خواص آب جو طبی برای بدن چیست و چطور می توانیم آب جو طبی تهیه کنیم؟

شما می توانید از خواص جو نه تنها با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود، بلکه با تهیه یک نوشیدنی سالم به نام آب جو طبی بهره مند شوید. جو یک دانه کامل غنی از ترکیبات زیر است:

  • ویتامین B
  • آهن
  • کلسیم
  • منیزیم
  • منگنز
  • سلنیوم
  • روی
  • مس
  • پروتئین
  • اسید آمینه
  • فیبر غذایی
  • بتا گلوکان
  • آنتی اکسیدان های مختلف

مصرف آب جو طبی به صورت منظم موجب حفظ سلامت بسیاری از بخش های بدن می شود و بدن شما را تغذیه می کند. علاوه بر نوشیدن آب جو طبی، شما می توانید این دانه را به سالاد خود اضافه کرده و یا در کنار سبزیجات دیگر استفاده کنید.

با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با روش تهیه و خواص آب جو طبی برای بدن آشنا شوید.

روش تهیه آب جو طبی

یادتان نرود که آب جو طبی خانگی بسیار بهتر از نوع صنعتی آن است.

  • جو را بشویید و سپس آن را حداقل ۴ ساعت در آب خیس کنید.
  • سپس آن را آب کش کرده و هر ۱ فنجان جو را با ۳ تا ۴ فنجان آب مخلوط کنید.
  • این ترکیب را به جوش آورید و سپس آن را ۴۵ دقیقه تا یک ساعت یا تا زمانی که دانه ها پخته شده و نرم شوند، بجوشانید.
  • اجازه دهید ترکیب خنک شود.
  • سپس آبکش را روی لگن گذاشته و جو را در آبکش بریزید و خوب فشار دهید تا عصاره اش وارد لگن شود.
  • نوشیدن ۱ تا ۲ فنجان آب جو طبی در روز برای سلامتی بسیار مفید است.
  • برای بهبود طعم و افزایش خواص آن می توانید کمی آب لیمو و عسل خام به این نوشیدنی اضافه کنید.

این نوشیدنی را می توانید حداکثر تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید. پس از تهیه آب جو طبی، تفاله جو را دور نیاندازید. می توانید این تفاله ها را در سوپ یا غذاهایی که نیاز به قوام دارند اضافه کنید.

خواص آب جو طبی

درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)

آب جو طبی یک درمان طبیعی عالی برای عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) است. این ماده به عنوان یک دیورتیک طبیعی، ادرار را افزایش می دهد و به این ترتیب سموم و باکتری های عفونی را از بدن خارج می کند. علاوه بر این، کلیه ها را تمیز می کند و به عنوان یک عامل ضد التهابی خوب برای سیستم ادراری عمل می کند. بنابراین مشکلات زیر نیز به کمک خواص این ماده قابل حل است:

  • سیستیت
  • سنگ کلیه
  • سطح بالای کراتینین در ادرار

برای مبارزه با UTI، هر روز چند فنجان آب جو طبی بخورید تا زمانی که از شر این مشکل خلاص شوید.

حمایت از کاهش وزن

آب جو طبی یک نوشیدنی عالی برای کسانی است که در تلاش برای کاهش وزن هستند. فیبر زیاد، به ویژه بتا گلوکان، شما را به مدت طولانی سیر نگه می دارد و به این ترتیب شما احساس نیاز برای خوردن غذا ندارید.

علاوه بر این، این ماده برای هضم غذا مفید است و متابولیسم چربی ها را تحریک می کند. دقت کنید که آب جو طبی خانگی بهتر از نوع صنعتی آن است. برای کمک به کاهش وزن، هر روز سه فنجان آب جو طبی بخورید.

کاهش کلسترول

آب جو طبی با افزایش فیبر نامحلول، برای کاهش میزان کلسترول خون مفید است. بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. فیبر در جو دارای بتا گلوکان نیز می باشد که به جذب کلسترول از غذا در معده و روده کمک می کند. بتا گلوکان های حاصل از جو برای کاهش کلسترول بد، لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) و تری گلیسیرید ها مفید هستند.

سلامت قلب

علاوه بر کاهش کلسترول، آب جو طبی می تواند به جلوگیری از آترواسکلروز نیز کمک کند. این بیماری موجب ضخیم شدن دیواره های شریانی می شود و جریان خون را در معرض خطر قرار می دهد. با وجود آترواسکلروز شانس ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بدن افزایش پیدا می کند.

آب جو طبی، حاوی نوعی ویتامین B به نام نیاسین است که به علت اثرات ضد التهابی و تغییر در چربی، باعث کاهش سرعت رشد آترواسکلروز می شود. علاوه بر این، این ماده باعث کاهش فشار خون که یکی دیگر از عوامل مهم برای بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی محسوب می شود، خواهد شد.

