اگر به دنبال صاف کردن شکم هستید و می خواهید چربی های ناحیه میانی بدنتان را کم کنید باید علاوه بر ورزش از غذاهایی استفاده کنید که در این راه به شما کمک می کنند. بزرگ شدن شکم دو علت عمده دارد. گاهی اوقات نفخ و تجمع گاز در شکم موجب ورم شکم می شود اما گاهی این بزرگی به دلیل تجمع چربی در نواحی دور کمر است. به هر حال، هیچ کسی دوست ندارد شکم بزرگی داشته باشد. برای تمایز بین نفخ و چربی باید گفت که نفخ و اتساع موقت شکم می تواند از واکنش بدن به غذاهای خاص، شیوه زندگی یا بیماری هایی مانند بیماری کبد و یا بیماری قلبی ناشی شود. نفخ شکم واقعا گاز روده است، نه چربی اضافی. با این حال، اگر شما اضافه وزن دارید و می خواهید شکمتان را برای مدت طولانی صاف نگه دارید تنها راه حل از دست دادن وزن است. به هر دلیل که اضافه وزن دارید، باید بدانید که راه حل صاف کردن شکم در چنگ شماست. کافی است ورزش کنید و در مورد ۱۰ ماده غذایی موثر برای صاف کردن شکم مطالعه بیشتری داشته باشید.

۱۰ ماده غذایی موثر برای صاف کردن شکم

رازیانه

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

رازیانه یک گیاه خوشبو با گل های زرد است. نام آن از کلمه رومی به معنی “یونجه معطر،” گرفته شده است. دانه رازیانه خشک شده بسیار مغذی و حاوی فیبر، منیزیم، کلسیم و آهن می باشد. مدت هاست از آن به عنوان کمک کننده دستگاه گوارش استفاده می شود. رازیانه کمک می کند تا عضلات دستگاه گوارش استراحت کنند. این ماده می تواند نفخ و گاز به دام افتاده در معده و روده را درمان کند. شما می توانید نصف قاشق چای خوری از این گیاه را پس از غذا، برای گرفتن نفخ معده و صاف کردن شکم بخورید و یا یک قاشق چای خوری از آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشد و آن را بعد از غذا میل کنید.

ماهی قزل آلا

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

ماهی قزل آلا ماده ای بسیار موثر برای مبارزه با چربی شکم است. زیرا حاوی اسید چرب امگا ۳ و ویتامین D است. ماهی قزل آلا رودخانه ای حدود چهار برابر ویتامین D بیشتری نسبت به ماهی قزل آلا پرورشی دارد. محققان به تازگی متوجه شده اند که سطح ویتامین D خون به چاقی، علی الخصوص چربی شکم مرتبط است. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که دلیل این ارتباط عدم ورود ویتامین D در سلول های چربی افراد چاق است یا این که افراد چاق تمایل کمتری به مصرف ویتامین D دارند. خوردن مقدار مناسب ویتامین D برای سلامتی بسیار مهم است. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب می تواند به صاف کردن شکم شما کمک کند. محققان بر این باورند که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است ژن خاصی را در بدن تغییر دهد و موجب شود که بدن به سمت سوزاندن چربی ها تمایل داشته باشد.

تخم مرغ

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

اگر شما می خواهید لاغر شوید تخم مرغ یک راه عالی برای شروع روز است. تخم ها حاوی پروتئین هستند و خوردن آنها برای صبحانه باعث می شود بدن به خوبی تغذیه شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله Nutrition Research نشان می دهد که افرادی که برای صبحانه تخم مرغ می خورند، کمتر احتمال دارد که به پرخوری در بقیه روز بپردازند. تخم مرغ همچنین مواد مغذی بی شمار دیگری نیز دارد. برای مثال، آنها منبع خوبی از ویتامین B12 هستند، که یک ماده غذایی است که باعث می شود بدن سلول های چربی را بشکند. ویتامین D نیز از مواد دیگری است که برای صاف کردن شکم لازم است و در تخم مرغ یافت می شود. کولین، یکی دیگر از مواد مغذی قدرتمند در تخم مرغ است، این ماده نقش مهمی در سوخت و ساز چربی دارد. از آنجا که اکثر این مواد مغذی در زرده تخم مرغ یافت می شود، پس تخم مرغ را کامل مصرف کنید. اگر شما در مورد کلسترول در زرده نگران هستید، گزارش سال ۲۰۰۸ از مطالعه Physicians’ Health Study نشان می دهد که چربی و کلسترول موجود در زرده تخم مرغ برای قلب مفید است.

روغن زیتون

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

چربی های اشباع نشده سالم موجود در روغن زیتون می تواند به طور بالقوه در ژن مربوط به سوزش و ذخیره سازی چربی تغییر دهد. چربی های اشباع نشده همچنین سطح قند خون، که نقش کلیدی در حفظ گرسنگی و کاهش تجمع چربی در اطراف ناحیه کمر بازی می کنند، را کنترل می کنند. یک مطالعه در مجله Diabetes Care نشان داد که جایگزینی بخشی از کربوهیدرات های پیچیده با اسیدهای چرب اشباع نشده در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، به حفظ سطح قند خون و بهبود چربی خون کمک می کند. این چربی در رژیم غذایی همچنین در افزایش سیری، که ممکن است به کاهش میزان کالری های دریافتی کمک کند، مفید است. قبل از اینکه از روغن زیتون برای صاف کردن شکم خود استفاده کنید باید بدانید که یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی ۱۲۰ کالری است. پس به میزان متعادل از آن استفاده کنید.

