آیا واقعا ژلاتین و آرتروز به یکدیگر مرتبط هستند؟

استئوآرتریت (OA) یک شکل از بیماری دژنراتیو مفصل است که باعث انواع علائم مانند درد، تورم، رشد غیر طبیعی استخوان و از بین رفتن غضروف می شود. زانو، پشت و گردن، لگن، انگشتان دست و پا از اندام هایی هستند که به بیماری مبتلا می شوند. در ادامه نتیجه تحقیقی را به شما خواهیم گفت که نشان می دهد ژلاتین و آرتروز به یکدیگر مرتبط هستند و قرار دادن مقداری از این ماده در وعده هایی غذایی می تواند در کاهش درد موثر باشد.

ژلاتین چیست؟

ژلاتین یک ماده غذایی بدون مزه و روشن است که از کلاژن (که یک جزء کلیدی در مفاصل سالم است) تشکیل شده و از استخوان ها، سم اسب، پوست و بافت های حیوانات اهلی مشتق شده است. ژلاتین می تواند غذاها را حالت ژله ای کند پس اغلب در تهیه پاستیل، خمیر، برخی از ماست ها و دسر ها استفاده می شود. ژلاتین همچنین برای پوشش قرص، کپسول، برخی از لوازم آرایشی و برخی از کاغذها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده یا به صورت ورقه های شفاف و یا به صورت پودر در بازار موجود می باشد.

ژلاتین و آرتروز زانو

یک مطالعه که در آکادمی پزشکان خانواده آمریکا در دالاس گزارش شد نشان می دهد که اضافه کردن یک مکمل ژلاتینی خاص به رژیم غذایی می تواند درمانی موثر برای افراد مبتلا به آرتروز خفیف زانو باشد.

در این مطالعه، ۱۷۵ بیمار مبتلا به استئوآرتریت زانو به صورت تصادفی از  دو روش درمانی مکمل ژلاتین روزانه و دارو نما استفاده کردند. کسانی که یک مکمل حاوی ۱۰ گرم ژلاتین به همراه کلسیم و ویتامین C خورده بودند پیشرفت های قابل توجهی در درد، سفتی و محدودیت حرکتی خود داشتند.

در حالی که نتایج این مطالعه دلگرم کننده است، اما محققان می گویند بهبود ممکن است صرفا به ژلاتین مورد استفاده در مطالعه ارتباط نداشته باشد. از آنجا که درمان های مورد استفاده در این مرحله شامل ویتامین C که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و موثر است، بود، برخی تصور می کنند اثر حفاظتی با توجه به حضور ویتامین C در ژلاتین بوده است. مطالعات عادات غذایی نشان داده است که افرادی که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C استفاده می کنند در مقابل کسانی که کمتر از این ماده استفاده می کنند ( فقط ۶۰ میلی گرم ویتامین C که معادل یک پرتغال در روز است ) اثر حفاظتی بیشتری را تجربه می کنند.

آیا واقعا ژلاتین و آرتروز به یکدیگر مرتبط هستند؟
ژلاتین و آرتروز

اگر شما تصمیم گرفته اید از ژلاتین در برنامه غذایی خود استفاده کنید راه های زیادی برای این کار پیش پای شماست.

مکمل ژلاتین

شما می توانید از قرص های که به عنوان مکمل ژلاتین معرفی می شوند استفاده کنید به این ترتیب دیگر دردسر درست کردن آن را ندارید.

ژلاتین در مواد غذایی

برخی از افراد ترجیح می دهند مکمل استفاده نکنند. اگر می خواهید به طور مستقیم از غذاها، این ماده را دریافت کنید می توانید پودر ژلاتین را تهیه کرده و دو قاشق غذا خوری آن را با یک لیوان آب جوش حل کنید سپس با یک لیوان آب میوه سرد به شکل ژله تهیه کنید و در یخچال بگذارید پس از چد ساعت ژله طبیعی شما آماده مصرف است.

جایگزین های گیاهی ژلاتین

برای برخی افراد، ژلاتین سنتی، حتی به عنوان یک مکمل، یک گزینه مناسب نیست، زیرا از حیوانات تهیه می شود. جایگزین های گیاهی ژلاتین برای آشپزی در دسترس هستند. برای برخی از افرادی که قادر به مصرف ژلاتین تهیه شده از گوشت نیستند می توانند ژلاتین های تهیه شده از ماهی را مورد استفاده قرار دهند.