چگونه اسهال و استفراغ درمان می شود؟

اغلب افراد مبتلا به اسهال و استفراغ نیاز به درمان خاص ندارند. کلید درمان اسهال و استفراغ در خانه، هیدراتاسیون مناسب است. این درمان به معنی مصرف مایعات شفاف و کافی برای جایگزنی آب از دست رفته بدن است. در این روش مصرف آب میوه و شیر ممنوع است زیرا این مایعات باعث می شوند طول دوره درمان و علائم طولانی و بیشتر شود.

روش های دیگر درمان اسهال و استفراغ

داروهای دیگری که برای کاهش علائم اسهال و استفراغ تجویز می شود، پرومتازین، پروکلرپرازین (Compazine)، و یا اندانسترون (Zofran) است. برخی از پزشکان برای درمان اسهال استفاده از شیاف و برای درمان استفراغ استفاده از قرص ها را پیشنهاد کنند. برخی نیز ممکن است دیفنوکسیلات و آتروپین لوموتیل (لوموتیل) و یا لوپرامید (Imodium) را برای بیمارانی که اسهال و استفراغ خفیف دارند تجویز نمایند. این در حالی است که بسیاری از پزشکان در صورتی که بیمار مایعاتی مثل آب و یا سوپ ها رقیق را به میزان کافی مصرف کند، برای درمان اسهال و استفراغ داروی خاصی را تجویز نمی کنند زیرا آنها معتقدند که این داروها می توانند عوارض جانبی و موقت دیگری را برای بیمار به همراه داشته باشند.

چگونه اسهال و استفراغ درمان می شود؟
اسهال و استفراغ

به محض این که علائم اسهال و استفراغ، به خصوص استفراغ، کاهش پیدا کند یک رژیم غذایی حاوی موز، برنج، سیب و نان تست برای یک یا دو روز قبل از بازگشت به رژیم غذایی عادی، به بیمار توصیه می شود. در واقع این مواد به اصطلاح شکم را سفت می کند و از اسهال جلوگیری می کنند. بیشتر بیمارانی که اسهال و استفراغ در آن ها طولانی مدت می شود به این علت است که حالت تهوع در آن ها شدید بوده به طوری نمی توانند چیزی بخورند، پس اسهال آن ها مادامی که حالت تهوع دارند باقی خواهد ماند.
بیمارانی که علائم جدی تر یا نشانه های دیگری علاوه بر اسهال و استفراغ دارند نیاز به بررسی بیتشری دارند. بیماری این افراد به احتمال زیاد یک بیماری خاص است که نیاز به درمان دارد. پس در صورتی که همراه با اسهال و استفراغ علائم دیگری مثل تب، سرگیجه، بی حالی و …. داشتید در خانه نمانید و حتما به پزشک مراجعه کنید.