مارچوبه

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

همه سبزیجات سبز کم کالری و مغذی هستند و برای داشتن یک وزن ایده آل مصرفشان توصیه می شود. مارچوبه علاوه بر کم کالری و مغذی بودن، ضد نفخ نیز هست. این ماده به عنوان یک منبع پروبیوتیک شناخته شده که موجب رشد باکتری های خوب در دستگاه گوارش شده و به حفظ تعادل در دستگاه گوارش، برای جلوگیری و یا کاهش گاز کمک می کند. این ماده همچنین شامل فیبر محلول و نامحلول برای ترویج سلامت دستگاه گوارش است. مواد ضد التهاب طبیعی به منظور کاهش التهاب دستگاه گوارش نیز از دیگر خواص مارچوبه است. برای کاهش نفخ شکم، خوردن مارچوبه بخار پز چند بار در هفته توصیه می شود. برای صاف کردن شکم می توانید از مارچوبه تفت داده شده در روغن زیتون به عنوان یک وعده غذایی خوشمزه استفاده کنید.

غلات سبوس دار

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

غلات کامل سبوس دار از جمله کوینولا، ذرت بو داده، جو و گندم، می تواند به صاف کردن شکم و معده کمک کند. یک مطالعه که در مجله The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، نشان می دهد که افرادی که غلات سبوس دار می خورند، بیش از کسانی که از این غلات استفاده نمی کنند، چربی شکم از دست می دهند. این غلات حاوی فیبر زیادی است. فیبر در پایین نگه داشتن سطح انسولین، که در سوختن سلول های چربی موثر است، نقش مهمی دارد. غلات سبوس دار همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های خوبی برای سلامت در خود دارند.

موز

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

اگر چه بسیاری از مردم فکر می کنند موز چاق کننده است اما این ماده در واقع یک غذای مهم برای صاف کردن شکم به حساب می آید. غذاهای غنی از پتاسیم به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل کرده و علاوه بر کاهش نفخ، به دلیل آزاد سازی سدیم، موجب حفظ آب بدن می شود. فیبر محلول در موز همچنین می تواند در جلوگیری از یبوست کمک کننده باشد. دیگر غذاهای سرشار از پتاسیم برای کمک به مبارزه با نفخ شکم عبارتند از سیب زمینی شیرین، آجیل، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز و خرما.

ماست یونانی

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

ماست منبع خوبی از کلسیم، ماده معدنی که تولید هورمون کورتیزول را افزایش می دهد و موجب کاهش تجمع چربی شکم می شود، می باشد. ماست یونانی حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه کلسیم بدن را فراهم می کند. یکی دیگر از مزایای ماست یونانی در مقایسه با ماست معمولی میزان پروتئین موجود در آن است. ماست یونانی دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد و به همین دلیل برای کنترل وزن بهتر از سایر لبنیات می باشد. علت مشکلات دستگاه گوارش برای بسیاری از افراد، گاز و نفخ است. ماست یونانی، شامل باکتری خوب است که به هضم غذا و جلوگیری از گاز و نفخ کمک می کند. این نوع ماست همچنین شامل لاکتوز کمتری از ماست معمولی است. بنابراین کسانی که به لاکتوز حساس هستند بهتر است ماست یونانی بخورند.

خیار

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

خیار حاوی آب زیادی است به همین دلیل کالری کمی دارد. علاوه بر این، به دلیل آب فراوان در آن، برای کمک با هیدراتاسیون و کنترل وزن مفید است. یک خیار کامل تنها ۴۵ کالری دارد. اگر شما احساس نفخ می کنید، خیار می تواند بیش از حد به شما کمک کند. خیار برای کاهش پف زیر چشم نیز مفید است. این میوه با مهار فعالیت آنزیم های التهابی، می تواند به کاهش تورم کمک کند. برای صاف کردن شکم توصیه می کنیم خیار را به عنوان میان وعده، سالاد یا در ساندویچ هایتان استفاده کنید.

آب

۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم
۱۰ ماده غذایی عالی برای صاف کردن شکم

مصرف آب کافی در صاف کردن شکم و معده نقش مهمی دارد. بسیاری از مردم می دانند که غذاهای غنی از فیبر برای داشتن شکم صاف مفید است زیرا این مواد به حرکت مواد غذایی از طریق دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست و نفخ، کمک می کند. با این حال، ما اغلب در این معادله آب را فراموش می کنیم. آب برای حرکت فیبر از طریق سیستم گوارش و جلوگیری از یبوست ضروری است. نیاز به آب برای هر کس متفاوت است. هشت لیوان در روز یک قاعده کلی برای بزرگسالان است، اما شما ممکن است نیاز بیشتر یا کمتری به آب، بسته به محیطی که در آن زندگی می کنید و چگونگی فعالیتتان، داشته باشید. متخصصان تغذیه معتقدند که برای زنان روزانه حدود ۱۱٫۴ فنجان و برای مردان، حدود ۱۵٫۶ فنجان آب مورد نیاز است. یکی از راه هایی که می توانید از روی آن بفهمید که میزان آب مصرفیتان کافی است یا نه، رنگ ادرار است. هر چه رنگ ادرار روشن تر باشد نشان از آبرسانی بهتر به بدن است. از آنجا که آب های گازدار می تواند تولید نفخ کنند، آب معمولی را برای نوشیدن انتخاب کنید. برای ایجاد طعم و مزه بهتر می توانید از مقداری آب لیمو تازه، خیار رنده شده و برگ نعناع تازه در کنار آن استفاده کنید.