علائم، علل و درمان آنافیلاکسی در سگ ها

آنافیلاکسی یک وضعیت اضطراری است و زمانی رخ می دهد که بدن حیوان نسبت به یک ماده آلرژی یا آلرژن واکنش منفی نشان می دهد. نام دیگر این وضعیت، شوک آلرژیک است. آنافیلاکسی شدید در سگ ها می تواند حتی کشنده باشد. متاسفانه این واکنس تقریبا غیر قابل پیش بینی است. یعنی تقریبا هر ماده ای می تواند به طور بالقوه باعث ایجاد یک واکنش شود. اگر آنافیلاکسی در سگ ها به موقع تشخیص داده و درمان شود، معمولا عوارضی برای حیوان ایجاد نمی کند.

در این مقاله مجله پیام سلامت به شرح کامل علائم، علل، روش های تشخیص و درمان آنافیلاکسی در سگ ها پرداخته ایم.

علائم آنافیلاکسی در سگ

علائم واکنش آلرژیک شدید در سک ها که شبیه شوک است عبارتند از:

  • مشکلات تنفسی
  • استفراغ
  • دفع ناخواسته ادرار
  • مشکل کنترل روده

این مشکلات و علائم اغلب در عرض چند دقیقه بعد از قرار گرفتن در معرض آلرژن، شروع می شوند.

علل ایجاد شوک آلرژیک در سگ ها چیست؟

تقریبا هر ماده غذایی یا زیست محیطی می تواند آنافیلاکسی را در سگ ها آغاز کند. اما اغلب علل این واکنش عبارتند از:

  • نیش حشرات
  • داروهای خاص
  • مواد غذایی خاص

شدت علائم ایجاد شده هم بستگی به شدت قرار گرفتن حیوان در معرض آلرژن دارد. بنابراین هر چقدر حیوان بیشتر در معرض ماده آلرژی زا باشد، علائمش شدیدتر است. گاهی واکنش به صورت موضعی است، یعنی بخشی از بدن حیوان درگیر واکنش است و گاهی نیز کل بدن او از خود عکس العمل نشان می دهد. آسیب های ایجاد شده در بدن حیوان نیز بستگی به شدت واکنش دارد.

تشخیص آنافیلاکسی در سگ ها

از آن جا که بدن حیوان به آلرژن، واکنش نسبتا سریعی نشان می دهد، تقریبا هیچ آزمونی وجود ندارد که بتواند به کمک آن سگ های مستعد آلرژی به یک ماده خاص را از سگ ها دیگر تشخیص داد. با این حال اگر به ماده خاصی مشکوک باشید برای تشخیص و تایید نظریه می توانید از آزمون های حساسیت پوستی استفاده کنید. اما اگر واکنش آلرژیک ایجاد شود، یک موقعیت اورژانسی پیش آمده که در این شرایط حیوان باید حتما به بیمارستان ارجاع داده شود.

درمان و پیشگیری از آنافیلاکسی در سگ ها

برای درمان این واکنش، شناسایی و دوری از عواملی که موجب حساسیت می شوند بسیار با اهمیت است. اگر بتوانید ماده ای که حیوان به آن حساسیت دارد را شناسایی کنید، با یک واکسن می تواند از ایجاد واکنش در آینده جلوگیری کنید. گاهی واکنش به حدی شدید است که دامپزشک مجبور است راهی برای تنفس حیوان باز کند. علاوه بر این، اغلب به منظور کاهش سطح شوک در حیوان و برای آبرسانی بدن از مایعات داخل وریدی استفاده می شود. داروهایی مانند اپی نفرین اغلب در صورتی که شوک شدید باشد تجویز می شود. آنتی هیستامین ها نیز برای کمک به کنترل آلرژی مفید هستند. بیشتر دامپزشکان معتقدند که حیوانی که دچار واکنش آلرژیک می شود باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت تحت نظر پزشک بوده و در بیمارستان بستری باشد.

اگر کشف شود که واکنش های آلرژیک به ماده غذایی یا آلرژن خاصی در محیط رخ می دهد، باید سعی کنید آن ماده یا آن غذا را از حیوان دور کنید. اما این موضوع تنها در مورد مواد و غذاهایی که فعلا در محیط زندگی حیوان وجود دارد کاربرد پیدا می کند. در مورد مواد و غذاهایی که ممکن است در آینده به خانه شما راه پیدا کنند، هیچ کنترل و نظارتی وجود ندارد.

هیچ راه شناخته شده برای جلوگیری از واکنش اولیه وجود ندارد. اما پس از آن که ماده حساسیت زا شناسایی شد، باید حیوان را از قرار گرفتن در معرض آن به حداقل برسانید.