کومدون چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ و چگونه درمان خواهد شد؟

کومدویی یا کومدون (PL)، اصطلاح پزشکی است که در مورد انواع خاصی از برجستگی های روی پوست، که در نتیجه یک منفذ مسدود شده ایجاد شده است، به کار برده می شود. منافذ می تواند تا حدودی یا به طور کامل مسدود شده باشد. در این صورت باعث شکل گیری نقاط سیاه یا برجستگی های سرسفید می شوند. این عارضه به جوش های سرسیاه نیز معروف هستند.

علت ایجاد کومدون

علت اصلی کومدون انسداد منافذ پوست است. پوست ما از میلیون ها منفذ، که از طریق آن ها مو رشد می کند، تشکیل شده است. از طرفی در زیر پوست، درست زیر منفذها، می توان  غده هایی به نام غدد سباسه یا غدد روغنی را یافت. غده سباسه  شرایطی را فراهم می کند که از طریق آن مو و پوست تغذیه شده و از خشک شدن آن ها جلوگیری می کند. این کار را با ترشح ماده ای روغنی به نام سبوم، که به طور معمول از این غدد ترشح می شود، انجام می دهد.

با این حال، هنگامی که سبوم بیش از حد تولید شود، مانند زمانی که تحت فشار و استرس هستید یا تعادل هورمونی در بدنمان به هم می خورد، این ماده در زیر پوست جمع می شود. این وضعیت می تواند زمانی که منافذ به طور کامل و یا بخشی از آن، توسط سلول های مرده پوست یا مواد دیگر مانند گرد و غبار مسدود شده است، تشدید شود. تحت این شرایط سبوم توانایی خود را برای داشتن جریان طبیعی عبور از منافذ باز از دست می دهد. نتیجه این فرآیند این است که یک برجستگی کوچکی از روغن بر روی پوست ایجاد می شود که به آن کومدویی یا کومدون می گویند.

رشد کومدون ممکن است تحت شرایط زیر بیشتر شود:

  • فعالیت بیش از حد هورمون جنسی مردانه تستوسترون (DHT) در سلول های پوست
  • کاهش ماده ای به نام linoleate (نمک اسید چرب ضروری، اسید لینولئیک) در سبوم که باعث کاهش ابعاد و مانع عملکرد سبوم می شود.
  • سایتوکاین های پیش التهابی (سلول پروتئین سیگنالینگ)، مانند اینترلوکین ۱ (IL-1) و (IL-8)، تولید شده توسط سلول های پوشش فولیکول در پاسخ به فعال شدن سیستم ایمنی درونی
  • آلوده شدن اسیدهای چرب آزاد شده از سبوم توسط باکتری ها
  • مرطوب کردن بیش از حد پوست با مواد مرطوب کننده یا قرار گرفتن در آب و هوای بیش از حد مرطوب
  • تماس با مواد شیمیایی خاص از جمله pomades چرب، ایزوپروپیل میریستات
  • پروپیلن گلیکول و برخی از رنگ های استفاده شده در لوازم آرایشی
  • پارگی یا آسیب دیدگی فولیکول های با رفتارهایی مانند فشار دادن جوش، استفاده از مواد پاک کننده و ساینده، لایه برداری شیمیایی و یا لیزر درمانی
  • سیگار کشیدن. آکنه در افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری شایع تر است.
  • برخی از مواد غذایی خاص که ممکن است به شیوع آکنه کومدون کمک کنند. مانند شیر یا مواد غذایی با شاخص گلیسمیک بالا (قند و چربی زیاد)
کومدون چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ و چگونه درمان خواهد شد؟
کومدون چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ و چگونه درمان خواهد شد؟

هورمون و کومدون

اکثریت افراد آکنه کومدون را در برجسته ترین شکل خود، در دوران بلوغ تجربه می کنند. معمولا در سنین بلوغ، چه در پسران و چه در دختران تغییرات هورمونی شکل می گیرد. این تغییرات به معنی کار و فعالیت بیشتر غدد سباسه و تولید بیش از حد مایع سبوم است. به همین دلیل هم هست که بسیاری از نوجوانان از پوست چرب رنج می برند. در موارد شدید تر، که در آن تولید سبوم وارد وضعیت فرامحرک می شود، برخی از اشکال شدید آکنه نیز ممکن است رخ دهد.

آکنه کومدون و علل ایجاد آن، در اکثر افراد، با پا گذاشتن به سن ۲۵ سالگی، کاهش تدریجی پیدا خواهد کرد. اگر عدم تعادل هورمونی علت و ریشه اصلی تولید بیش از حد سبوم از غدد باشد، درمان آن بسیار ساده است. برای جلوگیری از فرم شدید آکنه و یا بدتر شدن نشانه های کومدون در صورت وجود چنین شرایطی باید درمان مناسب اتخاذ و پیگیری شود.

