کشف داوی جدید و بدون عوارض برای تسکین درد

معمولا مسکن ها با قطع کردن راه ارتباطی بین پیام درد و گیرنده آن می توانند موجب تسکین درد شوند. در این میان مخدرهای بهتر از همه می توانند این مکانیزم را اجرایی کنند. اما پوشیده نیست که این مواد بسیار پر خطر، دارای عوارض بسیار و اعتیاد آور است. پس چطور می تواند درد را تسکین داد؟

سالیان سال است که از داروهای مخدری مانند مورفین در تسکین درد ها استفاده می شود اما محققان به تازگی ماده ای را کشف کرده اند که با همان مکانیزم، می تواند عوارض کمتری را در پی داشته باشد. اندومورفین نام ماده ای است که به طور طبیعی توسط بدن نیز تولید می شود. محققان با انجام مهندسی معکوس بر روی این ماده آن را ساخته و بر روی موش ها امتحان کرده اند.

آزمایش داروی تسکین درد اندومورفین بر روی موش ها

در این آزمایش دو گروه موش مورد آزمایش قرار گرفتند. به دسته اول برای تسکین درد مورفین تزریق شد و به گروه دوم اندومورفین. جالب است بدانید که گروه اول که با مورفین درمان شده بودند عوارضی از قبیل دپرسیون تنفسی یا اختلال مهارت‌های حرکتی را از خود نشان دادند و گروه دوم هیچ عوارض جانبی را تجربه نکردند. این در حالی است که قدرت تسکین درد در هر دو ماده یکسان بوده و تنها عوارض است که در اندومورفین به حداقل خود رسیده است.

کشف داوی جدید و بدون عوارض برای تسکین درد
تسکین درد

محققان آزمایش اعتیادآور بودن این ماده را نیز انجام دادند. در این آزمایش مشخص شد موش هایی که مورفین مصرف کرده بودند زمان بیشتری را در محفظه و قفس باقی ماندند اما موش های درمان شده با اندومورفین این رفتار را از خود نشان ندادند. این آزمایش ها نشان می دهد اندومورفین در مقابل مسکنی مانند مورفین از عوارض کمتر و قدرت مشابه ای برخوردار است. محققان امیدوارند که بتوانند آزمایش های بالینی بر روی انسان را تا ۲ سال آینده انجام دهند.