آسم، آلرژی و بارداری و پاسخ به چند سوال مهم در مورد این موضوع

اگر باردار هستید و دارای آسم یا آلرژی هستید، ممکن است در مورد مصرف دارو کمی تردید داشته باشید. اما بسیاری از متخصصان معتقدند که کنترل کردن علائم در این زنان اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد آسم، آلرژی و بارداری صحبت کرده و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ می دهیم.

آلرژی و بارداری

چند سوال و جواب مهم در مورد آسم، آلرژی و بارداری

یک آلرژیست یا ایمونولوژیست که اغلب به عنوان متخصص آلرژی شناخته می شوند می تواند به شما بگوید که کدام یک از داروهای آسم و آلرژی بهترین و موثر ترین داروها در طول دوران بارداری هستند. به محض اطلاع از باردار بودن خود به منظور بررسی و بهبود برنامه ریزی شخصی و احساس آرامش خاطر در این مورد، به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

در قسمت زیر به برخی از سوالات رایج در این مورد پاسخ داده ایم.

آیا زنان مبتلا به آسم می توانند بارداری سالمی داشته باشند؟

بله با مدیریت مناسب آسم، می توانید بیماری خود را تحت کنترل داشته باشید و یک کودک سالم به دنیا بیاورید.

آسم کنترل نشده چگونه بر جنین تاثیر می گذارد؟

علائم آسم کنترل نشده می تواند باعث کاهش میزان اکسیژن در خون شما شود. جنین اکسیژن خود را از خون شما می گیرد. از آنجا که جنین نیاز به یک منبع ثابت اکسیژن برای رشد و توسعه طبیعی دارد، مدیریت علائم آسم بسیار مهم است تا شما و جنینتان بتوانید اکسیژن کافی دریافت کنید.

آیا مصرف داروهای آسم بی خطر است؟

خطرات آلودگی آسم بیشتر از خطرات مصرف داروهای لازم برای بیماری است. مطالعات نشان می دهد که اکثر داروهای آسم برای زنان در هنگام بارداری بی خطر هستند. با این حال، از مصرف داروهای خوراکی (قرص) باید اجتناب شود. مگر اینکه این داروها برای کنترل علائم لازم باشند. دانستن این که چه داروهایی باید مصرف کنید، دلیل خوبی برای مراجعه مرتب به آلرژیست است تا بتوانید وضعیت بیماری خود را کنترل کنید.

آیا بارداری بر علائم آسم تاثیر می گذارد؟

بارداری ممکن است بر شدت علائم آسم تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که علائم آسم در ۳۵٪ زنان باردار بدتر شده، در ۲۸٪ زنان بهبود یافته و در ۳۳٪ زنان باردار مانند قبل باقی مانده است. آسم در اواخر سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم، ممکن است بدتر شود.

آیا می توانم دریافت واکسن آلرژی را در دوران بارداری ادامه دهم؟

دریافت واکسن آلرژی (یک نوع از ایمونوتراپی) در هنگام بارداری بی خطر است. مانند همیشه، آلرژیست به منظور کاهش خطر واکنش آلرژیک به واکسن بر میزان دوز دریافتی نظارت خواهد کرد. این واکنش ها نادر است. با این حال، واکنش آلرژیک می تواند برای جنین مضر باشد. دریافت واکسن آلرژی در بیماران باردار چنانچه قبلا واکسنی دریافت نکرده اند انجام نمی شود، اما می تواند در بیمارانی که در طول دوره دریافت واکسن باردار شده اند ادامه یابد. اگر چه دوزهای ایمونوتراپی فعلی در حین بارداری می تواند به همان میزان نگه داشته شود، اما دوز دریافتی تا بعد از زایمان نباید افزایش یابد.

در صورت ابتلا به آسم یا آلرژی از چه چیزهایی بایستی اجتناب کنم؟

چه باردار باشید چه نباشید، باید از چیزهایی که علائم شما را تحریک می کنند دوری کنید. این موارد ممکن است شامل گرد و غبار و حشرات و تحریک کننده هایی مانند دود سیگار باشد.

آیا زنان مبتلا به آسم می توانند لاماز را انجام دهند؟

اکثر زنان مبتلا به آسم قادر به انجام تکنیک های تنفسی لاماز بدون هیچ مشکلی هستند. داشتن علائم آسم در هنگام زایمان در زنانی که آسم آنها در طی دوران بارداری کنترل شده است نادر است.

در صورت مصرف داروهای آسم یا آلرژی آیا قادر به شیردهی به نوزادم می باشم؟

تغذیه با شیر مادر یک راه خوب برای افزایش ایمنی کودک است و به شدت توصیه می شود. داروهای توصیه شده برای استفاده در دوران بارداری می توانند در حین شیردهی ادامه یابند. زیرا نوزاد داروها را از شیر مادر نسبت به زمانی که در رحم است کمتر دریافت می کند.

راهنمایی های سلامتی

اگر چه این ها سوالات رایجی در مورد آلرژی و بارداری هستند، اما درمان هر بیمار متفاوت است. بهتر است که به طور مرتب در دوران بارداری به آلرژیست خود مراجعه کنید به طوری که بتوانید با ایجاد تغییرات مناسب در برنامه مدیریتی خود آسم را کنترل کرده و با بدتر شدن آن مقابله کنید.

خلاصه آن چه که باید در مورد آسم، آلرژی و بارداری بدانید

  • اگر آسم یا آلرژی دارید، می توانید بارداری سالم داشته باشید.
  • مدیریت علائم بیماری تان در طی دوران بارداری بسیار مهم است.
  • مصرف داروهای خود را متوقف نکنید.
  • مراجعه به متخصص آلرژی برای بهبود یا مرور طرح درمانی مناسب برای شما حایز اهمیت است.