آشنایی با مراحل سرطان پستان

تشخیص مراحل سرطان پستان برای تصمیم گیری پزشک جهت طراحی برنامه درمانی بیماری ضروری است. به منظور پیدا کردن مرحله سرطان سینه، پزشک بافت های سینه به دست آمده از طریق روش لومپلکتومی یا ماستکتومی را بررسی می کند. علاوه بر این، بافت های غدد لنفاوی زیر بغل نیز می توانند برای این منظور مورد بررسی قرار گیرند.

مراحل سرطان پستان معمولا با اعداد رومی مشخص می شود و می تواند از I تا IV طبقه بندی شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مراحل سرطان پستان اشاره می کنیم. عواملی که در مرحله سرطان پستان تأثیر می گذارد، اندازه توده و چگونگی گسترش آن در بدن است.

مراحل سرطان پستان

مرحله ۰

سرطان پستان مرحله ۰ معمولا ماهیت غیر تهاجمی دارد. بهترین نمونه از این مرحله از سرطان پستان، کارسینوم Ductal in situ است (DCIS). در این مرحله، هیچ شواهدی از سلول های سرطانی و غیر سرطانی در پستان یا سایر بافت های همسایه وجود ندارد.

مرحله I

سرطان سینه مرحله ۱ منعکس کننده وجود تومور است که حدود ۲ سانتی متر قطر دارد و شبیه بادام زمینی است. در این مرحله، سرطان از پستان خارج نشده و هنوز بر غده های لنفاوی تاثیر نگذاشته است. گزینه های درمان در دسترس برای بیماران مبتلا به سرطان پستان اولیه، لامپکتومی یا ماسکتومی کامل همراه با پرتودرمانی در کل قسمت پستان است.

مرحله II

سرطان سینه مرحله II با وجود تومور که دارای قطر بین ۲ تا ۵ سانتی متر است مشخص می شود. در این مرحله، سرطان پستان ممکن است شروع به کسترش به غدد لنفاوی کند، اما به قسمت دیگری از بدن گسترش نخواهد یافت. در این مرحله تومورهایی با قطر بیش از ۵ سانتی متر که مانند لیمو به نظر می رسند، غدد لنفاوی را شامل نمی شوند در حالی که تومورهای دارای قطری کمتر از ۲ سانتیمتر ممکن است حداقل سه ناحیه از غدد لنفاوی زیر بغل را تحت تاثیر قرار دهند. سرطان سینه مرحله II در برخی موارد ممکن است تومور در پستان داشته باشد اما حضور سلول های سرطانی را در سه غدد لنفاوی زیر بغل نشان می دهد.

نشانه های تشخیصی که سرطان سینه مرحله II را از سرطان سینه مرحله ۱ جدا می کنند، دخالت غدد لنفاوی است. درمان این مرحله از سرطان سینه شامل استفاده از شیمی درمانی علاوه بر جراحی و پرتودرمانی است.

آشنایی با مراحل سرطان پستان
آشنایی با مراحل سرطان پستان

مرحله III

سرطان پستان مرحله III، با وجود تومور بزرگتر از ۵ سانتیمتر قطر مشخص می شود. در این مرحله، سرطان شروع به گسترش به غدد لنفاوی در نزدیکی سینه می کند. غدد موجود در زیر بغل در این مرحله تحت تاثیر سرطان سینه قرار می گیرند. به این مرحله سرطان پیشرفته موضعی نیز گفته می شود. با این وجود بخش های دیگر بدن هنوز در این مرحله از سرطان در امان هستند. در بعضی موارد در مرحله سوم سرطان پستان، غدد لنفاوی که تحت تاثیر قرار می گیرند، ممکن است از یکدیگر جدا شوند.

مرحله IV

سرطان سینه مرحله IV با گسترش سرطان به قسمت های مختلف بدن مشخص می شود. این مرحله پیشرفته ترین مرحله سرطان سینه محسوب می شود و به نام سرطان متاستاتیک پستان نیز شناخته می شود. استخوان ها، کبد، ریه ها و مغز از جمله قسمت های دیگر بدن هستند که می توانند توسط سلول های سرطانی پستان تحت تاثیر قرار گیرند.

سرطان پستان مرحله IV به معنی پایان زندگی نیست. زنانی که دارای پیشرفته ترین مرحله سرطان سینه هستند نیز می توانند با ادامه درمان که توسط پزشک تجویز می شود، زندگی پر امیدی داشته باشند.