کمک به سیستم گوارشی

جو به دلیل این که ماهیت قلیایی دارد و غنی از فیبر محلول و همچنین غیرمحلول است، برای سلامت روده شما عالی است و هضم را بهبود می دهد. خواص آب جو طبی برای درمان مشکلات گوارشی از جمله یبوست، هموروئید و گاستریت مفید است.

می توانید این ماده را در هنگام اسهال نیز بخورید تا مایعات و تعادل الکترولیت ها به بدنتان باز گردد. علاوه بر این، فیبر آن به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال کمک می کند. زیرا باعث افزایش فعالیت مدفوع می شود و زمان انتقال ضایعات را در روده کاهش می دهد. همچنین اعتقاد بر این است که با کاهش ترشح اسید صفراوی، به جلوگیری از سنگ های صفراوی نیز کمک می کند.

کنترل دیابت

آب جو طبی برای مبتلایان به دیابت نیز مفید است. زیرا این ماده سطح قند خون را تثبیت می کند. بتا گلوکان (یک نوع فیبر محلول) در جو باعث کاهش جذب گلوکز پس از خوردن غذا و کاهش میزان گلوکز و انسولین می شود.

مطالعات متعدد نشان داده اند که بتا گلوکان می تواند به کنترل قند خون و مقاومت به انسولین کمک کند. همچنین خطر ابتلا به چاقی، که یکی از عوامل خطر اصلی برای دیابت نوع ۲ است را کاهش می دهد.

علاوه بر این، جو یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین است. هنگامی که صحبت از مواد غذایی دارای کربوهیدرات کم می شود، مواد غذایی دارای شاخص گلیسمی پایین، به دلیل حجم کم کربوهیدات ها، در مدیریت گلوکز خون موفق تر هستند. فیتو شیمیایی های موجود در جو نیز برای کنترل دیابت و بیماری های قلبی و سرطان مفید هستند.

پاک کردن پوست

آب جو طبی به حذف سموم از بدن کمک کرده و پوست را روشن و درخشان می کند. علاوه بر این، جو حاوی یک ترکیب به نام اسید آسئلائیک است که برای درمان آکنه خفیف تا متوسط کاربرد دارد. این ترکیب کمک می کند تا التهاب مربوط به ضایعات پوستی کم شده و از مسدود شدن منافذ جلوگیری می کند.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در آب جو طبی، به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. بنابراین، به این ترتیب علائم پیری کاهش پیدا می کند. علاوه بر نوشیدن آب جو طبی، می توانید این ماده را روی پوست نیز بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه صورت را بشویید. چند بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

کاهش دمای بدن و رفع تشنگی

آب جو طبی برای رفع تشنگی در تابستان مفید است. این ماده علاوه بر هیدراته کردن بدن، به لطف ماهیت خنک کنندگی خود، باعث کاهش گرمای بدن می شود. علاوه بر این، این نوشیدنی سالم باعث تغذیه بدن و بهبود گردش خون می شود.

مفید برای بارداری

این ماده غنی از مواد مغذی است. از این رو یک نوشیدنی فوق العاده برای زنان باردار است. به علاوه، برای بهبود هضم، جلوگیری از یبوست و کاهش تهوع صبحگاهی در بارداری عالی است. برای تنظیم میزان قند خون و جلوگیری از دیابت بارداری و عفونت های قارچی در دوران بارداری، از خواص این ماده بهره مند شوید.

به دلیل این که آب جو طبی می تواند سموم و آب اضافی بدن را دفع کند، به درمان احتباس آب در بارداری کمک می کند. احتباس آب در بارداری معمولا با تورم مچ پا مشخص می شود. مادران شیرده نیز می توانند این ماده را به عنوان یک ماده غذایی مفید برای افزایش تولید شیر مصرف کنند.

بهبود سیستم ایمنی

آب جو طبی یک نیروگاه از مواد مغذی است که حاوی مقدار زیادی ویتامین B، آهن، کلسیم، منیزیم، مس، روی و سلنیوم است. همه این مواد برای تقویت سیستم ایمنی مفید هستند. علاوه بر این، بتا گلوکان موجود در جو دارای توانایی فعال سازی سیستم ایمنی بدن است.

مکانیسم دفاعی بدن برای مبارزه با بیماری ها و عفونت های مختلف مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا طراحی شده اند. بنابراین تقویت سیستم ایمنی به بهبود کارکرد این مکانیسم ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک می کند. علاوه بر این، به دلیل وجود آهن و مس در این ماده، احتمال ابتلا به کم خونی و خستگی کاهش می یابد.

هشدارهای لازم در مورد مصرف آب جو طبی

  • این ماده ادرار آور (دیورتیک) است. بنابراین بیش از ۶ فنجان در روز از آن استفاده نکنید.
  • آب جو طبی حاوی گلوتن است. بنابراین مصرف آن برای کسانی که حساسیت به گلوتن دارند توصیه نمی شود.