آکنه و بارداری

بسیاری از زنان بالغ، در دوران بارداری شیوع آکنه دارند. دلیل این موضوع این است که در این شرایط بدن در حالت عدم تعادل هورمونی قرار داشته به طوری که باعث می شود غدد بیشتر کار کنند. آکنه و کومدون در سه ماهه اول بارداری شایع تر است. زیرا که در این ماه ها عدم تعادل هورمونی با شدت بیشتری ایجاد شده و بدن برای تنظیم این تحریک، تحت فشار است.

خوشبختانه، در بسیاری از زنان، عدم تعادل هورمونی، به تدریجی پس از سه ماهه اول و پس از تنظیم تغییرات و هورمون ها به سطح عادی و طبیعی خود باز می گردد. متاسفانه آکنه بارداری در موارد شدید می تواند در کل دوره بارداری و حتی پس از آن نیز ادامه یابد. در برخی  از زنان بالغ، درست قبل از قاعدگی، پوست به دلیل تغییرات هورمونی، چرب تر شده و ممکن است آکنه کومدون خفیف رخ دهد.

گزینه های درمانی برای آکنه کومدون

هنگامی که هر نوع آکنه ای در پوست ایجاد می شود بهتر است از دو روش درمانی به طور همزمان استفاده کنید. روش اول، درمان آکنه از داخل بدن یا سیستمیک و روش دوم، درمان از خارج یا به صورت موضعی است.

درمان های سیستمیک (درمان آکنه کومدون از داخل بدن)

برای درمان داخلی کومدون توصیه می کنیم منافذ پوست را از داخل پاک کنید. البته برای درمان آکنه شما نیازمند استفاده از یک سیستم جامع درمان آکنه هستید که متشکل از هر دو روش سیستمیک و موضعی است. بخش سیستمیک به معنی پاک کردن منافذ پوست با استفاده از مکمل های گیاهی، با کیفیت بالا در قالب کپسول و قرص است. در بین گیاهان دارویی، گیاهانی وجود دارند که می توانند تعادل هورمونی و چربی بیش از حد پوست را درمان کنند. این عصاره های قدرتمند برای غلبه بر علل پزشکی کومدون و انواع دیگر آکنه، با کاهش تولید سبوم فرموله شده اند.

با کاهش تولید سبوم، شما یکی از علل اصلی آکنه را هدف قرار داده اید. اگر از این گام در برنامه درمان آکنه خود استفاده کنید، همه درمان ها و تکنیک های دیگر تنها مرهمی بر ظاهر جوش ها هستند. اگر بدنتان مقدار بیش از حد سبوم تولید می کند، هیچ کرم موضعی و یا مواد پاک کننده ای قادر نیست آن را متوقف کند. برای این دست از افراد باید تولید روغن پوست و سبوم از داخل کاهش یابد.

درمان های موضعی و سنتی (درمان آکنه کومدون از خارج بدن)

بخش دوم از برنامه درمانی شامل استفاده از روش های سنتی درمان آکنه است. معمولا تاثیر مکمل های گیاهی بر روی پاکسازی منافذ پوست در دراز مدت موثر است. به همین دلیل ظاهر کومدون ها و جوش ها با روش سیستمیک به سرعت بهبود نمی یابد. این درمان ها معمولا نیاز به طول درمان چند ماهه دارند. بنابراین برای درمان ظاهر جوش ها باید از پاک کننده های موضعی استفاده کنید. این مواد ابزاری هستند که بلافاصله می توانند ظاهر پوست را تغییر دهند.

راه کار های موثر برای بهبود کومدون

  • اگر شما آکنه کومدون دارید لوازم آرایشی فاقد چربی را انتخاب کنید.
  • پوست صورتتان را دو بار در روز با آب ولرم و صابون ملایم بشویید.
  • بهتر است که سیگار کشیدن را متوقف کنید.
  • یک رژیم غذایی فاقد شکر، چربی و فراورده های لبنی زیاد را اتخاذ کنید.
  • داروهای موضعی کومدون لیتیک را انتخاب نمایید. این کرم را باید یک یا دو بار در روز مانند یک لایه نازک بر روی پوست بمالید. ممکن است درمان با استفاده از این کرم چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

داورهای موضعی مناسب عبارتند از:

  • بنزوئیل پراکسید
  • اسید آزالائیک
  • اسید سالیسیلیک +/- گوگرد و رزورسینول
  • اسید گلیکولیک
  • رتینوئیدها مانند ترتینوئین، ایزوترتینوئین، آداپالن (این داروها نیاز به نسخه پزشک دارد)

درمان های خوراکی برای آکنه کومدون عبارتند از:

  • هورمون درمانی
  • ایزوترتینوئین
  • آنتی بیوتیک ها هم برای بهبود آکنه کومدون موثر هستند اما معمولا برای آکنه التهابی (آکنه ولگاریس) تجویز می شوند.

درمان های جراحی که گاهی اوقات برای حذف کومدون ماندگار توصیه می شوند عبارتند از:

  • سرما درمانی
  • ابزارهای الکتریکی (کوتر و دیاترمی)
  • پلینگ مکانیکی صورت ( میکرودرم ابریژن )