آشنایی بیشتر با کبد

کبد را باید یکی از ارگان اصلی بدن بدانیم. این عضو بزرگترین غده مترشحه بدن است که غذا پس از عبور از معده و جذب روده از آن عبور می کند. غذا پس از عبور از این عضو است که وارد جریان خون شده و بدن می تواند از آن استفاده کند. سلول های این عضو دارای عمر طولانی نمی باشند اما خوشبختانه با از بین رفتن هر سلول، سلول جدید جایگزین می شود.

جالب است بدانید ساختار کبد، بسیار پیچیده است به طوری که این عضو می تواند حتی با زنده ماندن ۲۰ الی ۳۰ درصد از سلول ها نیز به کار خود ادامه دهد. سلول های زنده در این شرایط می توانند به فعالیت اصلی خود و وظایف سلول های مرده رسیدگی کرده و حتی سلول های جدیدی نیز بسازند.

قلب و کبد، رابطه ای مستقیم و شفاف دارند. از آن طرف کبد، رابطه ای مستقیم با معده دارد. به جهت همین روابط است که اگر در کار قلب هر نوع اختلالی ایجاد شود آثار مخربی بر روی کبد خواهد گذاشت. این عضو با آسیبی که از قلب به آن می رسد سلول های خود را از دست می دهد.

وظایف اصلی کبد

سلول های کبدی وظایف بسیاری از جمله:

  • تولید صفرا
  • تبدیل اسید آمینه به پروتئین
  • ذخیره سازی ویتامین های محلول در چربی
  • ذخیره سازی مواد آلی مانند مس و آهن
  • خنثی سازی سمومات بدن

را در بدن انجام می دهد ولی در عین حال بیماری ها و خطرات بسیار این عضو از بدن را تهدید می کند.

آشنایی بیشتر با کبد
آشنایی بیشتر باکبد

آشنایی کلی با بیماری های کبدی

این عضو از بدن در معرض بیماری هایی نظیر انواع هپاتیت، ورم کبدی وکبد چرب قرار دارد.

کبد چرب: این عارضه بر اثر وجود چربی زیاد در کبد ایجاد می شود و سبب کاهش مقاومت این عضو در برابر سموم بدن می گردد. این عارضه شرایط ابتلا به سیروز را فراهم می آورد. ( سیروز بیماری هایی است که باعث نابودی و از بین رفتن تعداد قابل ملاحظه ای از سلول های کبدی می شوند.)

هپاتیت یا ورم کبد: این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های کبدی است که مسری است و انواع مختلفی دارد. هپاتیت یک ویروس است که بر روی کبد تاثیر گذاشته و موجب متورم شدن آن می شود. این ویروس می تواند موجب پاره شدن گلبول های قرمز نیز بشود.