۷ مزیت باور نکردنی ماساژ پا

بسیاری از مردم تصور می کنند که برای سالم بودن و سالم ماندن باید راه های طولانی را طی کنند. این در صورتی است که از مزایای بیشماری ماساژ پا بر روی ذهن و جسمشان مطلع نمی باشند. این عمل ساده روزانه می تواند به سرعت آرامش ذهن و جسم را به همراه داشته باشد. ماساژ پا یکی از راه های شگفت انگیز برای ترویج سلامتی در سراسر طول عمر است. اگر می خواهید از مزایای ماساژ پا بیشتر بدانید همراه ما شوید.

فواید سلامتی رفلکسولوژی ( ماساژ درمانی )

ابتدا از خواص و تاثیرات ماساژ درمانی بر روی بدن و تاثیر آن بر روی درمان بیماری ها بشنوید. رفلکسولوژی یک راه امن و کاملا طبیعی به منظور افزایش کیفیت زندگی شما است. این فن، با استفاده از تکنیک ماساژ درمانی باعث تحریک اعصاب، عمدتا در کف دست و پا می شود. هر کدام از این اعصاب به اندام ها و غدد مختلف در بدن متصل شده اند. رفلکسولوژی می تواند به داشتن یک زندگی سالمتر و شادتر کمک کند. همچنین می تواند در کاهش سردرد، علائم سرماخوردگی، استرس، و بسیاری دیگر از ناراحتی های روزمره ما مفید باشد. عمل رفلکسولوژی بیش از هزار سال است که جهت ارتقاء سلامت مورد استفاده بشر قرار می گیرد.

فواید سلامتی ماساژ پا

در علم رفلکسولوژی، کلید همه بخش های بدن، تقریبا در کف پا و کف دست نهفته است. با ماساژ دادن پا، هر شب قبل از خواب، شما می توانید نه تنها درد پا را پس از یک روز کاری خسته کننده تسکین دهید، بلکه با تحریک نقاط فشار قادر خواهید بود سلامتی را به تک تک اعضای بدنتان بازگردنید. در ادامه به شما خواهیم گفت چرا ماساژ پا برایتان مفید است.

ماساژ پا موجب گسترش سلامت روان و آرامش می شود

ماساژ پا روزانه می تواند جنبه های سلامت روانی را حفظ کند و آن را در حالت متعادل نگه دارد. با توجه به مطالعه که در سال ۱۹۹۹ توسط یک تیم از محققان دانشگاه هرتفوردشایر انجام شده و نتایج آن در مجله Intensive and Critical Care Nursing journal منتشر شده است، یک ماساژ پا پنج دقیقه ای بر روی بیماران بخش مراقبت های ویژه، منجر به تمدد اعصاب شده و در نتیجه کاهش سطح استرس، فشار خون و ضربان قلب آن ها را به همراه داشت.

همچنین مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ در مجله Journal of Clinical Nursing نشان داد که ماساژ بر روی بافت نرم دست و پا، در افرادی که عزادار مرگ عزیزانشان بودند، احساس راحتی به ارمغان آورد. تحقیقات بیشتر در سال ۲۰۱۳ توسط محققان استرالیایی از دانشگاه گریفیث انجام شد که شرکت کنندگان با استرس بالا، زیر یک ماساژ پا ۱۰ دقیقه ای، توانستند کاهش اضطراب و بهبود در خلق و خوی را به دست آورند.

ماساژ پا یک تسکین دهنده طبیعی درد است

ماساژ پا همچنین می تواند منجر به تسکین درد نه تنها در پا بلکه در تمام نقاط بدن شود. یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ در مجله Pain Management Nursing توسط محققان دانشگاه پرستاری ایندیانا انجام گرفت که محققین در آن دریافتند که، بیمارانی که پس از عمل جراحی، ماساز پا یا دست را تجربه کرده اند، نسبت به کسانی که از داروهای ضد درد استفاده می کردند، کاهش بیشتری در علائم درد گزارش داده اند.

