روش کاهش وزن بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای پروانه ای شکل در گلو است. این غده وظایف مهمی را بر عهده دارد. که از آن جمله تنظیم یمزان ترشح هورمن های بدن است. یکی از این هورمن ها هورمون تنظیم سوخت و ساز بدن می باشد؛ که در صورت کم کاری یا پر کاری تیروئید، باعث کم شدن یا زیاد شدن سوخت و ساز بدن شده، و منجر با چاقی و لاغری فرد مبتلا می گردد.

به زبان ساده کم کاری تیروئید باعث سوزاندن کالری کمتر و در نتیجه افزایش وزن می شود.

از سویی دیگر پس می توان گفت افزایش وزن غیرقابل توضیح که بدون تغیر در رزیم غذایی و میزان فعالیت بدنی رخ داده باشد؛ می تواند نشانه کم کاری تیروئید نیز باشد.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ در مجله پزشکی عربستان سعودی منتشر شد که بیان می کرد؛ اختلال در عملکرد کلی تیروئید رد افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر رخ می دهد. اما به طور کلی هنوز رابطه دقیقی بین چاقی و کم کاری تیروئید پیدا نشده است. در واقع این چاقی نیست که منجر به کم کاری تیروئید می شود. بلکه کم کاری تیروئید است که منجر به افزایش وزن و چاقی می گردد.

علاوه بر افزایش وزن، نشانه های دیگر کم کاری تیروئید شامل پوست خشک، درد عضلانی، موهای شکننده، خستگی مفرط و خستگی مکرر، بی اشتهایی، مشکلات قاعدگی، کلسترول بالا، یبوست، سوء هاضمه، ضعف در تمرکز، حافظه ضعیف و افزایش حساسیت به سرما، است.

لاغر ماندن یا لاغر شدن مسئله مهمی برای مبتلایان به کم کاری تیروئید است. این کار اگرچه کمی مشکل اما خیلی پیچیده است. به طور خلاصه در قدم اول باید مشکل زمینه منجر به افزایش وزن را حل کنید. و هورمون های کمتر تولید شده در بدن را جایگزین کنید. سپس باید تغییراتی در شیوه زندگی خود بدهید.

ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که علیرغم کم کاری تیروئید چطور وزن کم کنید و لاغر شوید.

مصرف داروهای تیروئید

اولین مرحله این است که با ردیافت داروهای تیرویئید و مصرف آن ها، دقیقا طبق نظر پزشک معالج، سطح هورمون های تیروئید خود را در حالت طبیعی ثابت نگه دارید. نرمال شدن هورمون تیروئید به خودی خود با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن باهاث کاهش وزن شما خواهد شد.

توجه کنید که بدون نرمال نگه داشتن هورمون های تروئید توسط دارو کاشه وزن نتنها مشکل، بلکه تقریبا غیرممکن است.

داروهای تیروئید اولین چیزی است که هنگام صبح و با معده خالی و مقدار زیادی آب باید مصرف شود. و یک ساعت بعد از آن می توانید صبحانه بخورید.

همچنین در هر زمانی، حداقل ۳۰ دقیقه بعد از مصرف داروهای تیروئید داروی دیگری را مصرف نکنید.

فراموش نکنید که تنظیم هورمون های تروئید علاوه بر کمک به لاغری شما، سلامت عمومی شما را نیز بهتر خواهد کرد و توانایی شما را برای پیگیری سبک درست رژیم غذایی و زندگی بیشتر می کند.

اجتناب از مصرف کربوهیدرات های ساده و قندها

اگر شما مبتلا به کم کاری تیروئید هستید؛ باید رژیم غذایی کم کربوهیدراتی با تمرکز بر کربوهیدرات های پیچیده داشته باشید. اجتناب زا صمرف کربوهیدرات های ساده و قندها، سوخت وس از بدن شما را بیشتر خواهد کرد.

در رژیم های غذایی معمول تمرکز بر کمتر مصرف کردن کالری است. اما در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید مشکل کم سوزاندن کالری است. و باید غذاهای کم کربوهیدرات تر مصرف شود تا بدن بهتر بتواند آن ها را بسوزاند. درگیر شدن با مصرف کالری کمتر می تواند استرس آور باشد. و استرس باعث کم کاری و اختلال بیشتر غده تیروئید خواهد شد.

با خوردن کربوهیدرات های پیچیده همچنین می توانید باعث کاشه تولید پروتئین سیتوکین که باعث ایجاد التهاب رد بدن می شود، بشوید.

همینطور پیشنهاد می کنیم یک بروشور شامل کالری مواد غذایی مختلف را در کنار خود داشته باشید. و میزان کلاری مصرفی را یادداشت کنید. تا مطمئن شوید رژیم غذایی شما متعادل است.

