چه زمانی از سرما درمانی استفاده کنیم؟

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است وقتی که سر یا زانو کودکتان زمین می خورد سعی می کنید سریعا آن را با کمپرس یخ بپوشانید. به این کار سرما درمانی گفته می شود. اما چه زمان و چطور باید از این درمان استفاده کرد؟ ما به شما خواهیم گفت سرما درمانی به چه درد می خورد و چطور باید ار آن به عنوان یک درمان خانگی موثر استفاده کرد؟

سرما درمانی چیست؟

درمان با کمپرس سرد باید به صورت محلی در منطقه آسیب دیده به طور ایده آل در حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه اعمال شود. هنگامی که بدن مجروح می شود، بافت آسیب دیده ملتهب شده، و این می تواند درد و تورم ایجاد کند. هدف از سرما درمانی (کرایوتراپی)، بی حس کردن منطقه آسیب دیده و کم کردن سرعت جریان خون و در نتیجه تسکین درد، کاهش تورم، التهاب و خونریزی است.

انواع مختلف سرما درمانی

شما می توانید این درمان را با استفاده از یک بسته ژل سرد، یک کیسه از سبزیجات یخ زده و یا حوله یخ انجام دهید. حوله یخ زده باید به مدت ۱۵ دقیقه درون نایلون در یخچال قرار داده شود پس نمی تواند به سرعت آماده شود. به همین خاطر کمتر از آن استفاده می شود. برخی از پزشکان توصیه می کنند محل را با استفاده از یک کیسه از سبزیجات منجمد کمپرس کنید زیرا سبزیجات نرم هستند و به راحتی به شکل بدن در خواهند آمد.

هنگام استفاده از بسته یخ، برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از سرما که می تواند باعث آسیب بافتی شوند، همیشه قبل از استفاده، آن را در یک حوله بپیچید و از آن بیش از ۲۰ دقیقه استفاده نکنید. شما می توانید بعد از ۲۰ دقیقه به بدن استراحت داده و سپس مجددا سرما درمانی کنید.

چه زمانی از سرما درمانی استفاده کنیم؟
سرما درمانی

چه زمانی از سرما درمانی استفاده می شود؟

درمان به وسیله سرما، بلافاصله بعد از ضربه، درد، تورم و یا التهاب استفاده می شود.  این درمان  باید حداکثر ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آسیب استفاده شود این درمان برای رگ به رگ شدن و کبودی مناسب است. از درمان سرد در عضلات سفت یا درد مفاصل استفاده نمی کنند.

اگر شما از دیابت رنج می برید، قبل از استفاده از گرما درمانی یا سرما درمانی با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از بیماران دیابتی نوروپاتی محیطی دارند که باعث احساس بی حسی، معمولا در دست و پا و علی الخصوص بازوها و ساق ها می شود. این بی حسی باعث می شود گرما یا سرما حس نشده و در صورت بیش از حد بودن گرما یا سرما باعث آسیب بافتی شود.