نشانه ها، علل، تشخیص و درمان آب مروارید در سگ ها

بیماری آب مروارید به کدر شدن عدسی چشم اشاره دارد. این کدورت می تواند تنها در بخشی از چشم تا در تمام چشم ایجاد شود. هنگامی که عدسی چشم (این بخش پشت عنبیه واقع شده است) تیره و ابر آلود می شود، از عبور نور از طریق شبکیه چشم جلوگیری شده و ممکن است موجب کوری شود.  اغلب موارد آب مروارید در سگ ها ارثی هستند. به عنوان مثال، سگ های پشمالوی مینیاتوری، سگ های کوکر اسپانیل،  تریر اسکاتلندی مینیاتوری، گلدن رتریور و چند نژاد دیگر همگی مستعد آب مروارید هستند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت پیرو مطالب قبلی مربوط به نگهداری از حیوانات خانگی در مورد یکی از بیماری های سگ ها یعنی آب مروارید صحبت کرده ایم.

علائم آب مروارید در سگ ها

علائم آب مروارید در سگ ها معمولا به درجه ای از اختلال بینایی مربوط است. سگ هایی که به کمتر از ۳۰ درصد کدورت لنز مبتلا هستند، علائم کمی داشته یا اصلا علامت ندارند. در عوض سگ هایی که بیش از ۶۰ درصد عدسی چشمشان کدر شده است، ممکن است بینایی خود را از دست داده و یا برای دیدن اشیاء در تاریکی مشکل داشته باشند.

در همین حین، اگر حیوان به آب مروارید مربوط به دیابت قندی مبتلا شده باشد علائم بدن او عبارتند از:

  • افزایش تشنگی
  • افزایش دفعات ادرار
  • کاهش وزن
  • علائم اختلال بینایی

علل ایجاد آب مروارید در سگ ها

اگرچه در اغلب موارد آب مروارید به ارث برده می شود، اما علل و عوامل خطر دیگر که مرتبط با این بیماری هستند عبارتند از:

  • دیابت شیرین
  • بالا رفتن سن حیوان
  • قرار گرفتن در معرض شوک الکتریکی
  • التهاب چشم (یووئیت)
  • سطوح غیر طبیعی و کم کلسیم در خون (هیپو)
  • قرار گرفتن در معرض تابش اشعه یا مواد سمی (به عنوان مثال، دی نیتروفنول، نفتالین)

روش تشخیص آب مروارید در سگ ها

اگر در چشم سگتان لکه سفیدی مشاهده کردید باید بلافاصله او را به دامپزشک نشان دهید. ابتدا دامپزشک سوالاتی را در مورد شرح حال حیوان از شما خواهد پرسید. نوع علائم و زمان شروع آن ها از جمله مهمترین نکاتی است که باید در این شرح حال توضیح داده شود. سپس با انجام معاینه فیزیکی کامل، با تمرکز بر روی چشم و اطراف آن، شدت بیماری تعیین می شود.

تست های تشخیصی معمول، مانند آزمایش خون، آزمایشات بیوشیمی و آزمایش ادرار نیز ممکن است انجام شود. با این حال، نتایج این آزمایشات معمولا غیر اختصاصی است. مگر اینکه بیماری همزمان دیگری مانند دیابت یا هیپوکلسمی علت ریشه ای مشکل باشد. سونوگرافی و یا الکترورتینوگرافی (که پاسخ های الکتریکی سلول های موجود در شبکیه چشم را اندازه گیری می کند) دو شکل از آزمایشات تشخیصی پیشرفته است که برای تعیین شدت بیماری مفید است. با این آزمایشات پزشک می تواند مشخص کند که آیا حیوان نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر؟

درمان

اگر دامپزشک برای حیوان شما جراحی را توصیه کرده است، انجام این عمل را به تاخیر نیاندازید. آب مروارید یک اختلال پیشرونده است که اگر به سرعت درمان نشود، ممکن است به کوری در یک یا هر دو چشم حیوان منجر شود. این امر به ویژه در مورد آب مروارید مرتبط با دیابت مهم است. چرا که پیشرفت آب مرواریدی که به دلیل دیابت رخ می دهد، سریع تر است. با این حال معمولا جراحی برای سگ هایی که به صورت غیر ارثی آب مروارید گرفته اند توصیه نمی شود.

یکی از روش مدرن جراحی آب مروارید روش فیکو است. در این روش عدسی چشم خارج شده و با عدسی مصنوعی جایگزین می شود. در این روش همچنین، برای جلوگیری از دوربینی شدید، یک لنز داخل چشمی در حین عمل جراحی پیوند زده می شود. میزان موفقیت فیکو در سگ ها بیش از ۹۰ درصد است.

میزان پیشرفت این بیماری بستگی به علت زمینه ای آب مروارید، محل آب مروارید، و سن حیوان دارد. اگر سگ تحت عمل جراحی برای درمان آب مروارید قرار بگیرد، ممکن است نیاز باشد که بستری شود. طول دوره درمان در خانه نیز چند هفته می باشد.