چگونگی استفاده از روغن گل رز برای صورت و مو

با کشف خواص درمانی جدید روغن گل رز، محبوبیت روغن دانه گل رز در حال افزایش است . روغن گل رز می تواند برای صورت و مو مفید باشد. این روغن بیشتر به جهت سرشار بودن از ویتامین، اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان ها، که به مرطوب نگه داشتن پوست، ترمیم لکه های تیره، رفع خارش پوست و کاهش چین و چروک، زخم و آکنه کمک می کند، شناخته شده و معروف است. روغن دانه گل رز از دانه بوش به دست می آید که بیشتر در شیلی یافت می شوند. این روغن با استفاده از یک روش سرد فشرده که روغن را از دانه ها جداسازی می کند، استخراج می شود. در زیر لیستی از خواص درمانی بی نظیری و چگونگی استفاده از روغن گل رز برای صورت و مو آورده شده است.

خواص درمانی روغن گل رز برای صورت و مو

گل رز برای جوان سازی پوست

از آن جایی که میزان آنتی اکسیدان هایی که به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازند در روغن گل رز زیاد است این روغن می تواند به عنوان جوان کننده پوست استفاده شود. اکثر افراد از روغن گل رز بر روی پوست خود به دلیل اینکه به عمق پوست نفوذ می کند و باعث محافظت از پوست می گردد استفاده می کنند. به عنوان یک منبع طبیعی آنتی اکسیدان لیکوپن, روغن گل رز باعث بهبود بافت پوست و محافظت از آن در برابر پیری زودرس می گردد. به دلیل وجود بتا کارتون در این روغن، رادیکال های ازاد از بین رفته و باعث کاهش علائم پیری می گردد. روغن گل رز همچنین دارای ویتامین C بالایی است. این ویتامین عامل طبیعی ضد پیری پوست می باشد. ویتامین C برای تولید کلاژن که نوعی پروتئین است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و از خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست پشتیبانی می کند، مورد نیاز می باشد. ویتامین C سنتز کلاژن را با عملی در سطح دیگری از هیدروکسیلاسیون ( فرایندی شیمیایی است که یک ترکیب آلی را با یک گروه هیدروکسیل ترکیب می کند) افزایش می دهد. ویتامین C مسئول القای این واکنش هاست به عبارتی دیگر این ویتامین سوخت مورد نیاز برای شروع موتور سنتز کلاژن می باشد. روغن گل رز همچنین حاوی ویتامین E نیز می باشد که برای داشتن پوستی سالم و کاهش چین و چروک ضروری است. شما می توانید روغن گل رز را با سایر روغن های مراقبتی پوست مخلوط کنید و یا چند قطره از روغن های ضروری برای سلامت پوست به آن اضافه کنید.

تاثیر گل رز در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید

یک دلیل ایجاد چروک های پوستی و خال ها، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می باشد. این امر یکی از ده علت پیری زودرس صورت می باشد. اشعه های یو. وی خورشید ممکن است سبب ایجاد لکه هایی بر روی صورت گردند که نتیجه آن چروک و یا تغییر رنگ پوست می باشد. به نظر می رسد که آنتی اکسیدان های روغن گل رز این آسیب ها را ترمیم می کند و محتوای اسیدهای چرب ضروری این روغن تن، رنگ و بافت پوست را بهبود می بخشند. ماندن در زیر نور خورشید برای مدت طولانی می تواند سبب تخریب تولید کلاژن گردد. همان طور که سن فردی بالا می رود سطح کلاژن در پوست کاهش می یابد. اما ویتامین C موجود در روغن گل رز می تواند به بازگرداندن تولید کلاژن به حالت عادی کمک کند. روغن گل رز یک منبع طبیعی ویتامین E می باشد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد که پوست های حساس، خشک و آسیب دیده در نور خورشید را آبرسانی و آرام می کند. ویتامین E یکی از مواد مغذی عالی برای داشتن پوستی سالم و بی نقص می باشد.

