روش های کاهش کلسترول با ماده طبیعی فیتواسترول

کلسترول نوعی چربی در خون است و از دو طریق وارد بدن می شود. برخی از کلسترول ها با خوردن غذا وارد بدن می شوند که به آن ها کسلترول غذایی گفته می شود. عمده غذاهایی که حاوی کلسترول غذایی هستند شامل گوشت، جگر، مرغ و تخم مرغ می باشد. بخشی از کلسترول موجود در خون نیز توسط کبد ساخته می شود. خود ماده کلسترول ذاتا ماده مضری برای بدن نیست. پزشکان کلسترول را به دو نوع کلسترول خوب و کلسترول بد تقسیم می کنند. زمانی که می گویند فردی کلسترول بالایی دارد منظورشان کلسترول بد است. در علم پزشکی داروهای زیادی برای کاهش این ماده در خون، کشف شده است. اما زمانی که کلسترول بد در خون ما؛ با وجود مصرف دارو، کاهش نمی یابد چه باید کرد؟ چه چیزی باعث این اتفاق می شود؟ در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با روش های کاهش کلسترول با ماده طبیعی فیتواسترول آشنا کنیم.

برخی از متخصصان معتقدند که زمانی که کلسترول خون با مصرف دارو کاهش پیدا نمی کند؛ باید به سراغ فیتواسترول ها رفت. این مواد ترکیباتی گیاهی هستند که از نظر ساختار شبیه به کلسترول و استروئیدها هستند و در روده با جذب کلسترول در رقابت می باشند. همین موضوع باعث می شود که این مواد بتوانند کلسترول خون را کاهش دهند.

اگر از افراد عادی در مورد چکونگی کاهش کلسترول سوال کنید؛ بسیاری از آن ها معتقدند که برای کاهس کلسترول ترکیبی از چند عامل مانند تغذیه، زندگی سالم، داروها (در صورت نیاز) و مکمل های غذایی نقش دارند. اما چرا تغذیه سالم و رژیم غذایی خاص در بین عوامل کاهنده کلسترول قرار دارد؟ پاسخ این است که برخی از مواد غذایی حاوی فیتواسترول می باشند. همان طور که گفتیم این ماده یک ماده طبیعی موجود در گیاهان برای کاهش کلسترول است.

استاتین دارویی است که پزشکان برای اکثر بیماران دارای کلسترول بالا تجویز می کنند. درست است که این دارو می تواند تا حدود زیادی در کاهش کلسترول موثر باشد؛ اما نباید از عوارض جانبی آن مانند درد عضلانی، درد شکم، تهوع و یا استفراغ، سرگیجه، مشکلات خواب، اسهال و یا یبوست چشم پوشی کرد.

کاهش کلسترول با ماده طبیعی فیتواسترول

فیتواسترول ها چه هستند؟

فیتواسترول در ساختار شیمیایی خود شبیه به کلسترول می باشند. اما این ماده توسط سلول های بدن انسان تولید نمی شود و تنها منبع تامین آن برخی از غذاها می باشد. شما می توانید این ماده را در مقادیر بسیار کم در میوه ها و سبزیجات، آجیل و بادام و در مقادیر زیادتر در انواع مختلفی از دانه (گندم، چاودار) و روغن (مانند روغن کنجد) پیدا کنید.

فیتواسترول جذب کلسترول در روده را مهار کرده و در نتیجه سطح کلسترول بد (LDL) کاهش پیدا می کند. مطالعه ای که  بهره وری فیتواسترول را مورد بررسی قرار داده است نشان می دهد که مصرف این ماده به عنوان یک مکمل غذایی، می توانند LDL را تا ۱۵ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، مصرف فیتواسترول با استاتین ها (داروهای مورد استفاده برای کاهش سطوح کلسترول) باعث کاهش بیشتر از ۱۰ درصد در سطح LDL در مقایسه با درمان استاتین به تنهایی می شود.

چه کسانی می توانند از فیتواسترول استفاده کنند؟

افرادی که کلسترول خونشان لب مرز است؛ می توانند از فیتواسترول ها برای کاهش آن استفاده کنند. این افراد می توانند بدون استفاده از داروها و تنها با این ماده طبیعی؛ سطح کلسترول خون خود را نرمال نگه دارند. علاوه بر این؛ افرادی که دارو نیز استفاده می کنند می توانند از این درمان به عنوان مکمل استفاده کنند. تنها تفاوت این دو دسته این است که در دسته دوم، بیمار بدون استفاده از دارو نمی تواند کلسترول خود را کاهش دهند و حتما باید از این ماده در کنار دارو بهره ببرند.. فیتواسترول، حتی برای بیماران دیابتی نیز بی خطر است. در هر صورت، شما باید قبل از استفاده از این ماده با دکتر خود مشورت کنید.

دوز توصیه شده روزانه چقدر است؟

مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی معمول که حاوی سبزیجات زیادی است شامل حدود ۱۵۰ الی ۳۵۰ میلی گرم از فیتوسترول ها در روز است. به گزارش سازمان های بهداشت جهانی، دوز توصیه شده برای مصرف این ماده در روز در حدود ۲ گرم است.

مکمل های فیتواسترول در مقابل خوراکی های حاوی آن

برخی از مکمل های حاوی فیتواسترول؛ دارای ترکیبات دیگری نظیر امگا ۳ نیز هستند. مشکل این است که بحث بر سر تاثیر مکمل های حاوی فیتوسترول زیاد است. برخی از محققان معتقدند که فیتوسترول ها موجود در مکمل، به دلیل تغییر در ساختارشان توسط تولید کننده، بر روی کلسترول به درستی تاثیر نمی گذارد. در حالی که فیتوسترول ها موجود در غذاها بیولوژیک فعال هستند و در کاهش کلسترول بیشتر موثر می باشند. البته برای اثبات این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

مشکل دیگری که در مورد مصرف مکمل های حاوی فیتواسترول وجود دارد این است که این مکمل ها گاهی اوقات برای بدن عوارض جانبی دارند. به عنوان مثال اگر به مدت طولانی از آن ها استفاده شود؛ باعث کاهش در جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E، و K می شود و ممکن است حتی میزان موجود این ویتامین ها در بدن را نیز کاهش دهد. به همین خاطر بهتر است همزمان با مصرف این مکمل از یک مولتی ویتامین نیز استفاده شود. البته کمبود ویتامینی که توسط این ماده در بدن ایجاد می شود را می توان با یک رژیم غذایی غنی از این ویتامین ها مانند سبزیجات نارنجی، آوکادو، آجیل و دانه های مختلف جبران کرد.

روش های کاهش کلسترول با ماده طبیعی فیتواسترول
روش های کاهش کلسترول با ماده طبیعی فیتواسترول

علاوه بر این، بیماری نادری به نام سیتواسترولمی نیز وجود دارد که با افزایش جذب فیتوسترول ها در روده و وارد شدن آن به جریان خون ایجاد می شود. در این مورد باید از مصرف فیتواسترول ها جلوگیری شود.

بهترین و امن ترین روش کاهش کلسترول با ماده طبیعی فیتواسترول استفاده از رژیم غذایی مناسب است. بهترین موادی که می توانید به این منظور استفاده کنید عبارتند از:

  • آجیل
  • دانه کتان
  • غلات کامل
  • میوه ها و سبزیجات