آناناس خشک

از آنجایی که گرما در فرایند خشک کردن آناناس استفاده می شود؛ آناناس هنگام خشک شدن مقدار زیادی مواد مغذی خود را از دست می دهد.

در این شرایط ویتامین های محلول در آب، مانند ویتامین C به سرعت کاهش می یابد. همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم در فرآیند خشک کردن آناناس تا ۵۰ درصد کاهش می یابد.

از سویی آناناس خشک مقدار قند بیشتری از آناناس تازه دارد؛ و در کالری آن نیز ۲ تا ۳ برابر آناناس تازه است.

در کل باید گفت به عنوان یک میان وعده، آناناس خشک شده یک غذای موثر و کم چرب برای به دست آوردن سریع انرژی است.

اما اگر شما در حال تلاش برای کنترل وزن یا سطح قند خون خود هستید، خوردن آناناس تازه یا میوه ای با قند پایین تر گزینه سالم تری است.

در این مطلب پیام سلامت به بررسی ویژگی های آناناس خشک می پردازیم.

قند موجود در آناناس خشک شده

وقتی میوه خشک می شود، آب از آن خارج می شود. در نتیجه غلظت هر ماده ای از جمله قند در آن بالاتر می رود. یک فنجان آناناس تازه و شیرین، حاوی ۱۶ گرم قند است. اما بسیاری از تولید کنندگان آناناس خشک شده آن را با شکر گرانول پوشانده اند؛ و قند آن را به حدود ۱۳ گرم در هر قطعه افزایش می دهد. از آنجا که شما در هر زمان چند قطعه غذا می خورید، اثر مصرف آناناس خشک مانند آب نبات خوردن است. در نتیجه اگر دیابت دارید یا سعی می کنید از مصرف قند بیش از حد اجتناب کنید، آناناس خشک شده را فراموش کنید.

منگنز موجود در آناناس خشک شده

تحقیقات پزشکی توصیه می کنند که مردان در هر روز ۲٫۳ میلی گرم منگنز مصرف کنند. منگنز یک ماده معدنی است که مصرف روزانه آن به استخوان های قوی و بهبود بافت همبند کمک می کند. در این زمینه زنان نیز به ۱٫۸ میلی گرم منگنز روزانه نیاز دارند.

به گفته موسسه لینوس پالینگ، دو برش متوسط از آناناس به میزان ۷۵ تا ۸۰ درصد از این مقدار را منگنز را برای شما فراهم می کند.

اگر شما در معرض پوکی استخوان هستید، افزودن آناناس به رژیم غذایی ممکن است به محافظت از استخوان ها و کاهش سرعت از دست دادن تراکم استخوان ها کمک کند.

آنزیم بروملین (برملائین) موجود در آناناس

آناناس حاوی مخلوطی از آنزیم هاست که بروملین نامیده می شود. این آنزیم ها به عنوان درمان برای التهاب و سوء هاضمه شناخته شده اند.

به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برمولین به پروتئین هضم بدن کمک می کند. مکمل های تغذیه ای و تولید کنندگان محصولات دارویی معمولا بروملین را جداسازی می کنند و آن را به عنوان درمان برای التهاب سینوسی و تورم پس از عمل به فروش می رسانند.

از آنجایی که آناناس خشک حاوی بروملین است، اضافه کردن آن به رژیم غذایی شما ممکن است برخی از مزایای ضد التهابی را به شما ارائه دهد.

ویتامین C موجود در آناناس

اگر چه آناناس خشک برخی از مزایای مواد مغذی را ارائه می دهد، اما در مقابل مقدار کالری و قند آن بالاست. یک وعده آناناس خشک (حدودا ۹۰ گرم)، حدود ۵۰ درصد از ویتامین C روزانه مورد نیاز شما را فراهم می کند. این در حالی است که همان مقدار آناناس تازه ۱۰۰ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را فراهم خواهد کرد.

به همین ترتیب، یک فنجان آناناس خام حاوی ۱۸ میکروگرم فولات است که عمده آن از طریق خشک شدن از دست می رود. فولات از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که سلول های سالم شما را از تخریب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و به جلوگیری از پیری زودرس و توسعه بیماری ها کمک می کند.

نکات

برای آنکه آناناس خشک شده یک میان وعده غذایی مضر نباشد، در انتخاب آن دقت کنید. محصولات محلی تولید شده که به آن مواد افزودنی و قند اضافه نزده اند، نمونه های بهتری هستند.

همچنین بهتر است آناناس خشک شده را با یک میوه خشک شده با قندی کم، مانند زغال اخته، بخورید تا محتوای قند آن را رقیق کنید.

در نهایت اضافه کردن آجیل یا دانه های خشک باعث می شود که روغن های سالم به بدن شما در جذب مواد مغذی محلول در میوه مانند بتا کاروتن کمک کنند.