روغن گل رز بهبود دهنده رزاسه صورت

روزاسه صورت حالتی است که لکه های قرمزی بر روی گونه ها، چانه، بینی و پیشانی ظاهر می شوند. آنها معمولا پس از سن ۳۰ سالگی آغاز می شوند و ممکن است در گردن، پوست سر، قفسه سینه یا گوش مشاهده می شود و چنانچه آنها را درمان نکنیم قرمزی در طول زمان آشکارتر می شود. در موارد حادتر، سرخی صورت ممکن است به حالت متورم در بیاید و پوست دانه دانه شده یا بافت اضافی بیاورد. روغن گل رز مرطوب کننده ای است که با نفوذ به عمق، باعث تسکین ظاهر قرمزی ها و تحریکات می گردد. محتوی آنتی اکسیدانی این روغن به بهبود گرگرفتگی صورت، قرمزی دائمی، دانه و جوش، و رگ های خونی برجسته و مشخص کمک می کند.

گل رز برای درمان جای زخم

اسید های چرب ضروری به بهبود ظاهر اثر زخم ها و لکه های پوستی کمک می کند. آنها همچنین قادر به القا بازسازی پوست می باشند که کمکی برای رشد پوست جدید می باشد. روغن گل رز منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ می باشد که به ترمیم و بازسازی پوست های آسیب دیده کمک می کند در حالیکه درد زخم ها را نیز کمتر می کند. به عنوان یک مرطوب کننده، اسید های چرب ضروری قابلیت انعطاف و نفوذپذیری پوست را بهبود می بخشد. آنها همچنین به ترمیم ناراحتی های پوستی کمک می کنند. محتوی ویتامین آ روغن گل رز به خاطر تواناییش در بهبود بافت پوست باعث بهبود بافتهای اسکار می گردد.

چگونگی استفاده از روغن گل رز برای صورت و مو
چگونگی استفاده از روغن گل رز برای صورت و مو

چگونه از روغن گل رز برای گرفتن بهترین نتیجه استفاده کنیم؟

لازم است تا روغن گل روز در یخچال و یا در یک جای خشک و خنک نگهداری شود در غیر این صورت فاسد خواهد شد. برای تازه نگه داشتن روغن گل رز مقداری روغن ویتامین E خالص را به مخلوط اضافه می کنیم و به این طریق عمر مفید آن افزایش می بابد. روغنهای گل رز موجود در بازار حاوی ویتامین E می باشند بنابراین در هنگام خرید برچسب محصول را چک کنید تا از وجود ویتامین E و یا توکوفرول در آن اطمینان حاصل کنید. روغن گل رز استفاده های زیادی دارد. در ادامه به برخی از روش های استفاده از روغن گل رز برای صورت و مو اشاره خواهیم کرد.

  • مخلوط می تواند به صورت مستقیم با ماساژ آرام بر روی صورت استفاده شود. همچنین می توانید از روغن گل رز در دستورالعمل های خانگی مراقبت از پوست استفاده کنید.
  • استفاده روزانه دو بار از روغن گل رز معمولا کافی است اما مطمئن شوید که روغن به خوبی جذب پوست می شود.
  • روغن گل رز در برابر اشعه های خورشید نمی تواند به عنوان محافظ عمل کند بنابراین در هنگام بیرون رفتن بایستی از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. از روغن گل رز همچنین به عنوان درمان موها و ناخن شکننده و پاک کننده آرایشی استفاده می شود. با استفاده از یک پد نخی، روغن را به آرامی بر روی پلک ها و دیگر نواحی دارای آرایش بمالید. همچنین شما می توانید چند قطره از روغن گل رز را به مرطوب کننده مورد استفاده خود اضافه کنید.