ماساژ پا علائم سرطان و عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می دهد

ماساژ پا به بیماران مبتلا به سرطان نه تنها در تسکین درد، بلکه در کاهش حالت تهوع نیز کمک می کند. در یک مطالعه ای که به رهبری محققان دانشگاه کانبرا انجام شد و در مجله Cancer Nursing منتشر شده است، نمونه ای از بیماران مبتلا به سرطان پستان، تحت درمان دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان در سال ۲۰۱۲ مورد مطالعه قرار گرفتند. این زنان کاهش چشمگیری را در علائم فیزیکی مرتبط با سرطان و درمان آنها، مانند تنگی نفس و افزایش سطح انرژی گزارش دادند.

ماساژ پا علائم اسکلروز چندگانه را در بیماران کاهش می دهد

سرطان، تنها ناراحتی جسمی نیست که ماساژ پا می تواند آن را التیام بخشد. یک تیم از محققان ایرانی در چند دانشگاه مختلف، اخیرا دریافته است که ماساژ درمانی قادر به تسکین خستگی فلج کننده ای که بسیاری از مردم به آن مبتلا هستند و به نام اسکلروز چندگانه شناخته می شود، می باشد. این یافته ها در شماره ماه مارس و آوریل ۲۰۱۵ مجله پرستاری و مامایی ارومیه منتشر شد.

۷ مزیت باور نکردنی ماساژ پا
۷ مزیت باور نکردنی ماساژ پا

ماساژ پا می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد

فشار خون بالا یکی دیگر از بیماری شایع می باشد. علم نشان داده که می توان این بیماری را نیز توسط ماساژ پا بهبود داد. یک مطالعه توسط محققان کره ای از دانشگاه ملی پوسان انجام شد که محققان در آن دریافتند که سطوح فشار خون و تری گلیسرید خون سیستولیک، هر دو، با انجام یک ماساژ درمانی بهبود یافتند.

تحقیقات بیشتر انجام شده توسط دکتر Jesus Manzanares، پزشک اسپانیایی و متخصص رفلکسولوژی، مشخص کرد که بیماران مبتلا به فشار خون با دریافت یک پروتکل ماساژ در مقابل گروه دارونما، با بهبود علائم فشار خون مواجه شدند. این بهبود به حدی بود که قادر بودند دوز داروهای فشار خون خود را، در حالی که تحت درمان ماساژ درمانی بودند، پایین بیاورند.

ماساژ پا می تواند علائم سندرم قبل از قاعدگی و دردهای پریود را کم کند

بسیاری از زنان در سراسر جهان از علائم PMS رنج می برند. این دردها برای برخی از زنان غیر قابل تحمل است و شامل مشکلاتی نظیر نفخ، تغییرات خلق و خوی و گرفتگی عضلات می باشد. با توجه به مطالعه که در سال ۱۹۹۳ در مجله Obstetrics and Gynecology منتشر شده است، محققان از بخش تحصیلات تکمیلی طب رفتاری موسسه کالیفرنیا دریافتند که زنانی که تحت ماساژ قرار گرفتند کاهش علائم سندورم قبل از قاعدگی PMS را در مقایسه با گروه دارونما گزارش کردند.

ماساژ پا برای تورم پاها مفید است

تورم به احتباس مایعات در بدن اشاره دارد. گاهی اوقات این احتباس می تواند عادی باشد. مثلا زمانی که طولانی مدت بر روی صندلی نشسته اید یا در دوران بارداری به سر می بریم. با این حال، تورم قوزک پا، که به نام علمی تورم محیطی ( peripheral edema) شناخته شده است، می تواند نشانه از یک مشکل اساسی باشد که ممکن است به درمان جدی نیاز داشته باشد. بیماری های کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری کبد و برخی از داروها می تواند منجر به احتباس مایعات در بدن شوند. در سال ۲۰۱۰ مطالعه در مجله ترکیه ای International Journal of Nursing Practice نشان داد که تورم های مربوط به حاملگی، توسط ماساژ پا منظم، به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد. زنانی که از این درمان استفاده کرده اند نسبت به افرادی که دارو مصرف کردند دور مچ کوچکتری داشتند.