علت آبریزش چشم ها در صبح و روش های پیشگیری و درمان آن

ممکن است از خودتان سوال کنید که علت آبریزش چشم ها در صبح چیست؟ چرا وقتی از خواب بیدار می شوم چشم های پر از اشک می شود؟ جالب است بدانید که شما تنها نیستید. بسیاری از افراد با این عارضه مواجه هستند و از این موضوع رنج می برند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم دلیل ایجاد آبریزش چشم ها در صبح را برایتان روشن کرده و چند روش را برای درمان و پیشگیری از آن بیان کنیم.

دلیل آبریزش چشم ها در صبح چیست؟

اشک آلود بودن چشم ها در صبح می تواند از چیزی بسیار ساده ناشی شود یا نشان دهنده مشکل جدی در بدنتان باشد. اغلب علل این عارضه را می توان به سادگی تشخیص داد. اما علل جدی تر حتما باید توسط متخصص بررسی شوند. در ادامه به چند علت برای پاسخ به این سوال که چرا درست بعد از بیدار شدن چشمانتان اشک آلود می شود اشاره می کنیم.

نور زیاد

زمانی که هوا تاریک است و شما به خواب رفته اید مردمک چشمتان بزرگ شده است. زمانی که از خواب بیدار می شوید و نور به چشم ها می تاپد، مردمک چشم کوچک می شود. این عضو بدن، برای محافظت از خود در برابر نور شدید، اقدام به تولید اشک می کند. بسته به زمانی که طول می کشد که مردمک چشمتان منقبض شود، آبریزش چشم می تواند از چند دقیقه تا یک ساعت نیز طول بکشد. از طرفی فرایند تولید اشک در چشم ها در طول شب نیز ادامه دارد و از آن جا که شب ها چشم ها بسته است و اشک تولید شده راهی برای خروج ندارد، زمانی که صبح ها چشمتان را باز می کنید، این اشک مجال خروج پیدا کرده و آبریزش ایجاد می کند.

خمیازه

در هر دو طرف چشم ها یک غدد اشکی وجود دارد که باعث تولید اشک می شود. این روزنه کوچک در داخل چشم و درست در کنار پل بینی قرار دارد. این روزه کوچک پانکتوم نام دارد. باز شدن این روزنه کمک می کند که اشک جریان داشته باشد و به حفره بینی تخلیه شود. زمانی که خمیازه می کشید، معمولا گوشه چشمتان را نیز می مالید. با این کار به این غده فشار آورده و اشک داخل آن را هل می دهید. این موضوع باعث می شود که بعد از برداشتن دست ها، چشمهایتان اشک آلود شود. خمیازه کشیدن فرایندی است که باعث می شود شما از خواب بیدار شوید. پس هر چه بیشتر خمیازه بکشید و به این غده فشار بیاورید چشمهایتان اشک آلود تر می شود.

خشکی چشم

برخلاف نام این اختلال، افراد مبتلا به “سندرم خشکی چشم” ممکن است صبح ها چشمانشان اشک بیشتری داشته باشد. این به این دلیل است که خشکی موجب تحریک چشم می شود. غده اشکی چشم نیز برای مبارزه با تحریک، اشک بیشتری تولید می کند. پس از یک شب خوابیدن طولانی، چشم های خشکی بیشتری را تجربه کرده و بیشتر برای تولید اشک تحریک می شوند. بنابراین این غده صبح در پاسخ به تحریک، اشکی که باید در طی شب تولید می کرد را به چشم ها عارضه می کند.

محرک ها

در صورتی که پس از بیدار شدن در معرض محرک هایی مانند بخار، بوی پخت و پز، دود و یا غیره باشید، اولین چیزی که شاهد آن خواهید بود آبریزش از چشم است. پلک های شما در طول شب بسته بوده و از چشم در مقابل محرک ها محافظت کرده اند. اما زمانی که پلک باز می کنید و چشم با محرک های این چنینی مواجه می شود، تحریک و تولید اشک طبیعی است. این روند باعث می شود که با تولید اشک محرک ها وارد شده به چشم خارج شوند و یا به طور طبیعی از ورود آن ها جلوگیری شود.

بیماری تیروئید

یکی دیگر از علل آبریزش چشم ها در صبح ابتلا به اختلالات تیروئیدی است. هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید می توانند برای چشم های شما مشکل ساز شوند. هیپوتیروئید یا کمبود هورمون تیروئید می تواند موجب خشکی چشم شده و با تحریک غدد اشکی موجب آبریزش شود. از طرفی هیپرتیروئید ممکن است منجر به محدب شدن چشم شود که این موضوع به دلیل این که موجب می شود چشم در تماس بیشتری با هوا باشد، تولید اشک را بیشتر می کند.