روغن گل رز برای درمان آکنه

تقریبا تمامی افراد در مرحله ای از زندگیشان درگیر بروز آکنه می باشند که مدت زمان و شدت درگیری آن در افراد مختلف متفاوت است. روغن گل رز را مستقیما بر روی آکنه نمالید چرا که باعث تحریک آن می شود. چنانچه دارای آکنه می باشید، این روغن را با دیگر روغن ها مانند روغن جوبابا رقیق کنید و چند قطره از روغن های ضروری برای آکنه مانند روغن درخت چای، اسطوخودوس، لیمو، شمعدانی، نعناع هندی و رزماری را به آن اضافه کنید.  دستور العمل خانگی زیر یک دستورالعمل عالی برای درمان آکنه می باشد که مخلوطی حاوی روغن های ضروری و روغن گل می باشد.

ترکیبات:

  • یک قاشق غذاخوری از روغن حامل مورد علاقه خود ( روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین و روغن نارگیل)
  • یک قاشق غذاخوری روغن گل رز
  • ۳ قطره اسانس کندر ( اگر تهیه آن برای شما مشکل می باشد به جای آن می توانید از نعناع یا شمعدانی به عنوان جایگزین استفاده کنید.)
  • ۳ قطره اسانس اسطوخودوس
  • ۳ قطره اسانس درخت چای

دستورالعمل استفاده

روغن حامل، روغن گل رز و روغن های ضروری را درون یک کاسه بریزید. و به آرامی آن را تکان دهید تا تمامی روغن ها با هم مخلوط شوند. و هر روز ۲ تا ۳ قطره از آن را بر روی پوست ماساژ دهید.
نکته: این دستورالعمل همچنین در درمان خطوط قرمز و اسکارهای به جا مانده از آکنه و خطوط کششی نیز موثر است.

روغن گل رز برای بهبود ناخن های شکننده

چنانچه ناخن های شما شکننده می باشد ابتدا اطمینان حاصل کنید که این موضوع به دلیل مشکلات پزشکی تشخیص نداده نمی باشد، به عنوان مثال یازده بیماری وجود دارند که از طریق علایم موجود در ناخن ها متوجه وجود آن مشکل می شوید. از روغن گل رز بر روی ناخن های شکننده استفاده کنید تا باعث محکم شدن ناخن های شما گردد. روغن را شب ها قبل از رفتن به رختخواب به صورت مستقیم بر روی ناخن ماساژ دهید. اجازه بدهید که قبل از رفتن به رختخواب این محلول کاملا خشک شود.

استفاده از روغن گل رز برای درخشان کردن موهای کدر

روغن گل رز حاوی ویتامین های E و C است که می تواند درخشش را به موهای کدر برگرداند. مقداری روغن گل رز را حرارت دهید و آن را بر روی موهایتان ماساژ دهید، سی دقیقه صبر کرده و سپس با شامپوی همیشگی خود موهایتان را بشویید. روغن گل رز همچنین می تواند با استفاده از این روش شوره سر را کاهش دهد. همچنین می توانید آن را با روغن نارگیل که خواص درمانی زیادی برای مو دارد مخلوط کنید.

استفاده از روغن گل رز به عنوان مرطوب کننده

به دلیل وجود محتوی بالای ویتامین ها، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب ضروری، روغن گل رز مرطوب کننده غیر شیمیایی (طبیعی) عالی برای پوست به حساب می آید. شما می توانید چند قطره از آن را به پوستتان بمالید تا مرطوب شود و یا چند قطره از روغن گل رز را به مقداری روغن نارگیل اضافه کنید و برای مرطوب کردن پوست های خشک از آن استفاده کنید. از آنجایی که روغن نارگیل ضد باکتری است برخی از افراد از مخلوط روغن نارگیل و گل رز برای بهبود و درمان پوست های تحریک شده استفاده می کنند.

استفاده از روغن گل رز برای درمان آفتاب سوختگی

اگر چه روغن گل رز از پوست در برابر اشعه های خورشید محافظت نمی کند اما می تواند افتاب سوختگی های جزیی را تسکین دهد. روغن گل رز ضد التهاب است بنابراین هنگامی که این روغن را مستقیما بر روی سوختگی می مالیم باعث احساس راحتی و تسکین فوری در فرد می شود. همچنین می توانید از دیگر درمان های خانگی طبیعی در مورد سوختگی های جزیی استفاده کنید.