بی خوابی، استرس، اضطراب و تنش از جمله اختلال ها و ناراحتی هایی هستند که مردم سراسر جهان آن ها را در طول زندگی شان تجربه کرده و برای رهایی از آن راه های مختلفی را که درمانگران و متخصصان پیش روی شان قرار می دهند انتخاب می کنند. با وجود این، توافق کلی در این زمینه میان درمانگران و پزشکان در جهان وجود دارد که جایگزین کردن گیاهان دارویی و داروهایی که با منشا گیاهی تهیه می شوند به جای داروهای شیمیایی انتخابی بهتر و عاقلانه است. خواص برخی از موثرترین و مفیدترین گیاهان دارویی را که خاصیت آرام بخشی معتدل و ضداسترس دارند را با هم مرور می کنیم اما اگر تصمیم دارید مصرف این گیاهان را به صورت مستمر در برنامه غذایی خود داشته باشید حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

● این ساعت، ضداضطراب است

گل ساعت یکی از معدود گیاهان دارویی است که مصرف خوراکی آن تاثیر بسیار زیادی در درمان اضطراب، استرس، تنش های عصبی و بی خوابی که از شایع ترین عوارض ناشی از این اختلال ها در بدن است، دارد. بیشتر درمانگران مصرف این گیاه دارویی را به صورت چای یا دمنوش به مراجعان شان توصیه می کنند. نوشیدن یک تا ۲ فنجان از این چای در طول روز موجب کاهش اضطراب و بی قراری در فرد می شود. ضمن این که نوشیدن این دمنوش موجب کاهش میزان فشارخون در افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، می شود. برخی از درمانگران طب مکمل این گیاه را دارویی طبیعی و مفید برای مبتلایان به پارکینسون می دانند.

● با سنبل الطیب بخوابید

اگر در جست و جوی یک آرام بخش واقعی و موثر برای درمان بی خوابی خود هستید، توصیه می کنیم پیش از آن که به سراغ داروهای شیمیایی بروید یک بار از گیاه سنبل الطیب استفاده کنید. این گیاه به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه های طب شرقی از جمله طب سنتی هند، چین و ایران خاصیت بی نظیری در بهبود ساعت خواب و کیفیت آن دارد. در حقیقت افراد با گنجاندن این گیاه در برنامه غذایی خود و نوشیدن دمنوش آن می توانند خوابی آرام را در طول شب برای خود تضمین کنند. برای استفاده از این دمنوش کافی است نیم ساعت پیش از خواب یک فنجان از این دمنوش را آماده کنید و آن را بنوشید و به تختخواب بروید.

● جوشانده ای که موفقیت شغلی می آورد

افرادی که مشاغل سخت و دشوار دارند و میزان فشار و استرس کاری آن ها زیاد است، بهتر است در طول روز یک یا ۲ لیوان از چای یا جوشانده گیاه اسطوخودوس میل کنند. نوشیدن این چای به آن ها کمک می کند تا به افزایش توان سیستم عصبی خود کمک کنند. گیاه اسطوخودوس به دلیل خواص مثبتی که در زمینه کنترل استرس دارد می تواند سیستم عصبی بدن را در برابر حمله های عصبی یا تنش های اضطرابی ایمن کرده و یک ریلکس کننده گیاهی بسیار مفید برای پیشگیری از بروز حمله های عصبی باشد.

● به دستگاه گوارش تان آرامش بدهید

افراد زیادی در جهان وجود دارند که در زمان استرس یا عصبانیت با بروز اختلال در سیستم دستگاه گوارش خود روبه رو می شوند. خیلی از این افراد هنگام استرس و اضطراب درد معده را تجربه می کنند. برخی دچار درد در ناحیه روده ها شده و برخی با کندی یا تندی عملکرد دستگاه گوارش روبه رو می شوند و خلاصه به نوعی دچار مشکل می شوند. گیاه بادرنجبویه از جمله گیاهان دارویی موثر است که در این زمینه می تواند بسیار موفق عمل کند. این گیاه می تواند دستگاه گوارش را در زمان استرس آرام کرده و فعالیت آن را تنظیم کند. درحقیقت مصرف این گیاه چه در کنار غذا و چه به صورت چای موجب بازیابی سیستم عصبی و کنترل دردهای ناحیه معده و روده در زمان استرس می شود.

مجله زندگی ایده آل