10 راه برای افزایش متابولیسم بدن

افزایش متابولیسم بدن رابطه مستقیم با کاهش و یا افزایش وزن شما دارد. اما سرعت این واکنش در بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی افراد به صورت ارثی سوخت و ساز بدنشان بالاست. یا اینکه مردان به طور طبیعی حتی زمانی که در حال استراحت هستند از زنان متابولیسم بیشتری دارند. و یا حتی سن نیز در این فرآیند تاثیر گذار است و اکثر مردم پس از ۴۰ سالگی میزان سوخت و ساز بدنشان کاهش می یابد. عواملی مثل ارث، جنسیت و سن تحت کنترل شما نیستند اما در این مطلب عواملی را خواهید شناخت که با کنترل آنها می توانید شرایط افزایش متابولیسم بدن را برای خود فراهم کنید.

عوامل موثر در افزایش متابولیسم بدن

حجم عضله در بدن
بدن به طور مداوم کالری می سوزاند، حتی زمانی که شما در حال انجام کاری نباشد. این متابولیسم در افراد که دارای عضلات بیشتری هستند بسیار بالاتر است. هر پوند عضله حدود ۶ کالری و هر پوند چربی فقط ۲ کالری روزانه را می سوزاند. این تفاوت کوچک می تواند در طول زمان موجب افزایش متابولیسم بدن شود.

ایروبیک

ورزش ایروبیک به جهت ماهیتی که دارد و فشاری که به بدن وارد می کند یکی از عوامل افزایش سوخت و ساز بدن شناخته می شود. به طور کلی ورزش با شدت بالا افزایش میزان سوخت و ساز را به همراه دارد.

نوشیدن آب
بدن شما برای پردازش کالری، نیاز به آب دارد. اگر شما حتی کمی دچار کم آبی هستند، سوخت و ساز بدن ممکن است با سرعت کمتری انجام گیرد. در یک مطالعه، افرادی که هشت لیوان یا بیشتر آب نوشیدند روزانه کالری بیشتری نسبت به افرادی که ۴ لیوان آب نوشیدند سوزانده اند. قبل از هر وعده و میان وعده نوشیدن یک لیوان آب یا سایر نوشیدنی های شیرین نشده همچنین، میان وعده های مانند میوه های تازه و سبزیجات، که به طور طبیعی حاوی آب هستند توصیه می شود.

10 راه برای افزایش متابولیسم بدن
افزایش متابولیسم بدن

نوشیدنی های انرژی زا

برخی از مواد تشکیل دهنده در نوشابه های انرژی زا می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. آنها مملو از کافئین هستند که باعث افزایش مقدار انرژی مورد نیاز بدن می شوند. آنها گاهی اوقات حاوی تورین یا یک اسید آمینه هستند. تورین می تواند سرعت سوخت و ساز و سرعت سوزاندن چربی را افزایش دهد.اما با استفاده از این نوشیدنی ممکن است مشکلاتی نظیر فشار خون بالا، اضطراب، و مسائل مربوط به خواب برای برخی از افراد ایجاد شود. در ضمن استفاده از این نوشیدنی ها توسط کودکان به طور کلی ممنوع است.

غذای سبک

وقتی غذاهای حجیم مصرف می کنیم سوخت و ساز بدن کند می شود. این در حالی است که متخصصان توصیه می کنند هر ۳ الی ۴ ساعت یک بار یک میان وعده سبک استفاده کنید تا بدن روال سوخت و ساز و چربی سوزی یکسانی را داشته باشد. مطالعات نشان داده افرادی که از میان وعده ها به طور منظم استفاده می کنند غذاهای اصلی را، با حجم کمتری مصرف می کنند.

10 راه برای افزایش متابولیسم بدن
افزایش متابولیسم بدن

ادویه های تند
غذاهای تند مواد شیمیایی طبیعی هستند که می تواند سوخت و ساز بدن را یک درجه سریع ترکنند. پختن غذاها با یک قاشق غذاخوری خرد شده فلفل قرمز یا سبز می تواند میزان سوخت و ساز شما را افزایش دهد. اما اثر این روش کاملا موقتی است.

پروتئین

بدن شما زمانی که می خواهد پروتئین هضم کند بیشتر از زمانی که چربی و کربوهیدرات هضم می کند کالری مصرف می کند. به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، جایگزینی برخی از کربوهیدرات و چربی ها با غذاهای غنی از پروتئین می تواند سوخت و ساز بدن را در زمان صرف غذا افزایش دهد. منابع خوب پروتئین شامل گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ، گوشت سفید، توفو، آجیل، لوبیا، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب می باشد.

قهوه سیاه

یکی از مزایای قهوه در کوتاه مدت افزایش متابولیسم بدن است. کافئین می تواند به شما کمک کند کمتر احساس خستگی کرده و حتی منجر به افزایش استقامت بدن در حال ورزش شود.

10 راه برای افزایش متابولیسم بدن
افزایش متابولیسم بدن

چای سبز

نوشیدن چای سبز و یا چای اولانگ مزایای ترکیبی کافئین و کاتچین ( مواد افزایش دهنده تابولیسم بدن ) را به همراه دارد. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان چای سبز به صورت روزانه می تواند تا ۱۷ درصد به افزایش متابولیسم بدن کمک کند.

عدم استفاده از رژیم های غذایی سخت

رژیم های غذایی که روزانه بین ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ کالری ( به نسبت مرد یا زن بودن ) به بدن می رساند می تواند باعث کاهش سوخت و ساز شود. این رژیم ها میزان عضلات و توان آنها را تقلیل داده و از افزایش متابولیسم بدن جلوگیری می کند.