9 عامل که باعث زایمان سخت می شوند

زایمان طبیعی یکی از حساس ترین و در عین حال شیرین ترین لحظه های زندگی مادر است. از طرفی تقریبا همه پزشکان معتقدند که زایمان طبیعی بسیار بهتر از زایمان با عمل جراحی یا همان سزارین است. اما هر خانمی قادر به انجام زایمان به طور طبیعی نیست زیرا که برخی عوامل وجود دارد که منجر به زایمان سخت می شود. برای دانستن این علائم ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

زایمان سخت با چه عواملی تشدید می شود؟

9 عامل که باعث زایمان سخت می شوند
زایمان سخت
  1. بعضی از زنان به طور ارثی سخت زا هستند این دسته افراد فاصله بین دو لگنشان کمتر از حالت طبیعی است و یا ماهیچه های دیواره رحم به قدر کافی قدرت انجام زایمان طبیعی را ندارد. این دسته از افراد باید در طی دوران بارداری خود برنامه منظمی برای پیاده روی داشته باشند تا هم ماهیچه ها قوی شود و هم فاصله بین لگن ها کمی بازتر شود.
  2. ترس و اضطراب نیز می تواند موجب منقبض شدن عضلات دیواره رحم شده و زایمان را سخت و دشوار می کند.
  3. بیماری های مربوط به دهانه رحم نیز از دیگر عوامل سخت زایی است. بیماری هایی نظیر ورم دهانه رحم مانع از خروج نوزاد از رحم می شود.
  4. گاهی نیز بی اطلاعی ماما به فرآیند زایمان می تواند منجر به زایمان سخت شود. مثلا تزریق بی موقع آمپول هایی که سبب انقباضات شدید دیواره رحم می شود و یا آمپول هایی که این دیواره را سست و بی حرکت می کند.
  5. گاهی نیز نوزاد می خواهد با اعضای دیگری به غیر از سر مانند دست یا کمر از رحم خارج شود که موجب سخت شدن زایمان می شود. به این حالت نمایش های غیر طبیعی جنین می گویند.
  6. اندازه جنین نیز می تواند زایمان را سخت کنند. مادرانی که جنین های بزرگ دارند معمولا در طی دوران بارداری فعالیت جسمانی نداشته و بیشتر به استراحت و تغذیه خود توجه کرده اند.
  7. سن مادر نیز عامل دیگری است. معمولا وقتی سن مادر بالای  ۳۵ سال باشد زایمان سخت تر است همان طور که نیروهای جسمی یک زن ۴۰ ساله با یک زن ۲۰ ساله متفاوت است زایمان نیز با بالا رفتن سن سخت تر می شود.
  8. کوتاه بودن بند ناف از اندازه طبیعی خود نیز می تواند از عوامل مهم برای زایمان سخت باشد.
  9. بارداری های چند قول نیز می تواند زایمان را دشوار کند.