آفت دهان

زخم های آفت دهان معمولا بی خطرند و مانند تبخال ها بسیار مسری هستند. در نتیجه باید به آن ها بیشتر اهمیت داد. آفت دهان دقیقا شبیه به تبخال است. هر دو آن ها قرمز رنگ، دایره ای شکل و چرکین هستند. البته تفاوت هایی نیز آفت دهان با تبخال دارد. از آن جمله که آفت های دهان معمولا با هم ایجاد نمی شوند. و عمدتا بخش های نرم و متحرک دهان را مثل زبان و زیر آن مورد حمله قرار می دهند. همچنین شروع افت دهان مانند تبخال حالتی هشدار دهنده و سوزناک ندارد.

اگر چه پزشکان هنوز به درستی نمی دانند که چرا بعضی از افراد بیش از سایرین دچرا افت دهان می شوند. اما به نظر می رسد وراثت نقشی اساسی در میان ابتلا داشته باشد. همچنین کسانی که سابقه ابتلا به افت دهان دارند؛ شانس بیشتری در ابتلا دوباره خواهند داشت. یکی دیگر از علل ایجاد افت دهان، باکتری استرپتوکوک سانگیوس و حساسیت به آن در بعضی از افراد می باشد.

جالب است که بدانید، زنان بیش از مردان به افت دهان مبتلا می شوند. و زنان باردار و قاعده بیشتر از زنان دیگر مستعد ابتلا هستند.

و در نهایت فشار و مالش دندان مصنوعی بر روی لثه و خراشیدن و گاز گرفتن زبان یا جداره داخلی گونه، از مواردی است که شانس ابتلا به آفت دهان را افزایش می دهد.

درمان آفت دهان چیست؟

اگر آفت دهان بدون احساس درد ایجاد شده است، و بیش از دو هفته از حضور آن می گذرد؛ بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یک افت دهان طبیعی معمولا دردناک است و طی ۱۰ ایل ۱۵ روز بهبود می یابد. ولی لزومی ندارد درد آزاد دهنده آن را این همه روز تحمل کنید. در ادامه درمان های افت دهان را به شما معرفی می کنیم.

استفاده از اب نمک

یک قاشق مربا خوری نمک را در یک لیوان اب گرم حل کرده و روزانه چند بار دهان خود را با آن شستشو دهید. این کار تا حدود زیادی تسکین دهنده آفت دهان است.

مواد اسیدی مصرف نکنید

مواد اسیدی مثل گوجه فرنگی، مرکبات و غذاهای پر ادویه می توانند آفت دهان را تحریک کرده و سوزش آن را بیشتر کنند.

استفاده از ژل یا خمیر هیدروکورتیزون

این ماده باید توسط پزشک تجویز شود. مصرف این ماده به صورت یک لایه روی آفت به التیام سریع آن کمک می کند.

پمادهای تسکین دهنده

این پمادها را می توایند بدون نسخه از دارو خانه تهیه کنید. این پمادها اگر چه درمان کننده آفت دهان نیستند. اما درد ناشی از آن را تسکین داده و اطراف آن را تمیز نگه می دارند.

ترکیب کائولین پکتین و دیفن هیدرامین

مقدار مساوی از این دو ماده را مخلوط کرده و به مدت یک دقیقه در دهان بچرخانید. دیفن هیدرامین آثار تسکین دهنده داشته و کائولین پکتین نوعی بی حس کننده است. این کار برای تسکین آفت دهان و سایر دردهای خفیف دهانی موثر است.

مصرف لیزین

طی تحقیقات انجام شده در سال های گذشته نشان داده شد که مواد دارای اسید آمینه لیزین می توانند آفت دهان را بهبود دهند. البته این اسید آمینه اگر چه اثر موفقی داشته است؛ اما تنها بر روی بعضی از افراد عمل می کند. در این زمینه نیز بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

مراقبت از افت دهان

در هنگام شستشوی دهان و دندان ها و نیز هنگام خوردن غذا مراقب آفت خود باشید. سایش آفت دهان به وسیله غذاها و مسواک می تواند بسیار آزار دهنده بوده و التیام آن را به تاخیر بیاندازد.