ارتباط تغذیه مادر و کاهش حساسیت در نوزاد

شاید این سوال شما هم باشد. من به تازگی مادر شده ام. آیا رعایت رژیم غذایی خاص و اجتناب از مصرف برخی از غذاها می تواند به کاهش حساست های آلرژیک در آینده نوزادم کمک کند؟  در ادامه به این سوال با بیان نتایج چند تحقیق در زمینه ارتباط تغذیه مادر و کاهش حساسیت در نوزاد در دوران شیر دهی پاسخ خواهیم داد.

ارتباط تغذیه مادر و کاهش حساسیت در نوزاد

در حال حاضر پزشکان توصیه نمی کنند که برای جلوگیری از ابتلای کودک به حساسیت های آلرژیک، مادران تغذیه خود را محدود کنند. دلیل این متخصصان این است که نتایج ضد و نقیضی از مطالعات در زمینه ارتباط تغذیه مادر و کاهش حساسیت در نوزاد به دست آمده است. در واقع در برخی از این تحقیقات مشخص شده که مادرانی که با شیر خود کودکشان را تغذیه کرده و از رژیم غذایی خاصی پیروی نکرده اند در ابتلای کودکشان به آلرژی نقش داشته اند. برخی نیز برعکس این نتایج را اعلام کرده اند.

ارتباط تغذیه مادر و کاهش حساسیت در نوزاد
کاهش حساسیت در نوزاد

تعداد کمی از مطالعات نشان داده است که اجتناب از خوردن غذاهای خاص توسط مادر، هیچ تاثیری بر احتمال ابتلای نوزادان به آلرژی ندارد. در حالی که یک بررسی نشان داد مادران که از غذاهای آلرژی زای کمتری در دوران شیر دهی استفاده کرده بودند شانس ابتلای کودک خود به اگزما را کاهش داده اند. مطالعه دیگری نشان داده است که یک رژیم غذایی محدود، نقش مهمی در افزایش بروز آلرژی در میان کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده بودند، داشت.

از آنجا که از این مطالعات نتایج متناقضی به دست آمده و هیچ یک قطعیت ندارد، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه نمی کند که شما رژیم غذایی خود را در حالی که شیر ده هستید محدود کنید. با این حال، اگر فرزند شما در حال حاضر یک حساسیت غذایی برای مثال، آلرژی به شیر، دارد از خوردن مواد و غذاهای حسایت زا اجتناب کنید. زیرا این مواد می توانند از طریق پروتئین شیر شما به بدن کودک وارد شده و آلرژی آن ها را تشدید کند.