری های نقص قلبی، مشکلات کلیوی و نقص مغز و اعصاب در هشت هفته اول بارداری رخ می دهند . این خطرات بالقوه هستند که احتمالا بخشی از آن به آن علت است که سطح گلوکز خون به سرعت می تواند بالا و پایین تر از محدوده طبیعی برود. بنابراین کنترل دیابت در همین لحظه شروع، کلید جلوگیری از عوارض بعدی است که بدترین مورد آن، از دست دادن جنین می باشد. خبر خوب این است که با برنامه ریزی دقیق و حمایت پزشک و متخصص دیابت، جلوگیری از عوارض، بسیار دست یافتنی است. ممکن است یک کلینیک دیابت بارداری در منطقه شما وجود داشته باشد که شما می توانید از آن ها کمک بگیرید. اما در عین حال چند نکته مهم در مورد بارداری و دیابت وجود دارد که پیشنهاد می کنیم آن ها مطالعه کنید. رعایت نکات زیر که در مورد ارتباط بارداری و دیابت است به شما کمک می کند که در بهترین حالت سلامتی قرار بگیرید و برای زایمان از آمادگی کامل برخوردار باشید.

چند نکته مهم در مورد بارداری و دیابت
چند نکته مهم در مورد بارداری و دیابت

بارداری و دیابت

  • قند خون خود را کنترل کنید. مشاور دیابت شما تست هموگلوبین ای وان سی (آزمایش قند دراز مدت)  (HbA1C)  برای شما توصیه خواهد کرد. اگر شما در حال حاضر یک کیت تست قند ندارید، در اغلب موارد به شما پیشنهاد می شود یک کیت برای آزمایش سطح قند خون خود تهیه کنید.
  • رژیم غذایی خود را با دقت مدیریت کنید و به طور منظم ورزش کنید.
  • الکل  ننوشید، این ماده می تواند سطح قند خون را به سرعت افزایش و یا کاهش بدهد.
  • اگر شما اضافه وزن دارید و یا شاخص توده بدن (BMI)شما ۲۷ یا بالاتراست، از دست دادن وزن قبل از اقدام برای بارداری خطر عوارض در دوران بارداری را کاهش می دهد.

این امر به ویژه مهم است که اگر شما مبتلا به دیابت هستید و قصد بچه دار شدن دارید به شما مکمل اسید فولیک داده شود. اسید فولیک به جلوگیری از مشکلات ناشی از ستون فقرات کودک مانند نقص لوله عصبی اسپینا بیفیدا کمک می کند. روزانه ۵ میلی گرم مکمل اسید فولیک مصرف کنید و تا زمانی که شما  در هفته ۱۲ بارداری هستید به مصرف آن ادامه دهید . لازم به ذکر است که حتما پزشک باید این میزان مکمل اسید فولیک را برای شما تجویز کند، زیرا بالاتر از دوز معمول ۴۰۰ میکروگرم است. برخی از انواع داروها مورد استفاده برای کنترل دیابت برای مصرف در دوران بارداری مناسب نیستند. اگر شما برای کنترل دیابت خود قرص مصرف می کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که نوع درمان خود را به تزریق انسولین قبل از زایمان تغییر دهید. مطمئن باشید که گرفتن مشاوره درست قبل از بارداری از تیم درمانی دیابت خود و کنترل سطح قند خون، به شما کمک خواهد که بدن تان آمادگی پذیرش یک نوزاد را به دست آورد. علاوه بر آن هنگامی که شما باردار هستید، از شما به خوبی مراقبت خواهد شد.