ارتباط آنتی بیوتیک ها و مرگ ناگهانی قلبی

در طول تاریخ، آنتی بیوتیک ها جان میلیون ها نفر را نجات داده اند. این در حالی است که متاسفانه این روزها از این دارو بیش از حد استفاده می شود به طوری که به یکی از قطب های اصلی ایجاد انواع و اقسام عوارض بالقوه تبدیل شده است. در مطالعه ای که در دانمارک انجام شده و نتایج آن در مجله (BMJ) منترش شد به یک از این عوارض اشاره شده است. بر اساس این مطالعه بزرگ که بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ انجام شده است، مشخص شد که استفاده از آنتی بیوتیکی به نام کلاریترومایسین می تواند با افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی و مرگ همراه باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به طور مفصل در مورد ارتباط آنتی بیوتیک ها و مرگ ناگهانی قلبی و تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است صحبت خواهیم کرد.

مطالعه انجام شده در ارتباط با آنتی بیوتیک ها و مرگ ناگهانی قلبی

محققان این مطالعه، خطر مرگ قلبی را در افرادی که کلاریترومایسین و روکسیترومایسین استفاده می کردند بررسی کرده و آن ها را با کسانی که پنی سیلین V (پنی سیلین خوراکی) مصرف می کردند، مقایسه کردند.

در این مطالعه از مجموعه ای از بزرگسالان دانمارکی، بین سنین ۴۰ تا ۷۴ ساله که یک دروه هفت روزه از آنتی بیوتیک زیاد استفاده کرده بودند استفاده کرد. از این افراد ۱۶۰۲۹۷ نفر کلاریترومایسین، ۵۸۸،۹۸۸ نفر روکسیترومایسین و ۴۳۵۵۳۰۹ نفر پنی سیلین استفاده کرده بودند.

محققان، در مجموع ۲۸۵ مرگ قلبی در دوره مطالعه خود از این افراد را شاهد بودند. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که مصرف کلاریترومایسین، در مقایسه با زمانی که پنی سیلین استفاده شده است، با افزایش خطر نارسایی قلبی همراه بود.

محققان همچنین ۳۷ مرگ اضافی قلبی را برای هر دوره مصرف کلاریترومایسین شاهد بودند. این موضوع نشان می دهد که می توان از این مرگ و میرها با اجتناب از استفاده غیر ضروری از این دارو جلوگیری کرد. متاسفانه ارتباط آنتی بیوتیک ها و مرگ ناگهانی قلبی در زنان قوی تر بود. محققان در این پژوهش دریافتند که روکسیترومایسین با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در ارتباط نیست.

۳۷ مرگ قابل پیشگیری می تواند نگران های زیادی را بین افراد عادی ایجاد کند. این در حالی است که پژوهشگران اذعان دارند که خطر مطلق مرگ ناشی از کلاریترومایسین نسبتا کوچک است.

از سوی دیگر، کلاریترومایسین دارویی است که به طور گسترده ای تجویز نمی شود، به طوری که تعداد مرگ و میر ناشی از آن در سراسر جهان قابل اغماض است. این گروه تحقیقاتی دانمارکی برای تحقیق بیشتر خواستار ایمنی آنتی بیوتیک های ماکرولیدی، و به طور خاص مصرف کلاریترومایسین شدند.

البته این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که، محدودیت هایی نیز در این تحقیق وجود داشت. مهمترین محدودیت های موجود نیز در حوزه سبک زندگی و به طور خاص مواردی مانند عدم لحاظ کردن شاخص توده بدنی و سیگار کشیدن بود.

کلاریترومایسین دارویی است که اغلب برای عفونت های ویروسی و برای کسانی که به پنی سیلین حساسیت دارند تجویز می شود. اما چیزی که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود، عوارض جانبی بلاقوه آن است. این دارو می تواند با گسترش فعالیت الکتریکی در بخش پایینی قلب زمینه ایجاد اختلالات ریتم قلبی که به طور بالقوه کشنده هستند را فراهم کند.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) از هر  ۵ آمریکایی ها برای ۴ نفر در سال آنتی بیوتیک تجویز می شود. بسیاری از این تجویزها نیز لزومی ندارد. استفاده بیش از حد از این داروها موجب ایجاد مقاومت بدن می شود.

از طرفی آنتی بیوتیک ها نه تنها باکتری های مضر را می کشند، بلکه دیگر میکروارگانیسم ها بدن را نیز از بین می برند. از بین رفتن باکتری های مفید بدن موجب ایجاد مشکلات معده و روده شده و سیستم ایمنی بدن را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها در آینده می کند. بنابراین هر دوره مصرف آنتی بیوتیک باید با یک دوره مصرف پروبیوتیک ها همراه باشد.