۹ راه برای افزایش طبیعی سطح تستوسترون

تستوسترون، هورمونی است که توسط بیضه ها تولید و اغلب مظهر مردانگی است. در واقع این هورمون نقش مهمی را در تمایلات جنسی مرد، تولید مثل، توده عضلانی و رشد مو ها بازی می کند. این هورمون تاثیرات دیگری مثل حفظ تراکم استخوان و سطح سلول های قرمز خون و داشتن حس خوب را در بدن دارد. از آغاز سن ۳۰ سالگی، میزان تستوسترون یک مرد شروع به کاهش می کند. در این مطلب می توانید ۹ راه برای افزایش طبیعی سطح تستوسترون را با پا گذاشتن به سنین بالا، بیاموزید.

روش های افزایش طبیعی سطح تستوسترون

از دست دادن وزن

اگر اضافه وزن دارید، کاهش کیلوهای اضافی ممکن است سطح تستوسترون بدنتان را افزایش دهد، بر اساس تحقیقات ارائه شده در انجمن غدد درون ریز، مردانی که دارای اضافه وزن هستند به احتمال زیاد، میزان تستوسترون بدنشان با روند سریعتری کاهش می یابد.

ورزش با شدت بالا

تمرینات شدید و کوتاه مدت دارای اثر مثبت و ثابت در افزایش سطح هورمون تستوسترون و جلوگیری از کاهش آن دارد. بر خلاف این، ایروبیک و یا ورزش هایی که با شدت متوسط و طولانی مدت انجام می شوند، اثر منفی و یا هیچ تاثیری در سطح تستوسترون ندارد.

مصرف مقدار زیادی روی

روی ماده معدنی مفید برای تولید تستوسترون است. تحقیقات نشان داده است که محدود کردن منابع غذایی روی منجر به کاهش قابل توجهی در تستوسترون می شود، در حالی که مصرف مکمل روی از مردان در برابر کاهش سطح تستوسترون محافظت می کند.

تمرینات قدرتی

علاوه بر همه این روش ها تمرینات ورزشی قدرتی نیز یکی دیگر از این روش های افزایش طبیعی سطح تستوسترون است.

بهینه سازی سطوح ویتامین D در بدن

ویتامین D موجب افزایش هورمون استروئیدی، که برای حفاظت و سلامت اسپرم ضروری است، می شود و به حفظ کیفیت مایع منی و تعداد اسپرم نیز کمک می کند. ویتامین D همچنین سطح هورمون تستوسترون را نیز بالا می برد. در یک مطالعه، به مردانی که دارای اضافه وزن بودند، مکمل های ویتامین D داده شد این افراد در طی یک سال افزایش قابل توجهی در سطح تستوسترون را تجربه کردند.

کاهش استرس

هنگامی که شما تحت استرس زیادی هستید، بدن، سطح بالایی از هورمون استرس به نام کورتیزول آزاد می کند. این هورمون در واقع اثر رفتارهای تستوسترون از نقطه نظر بیولوژیکی را تحت تاثیر قرار داده و شانس بقا را در آنها کم می کند.

۹ راه برای افزایش طبیعی سطح تستوسترون
افزایش طبیعی سطح تستوسترون

محدود و یا حذف کردن شکر از رژیم غذایی

سطح تستوسترون پس از مصرف شکر به دلیل انتشار هورمون انسولین در بدن، کاهش می یابد. بر اساس تخمین های USDA، آمریکا به طور متوسط، مصرف ۱۲ قاشق چای خوری شکر به صورت روزانه، معادل حدود دو تن شکر در طول عمر است.

خوردن چربی های سالم

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی که کمتر از ۴۰ درصد انرژی خود را از چربی های سالم به دست می آورد، منجر به کاهش سطح تستوسترون می شود. کارشناسان معتقدند که رژیم غذایی ایده آل باید شامل بین ۵۰-۷۰ درصد چربی سالم باشند.

افزایش مصرف اسیدهای آمینه

تحقیقات نشان می دهد اسیدهای آمینه نقش مهمی در تولید هورمون تستوسترون دارند. این ماده را می توانید در محصولات لبنی به خصوص پنیر و پروتئین آب پنیر پیدا کنید.