عفونت چشم

یکی دیگر از علل آبریزش چشم ها در صبح عفونت های چشمی است. زمانی که چشم با عفونت مواجه می شود به خاطر راندن ویروس ها و باکتری ها از خود، تولید اشک می کند. زمانی که ورم ملتحمه وجود دارد، در طول شب چشم خشک شده و بسته می شود. به همین خاطر غدد اشکی مجبور هستند که برای باز کردن چشم ها در صبح، اشک تولید کنند. با وجود این بیماری، صبح ها تکه های زرد رنگ گوشه چشم نیز تشکیل می شود. فراموش نکنید که این عفونت مسری است.

آلرژی

حساسیت به محرک ها، در صبح شدیدتر از ظهر و عصر است. بسته به چیزی که به آن حساسیت دارید ممکن است صبح ها، آلرژی تان در اوج خود قرار داشته باشد. اگر این آلرژن در خانه باشد احتمال آبریزش چشم ها در صبح بیشتر می شود. آلرژن ها شایع که منجر به آبریزش از چشم می شوند عبارتند از:

  • قارچ (کپک)
  • دود ناشی از سوختن شاخ و برگ گیاهان
  • بوته خار
  • تاج خروس
  • مریم گلی

اشعه درمانی

اگر به هر دلیلی تحت هر نوع درمانی با اشعه قرار بگیرید ممکن است به آبریزش چشم مبتلا شوید. این موضوع به خصوص اگر اشعه درمانی در مناطق زیر انجام شده باشد شدیدتر است:

  • سر
  • گردن
  • چشم
  • سایر قسمت های نیم تنه بالایی

اشعه همچنین باعث ایجاد سندرم خشکی چشم که یکی از علل آبریزش چشم ها در صبح است، می شود.

اقدامات لازم برای درمان و پیشگیری از آبریزش چشم ها در صبح

از آن جا که چشم عضو حساسی است، در مورد عفونت حتما سعی کنید به متخصص چشم مراجعه کنید. اما اگر علت آبریزش چشم ها در صبح چیز جدی نبود، با اقدامات زیر می توانید از آن پیشگیری کنید:

مصرف قطره های چشمی: ممکن است به نظر برسد که استفاده از قطره چشم برای درمان آبریزش کمی غیر معمول باشد. اما اگر این عارضه به علت تحریک ناشی از خشکی باشد، استفاده از قطره مرطوب کننده می تواند به درمان کمک کند.

استفاده از قطره های تسکین دهنده آلرژی: اگر از آلرژی های فصلی رنج می برید، قطره های ضد آلرژی به شما کمک می کند تا از التهاب چشم بکاهید و خشکی را از بین ببرید. این قطره ها به کاهش تولید اشک های مرتبط با آلرژی چشم نیز کمک می کنند.

استفاده از عینک آفتابی: اگر نور صبح برای چشم شما بیش از حد زیاد است، سعی کنید صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب عینک آفتابی بزنید. اگر بعد از طلوع خورشید به سر کار می روید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این زمان زاویه خورشید به گونه ای است که بیشتر با سطح چشم تماس دارد. اما اگر خانه دار هستید سعی کنید پرده های خانه را کم کم باز کنید تا چشمتان به نور شدید عادت کند.

تنفس عمیق: خمیازه یک پاسخ طبیعی برای کاهش میزان اکسیژن ناشی از خواب است.بدنتان در طول خواب به اکسیژن کمتری نیاز دارد. بنابراین در طول شب، سطح اکسیژن بدن کم می شود. اما وقتی از خواب بیدار می شوید، اکسیژنی که بدنتان به آن نیاز دارد بیشتر می شود. به همین خاطر است که بدن به طور طبیعی شروع به کشیدن خمیازه می کند. برای جلوگیری از خمیازه زیاد و آبریزش چشم ها در صبح می توانید چند بار نفس عمیق بکشید.

کارکرد تیروئید خود را بررسی کنید: اگر مشکل آبریزش از چشم هایتان ادامه پیدا کرده و تغییر ظاهری در فرم چشم هایتان را شاهد هستید، شاید وقت آن رسیده که کارکرد تیروئیدتان را بررسی کنید. در صورتی که علائم زیر را نیز داشته باشید، این موضوع اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد:

  • ریزش مو
  • خشکی پوست
  • کاهش یا افزایش وزن
  • خستگی بیش از حد
  • درد مفاصل