چه چیزی باعث معده درد در شب می شود؟

معده درد به خودی خود آزاد دهنده است چه برسد به این که در شب و هنگامی که خواب هستیم اتفاق یبافتد. در این حالت خواب ما دچار اختلال شده و نه تنها درد می کشیم بلکه از عوارض کم خوابی و بی خوابی نیز رنج می بریم. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد علل اصلی معده درد در شب صحبت کنیم و به شما بگوییم که چار درد معده، شب ها به سراغتان می آید.

اگر شما دچار این عارضه هستید و شب ها با درد از خواب بیدار می شوید، باید بدانید که تنها نیستید. معده درد در شب تقریبا مشکل رایجی است. این مشکل همراه با علائم دیگر است. شناخت این علائم می تواند شما را در شناسایی علت درد کمک کند.

چه عواملی می تواند منجر به معده درد در شب شود؟

درد معده علائم شایعی دارد که بین بسیاری از مشکلات گوارشی مشترک است. اگر می خواهید بدانید که چه چیزی باعث معده درد در شب می شود و چگونه باید آن را درمان کنید، نیاز دارید که ابتدا علائمی که تجربه می کنید را شناسایی کنید. مهمترین علل معده درد در شب به قرار زیر می باشد:

گاز

اکثر ما علائم وجود گاز در معده را می شناسیم. این عارضه درد تیز و سوزنده ای در قسمت فوقانی شکم و درست زیر قفسه سینه ایجاد می کند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

تجربه هر فرد مبتلا به IBS از دیگری بسیار متفاوت است. اما تجربه درد معده و گاه به گاه درد شکم در بسیاری از مبتلایان شایع است. اگر به این بیماری مبتلا باشید، علاوه بر درد معده، ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:

  • نفخ
  • گاز
  • اسهال
  • یبوست

زخم معده

زخم معده، که گاهی اوقات زخم گوارشی نیز نامیده می شود، اغلب باعث درد سوزشی معده می شود. این درد ممکن است وقتی معده شما پر است و یا زمانی که اسید معده زیاد است، بدتر می شود. این بدان معناست که این درد اغلب بین وعده هایی غذایی و در شب شدید می شود.

دیورتیکولیت

این وضعیت باعث می شود کیسه ای کوچک و بر آمده بر روی بافت پوشش دستگاه گوارشی ایجاد شده و رشد کند. علاوه بر درد معده، دیورتیکولیت همچنین می تواند باعث علائم زیر شود:

  • حالت تهوع
  • تب
  • ناراحتی معده
  • تغییر در اجابت مزاج

رفلکس اسید

رفلاکس معده زمانی ایجاد می شود که اسید معده بالا زده و وارد مری شود. رفلکس اسید معده گاه به گاه و به احتمال زیاد در نتیجه موارد زیر ایجاد می شود:

  • خوردن غذا بیش از حد
  • نوشیدن الکل بیش از حد
  • دراز کشیدن سریع بعد از غذا خوردن
  • خوردن یک ماده غذایی که موجب رفلکس اسید معده می شود.

مواد غذایی تند، بر پایه گوجه فرنگی و شیرین، در میان انواع غذاها، رفلاکس معده را بیشتر می کند. رفلکس اسید مزمن، و یا بازگشت اسید به مری زمانی رخ می دهد که بیش از یک بار در هفته تکرار شود. رفلاکس مزمن می تواند منجر به مشکلات بزرگ گوارشی مانند التهاب، زخم مری و خونریزی مری شود.

سنگ کیسه صفرا

سنگی که در کیسه صفرا ایجاد می شود می تواند با مسدود کردن مجرای کسیه صفرا، درد معده ایجاد کنند. این عارضه معمولا بعد از خوردن وعده غذایی حجیم و چرب، که اغلب ما آن را در شب مصرف می کنیم، اتفاق می افتد. پس در این شرایط تجربه معده درد در شب بر اثر حمله سنگ صفرا، طبیعی است.