حفظ فعالیت های فیزیکی

ورزش بهترین راه افزایش وزن، حتی برای بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید است. ورزش سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به مقابله با کم کاری تیروئید می پردازد. همچنین توانایی و قدرت شما را افزایش می دهد.

ورزش های با شدت کم اما تولانی بهترین پیشنهاد برای مبتلایان به کم کاری تروئید است. پیاده روی سریع روزانه به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه برای شما کافی است. فقط مهم است که توالی و نظم آن را حفظ کنید.

همچنین تمرینات ورزشی سبک به مدت ۳۰ دقیقه و دوبار در هفته، می تواند تکمیل کننده برنامه روزشی شما بوده و اثرات مثبت بسیاری را برایتان به ارمغان آورد.

استفاده از روغن نارگیل در پخت و پز

یکی دیگر از راه ساده برای از دست دادن وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید، استفاده منظم از روغن نارگیل است.

پیش از هر چیز، اسیدهای چرب با زنجیره متوسط سالم در روغن نارگیل باعث تحریک تولید هورمون تیروئید و حفظ عملکرد غده تیروئید رد حالت طبیعی کی شود. به علاوه، روغن نارگیل باعث کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول خون، که دو مشکل مشترک مربوط به کم کاری غده تیروئید است، می شود.

روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است. این سایدهای چرب به راحتی وارد میتوکندری ها شده و با شکستن سلول های چربی، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند.

همین موارد مهم برای تغیر روغن پخت و پز شما کافی نیست؟

فقط توجه کنید که روزانه بیش از ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل برای هر نفر مصرف نکنید. و در صورت نیاز به روغن بیشتر آن را با مقدرای روغن ساده مخلوط کنید.

مصرف آجیل ها به عنوان اسنک

وعده های غذایی کوچکتر و بیشتر باعث افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود کم کاری تیروئید می شود. و آجیل ها انتخابی سالم برای وعده های غذایی کوچک هستند. آجلی ها منبع غنی سلنیوم هستند. سلنیوم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد مناسب تیروئید است؛ و باعث جلوگیری از التهاب تیورئید می شوند.

مصرف آجیل در اواسط صبح و اواسط بعد از ظهر نشانه های یک رژیم غذایی سالم است.

در سال ۲۰۰۲ مقاله ای در زمینه تیروئید منتشر شد که ابراز می دارد: تغذیه با مواد حاوی سلنیوم از غده تیروئید در برابر آسیب های مختلف نشای زا در معرض بیش از حد ید قرار گرفتن، محافظت می کند. همچنین این ماده باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

در طمالعه دیگیری که در سال ۲۰۱۵ در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم، منتشر شد. اشاره شده است که سطح پایین سلنیوم در بدن، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های تیروئید در ارتباط است. و مصرف تنها دو حبه آجیل برزیلی در روز می تواند برای افزایش سلنیوم و کاهش خطر ابتلا به تروئید موثر باشد.

فراموش نکنید که بهترنی منبع سلنیوم آجیل برزیلی است. و بعد از آن بادام، گردو و دانه کدو تنبل دارای مقادر زیادی سلنیوم هستند.

مصرف مکمل روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و در بهبود کم کاری تیروئید بسیار موثر است. این اسید چرب در بدن انسان تولید نمی شود. و باید از مواد غذایی آن را بدست آورد.

اسیدهای چرب امگا ۳ توانایی بدن را در افزایش سوخت و ساز بیشتر می کند و همچنین موجب جلوگیری از تجمع سلول های چربی در بدن می شوند. در نتیجه باعث کاهش چربی در زیر پوست (بخصوص ناحیه شکم) می شود. امگا ۳ همچنین در کنترل فشار خون و قند خون نیز موثر است.

و در نهایت اینکه اسیدهای چرب باعث افزایش توان سیستم ایمنی بدن می شوند.

البته پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف مکمل های روغن ماهی، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. و روزانه بیش از ۳ گرم از این روغن را مصرف نکنید.

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی نیز می تواند در کاهش کم کاری تیروئید و کاهش وزن موثر باشد. این ماده ترشح هورمون های تیروئید را تنظیم می کند. و از علاوه بر این به سم زدایی و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند.

مجله علوم زیستی، بیوتکنولوژی و بیوشیمی، در سال ۲۰۰۹ گزارشی منتشر کرد که در آن مصرف روزانه سرکه را با کاهش وزن، افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش حجم چربی زیر پوست، کاهش شاخص توده بدنی و کاهش سایز دور کمر، مرتبط دانسته بود.

پیشنهاد می کنیم روزانه ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب فیلتر نشده را در یک لیوان آب گرم و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و این نوشیدنی را ۲ مرتبه در طول روز نوش جان کنید.