چند نکته مهم در رژیم غذایی برای کنترل تری گلیسیرید

تری گلیسیرید نوعی لیپید در بافت چربی خون است و در بدن نقش مهمی را ایفا می کند. این ماده به عنوان یک محافظ، انرژی را در خود ذخیره می کند. پس کنترل این ماده در خون نقش مهمی در کیفیت زندگی و جلوگیری از کاهش انرژی دارد. در ادامه به چند نکته مهم در رژیم غذایی برای کنترل تری گلیسیرید اشاره خواهیم کرد. در واقع به شما خواهیم گفت برای کنترل تری گلیسیرید چه بخورید و چه نخورید.

کنترل تری گلیسیرید را در دستتان بگیرید

مازاد نشاسته سبزیجات در بدن می تواند موجب افزایش تری کلیسیرید شود. از طرفی نوع نشاسته در سبزیجات نیز مهم است به عنوان مثال نشاسته موجود در نخود فرنگی و ذرت به میزان مناسب، می تواند در کنترل تری گلیسیرید مفید باشد. از دیگر سبزیجاتی که برای این کار مناسب است می توان به گل کلم، کلم پیچ و قارچ اشاره کرد.

چند نکته مهم در رژیم غذایی برای کنترل تری گلیسیرید
کنترل تری گلیسیرید

لوبیا غنی از فیبر و پروتئین است اما وقتی در شکل کنسرو شده خود با گوشت و شکر پخته می شود می تواند قند و چربی آزاد شده را بیشتر کند پس لوبیا را به صورت پخته در منزل تهیه کنید و از حالت کنسرو آن استفاده نکنید.

میوه بدون شک برای شما خوب است، به خصوص اگر شما به جای دسر از یک عدد میوه استفاده کنید. اما هنگامی که شما به تری گلیسیرید بالا مبتلا هستید حتی باید مصرف میوه را نیز به ۲ الی ۳ عدد روزانه محدود کنید. زیرا میزان بیش از حد قند طبیعی نیز ممکن است برایتان خطرناک باشد. در این حالت مصرف میوه ها خشک مثل کشمش را نیز به حداقل ممکن تقلیل دهید.

ماهی برای قلب و چربی خون خوب است. اما زمانی که در حال خرید ماهی کنسرو شده هستید باید دقت کنید ماهی در روغن کنسرو نشده باشد. برخی از کنسروها وجود دارند که ماهی را در آب بسته بندی می کنند بهتر است از این نوع کنسروهای تن ماهی استفاده کنید.

شما می توانید از شیر نارگیل، آب نارگیل، تکه های نارگیل و روغن نارگیل نیز برای کنترل تری گلیسیرید استفاده کنید.

خوردن ماکارونی، سیب زمینی و یا غلات و حبوبات  بیش از حد تری گلیسیرید را بالا می برد. میزان استفاده از این مواد باید متعادل باشد به عنوان مثال در هر وعده یک تکه نان، ۱/۳ فنجان برنج یا ماکارونی، یا نصف فنجان سیب زمینی پخته شده یا بلغور جو دوسر میزان مناسبی است.

نوشیدنی های شیرین مانند چای شیرین، نوشابه و شربت ها قند فراوانی دارند ممکن است برخی از این قند ها به تری گلیسرید تبدیل شوند. بنابراین، هنگامی که شما در حال کنترل تری گلیسیرید هستید، به یاد داشته باشید نوشیدنی های شیرین را محدود کنید میزان مناسب از این مواد در رژیم غذایی روزانه یک فنجان است.

تصور شما از عسل چیز دیگری است شاید فکر می کنید قند داخل این ماده نمی تواند مضر باشد اما میزان استفاده بیش از حد از عسل نیز باعث افزایش تری گلیسیرید می شود.

محصولات پخته و فرآوری شده می توانند تری گلیسیرید خون را بالا ببرد زیرا  غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی های اشباع شده و چربی های ترانس هستند.

برای کنترل تری گلیسیرید لازم نیست که خوردن گوشت را به کلی رها کنید کافی است نوع کم چرب گوشت را مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که از گوشت گوسفندی استفاده می کنید تمام چربی های قابل مشاهده آن را بگیرید. چربی گوشت نیز از نوع اشباع شده است.

استفاده از روغن زیتون به عنوان جایگزینی برای کره و مارگارین می تواند کمک بزرگی برای کنترل تری گلیسیرید باشد. روغن هایی نظیر  کلزا، گردو، دانه کتان و … هم می توانند به کاهش تری گلیسیرید کمک کنند.