شرایطی که ممکن است موجب درد ناگهانی معده در شب شوند

گاه به گاه، درد معده به طور ناگهانی آغاز می شود. در برخی موارد، این درد ممکن است شدید نیز باشد. این چهار علت که در ادامه تشریح می کنیم، ممکن است درد معده ناگهانی در شب ایجاد کنند:

سنگ کلیه

هنگامی که سنگ کلیه شروع به حرکت در اطراف کلیه می کند و با وارد حالب می شود، ممکن است درد ناگهانی و شدید را تجربه کنید. این درد قادر است به سرعت به معده و ناحیه شکم گسترش یابد. درد ناشی از سنگ کلیه، با حرکت سنگ در دستگاه ادراری تغییر می کند.

گاستروانتریت ویروسی

اگر ویروسی مسری را از شخصی دریافت کرده باشید، ممکن است علاوه بر درد معده، استفراغ، اسهال، تهوع و تب را در میان دیگر علائم، در شب تجربه کنید.

مسمومیت غذایی

بسیاری از افراد که به مسمومیت غذایی مبتلا می شوند تجربه حالت تهوع و استفراغ، اسهال یا درد شکم را نیز دارند. اکثر مبتلایان این علائم و نشانه ها را در عرض چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده تجربه می کنند.

حمله قلبی

بعید و نادر به نظر می رسد. اما ممکن است معده درد در شب مربوط به مشکل قلبی باشد. برخی از مشکلات قلبی مانند افرادی که ایسکمی میوکارد دارند، در بین علائم و نشانه های خود درد معده را نیز ممکن است تجربه کنند.

علاوه بر علائم کلاسیک در مشکلات قلبی، مانند درد گردن و فک، ضربان قلب سریع و تنگی نفس، گاهی برخی از علائم گوارشی مانند درد معده با این مشکلات قلبی ایجاد می شود.

این درد را چگونه درمان کنیم؟

درمان معده درد در شب به طور کامل بستگی به علت ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، اگر درد بر اثر بازگشت اسید به مری باشد ممکن است با داروهای (OTC) ضد ترشی معده علائم کاسته شود. یا درد ناشی از گاز نیز با خوردن عرق نعنا در آب گرم و یا استفاده از کمپرس آب گرم بر روی شکم، کم می شود.

اما به یاد داشته باشید که مشکلات جدی باید توسط پزشک بررسی شوند. برخی از مواقع علائم درد معده نامفهوم است و تشخیص علت آن نیاز به متخصص دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد معده را بیش از یک بار یا دو بار در هفته تجربه می کنید، ممکن است دچار نشانه ای از یک بیماری متفاوت شده باشید. در این شرایط سعی نکیند بیش از حد از داروهایی مثل آنتی اسیدها و داروهای ضد درد استفاده کنید. پس اگر علائمتان بعد از چند روز فروکش نکرد حتما با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از ناراحتی های گوارشی با یک نسخه ساده درمان می شوند. پس نگذارید مشکلتان جدی شود.

چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟

قبل از این که به پزشک مراجعه کنید، بهتر است وقتی شب ها به این علت از خواب بیدار می شوید برخی از موارد را یادداشت کنید. به عنوان مثال علائم، مواد غذایی که در طول روز خورده اید، احساستان زمانی که از خواب بیدار می شوید و … می تواند الگویی مناسب برای تشخیص پزشک باشد.

در ابتدا سعی کنید با داروهایی مانند آنتی اسیدها و داروهای درد معده مثل فامیتادین، درد خود را تسکین دهید.

تغییر در سبک زندگی نیز در کاهش این درد بسیار مفید است. به عنوان مثال اگر معده درد در شب بر اثر رفلاکس اسید به وجود می آید اجتناب از مصرف مواد غذایی که در بالا ذکر کردیم، خوردن مقدار متعادل از غذا، اجتناب از مصرف الکل و اجتناب از دراز کشیدن سریع بعد از غذا می تواند در کاهش علائم کمک کننده باشد.