تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا با کرونا ویروس

در مقاله زیر، پیرو سایر مطالبی که در مجله پیام سلامت در مورد بیماری همه گیر کووید ۱۹ منتشر کرده ایم می خواهیم به یک سوال شایع پاسخ دهیم. آن سوال خاص این است که چه تفاوت ها و شباهت هایی بین سرماخوردگی و آنفولانزا با کرونا ویروس (کووید ۱۹) وجود دارد؟ پس با ما همراه شوید.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا با کرونا ویروس

جدول علائمی که در سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا بروز می کنند

در جدول زیر علائم و نشانه ها و به تبع آن، تفاوت های بین سرماخوردگی و آنفولانزا با کرونا ویروس (کووید ۱۹) خلاصه شده است.

علائم و نشانه ها سرماخوردگی آنفولانزا ویروس کرونای ووهان (کووید ۱۹)
تب در صورت بروز، معمولا تب خفیف است غالبا در بیماران مشاهده می شود غالبا در بیماران رخ می دهد
خستگی و احساس بی حالی گاه به گاه و به صورت خفیف رخ می دهد شایع است گاهی مشاهده می شود
عطسه شایع است نادر است نادر است
بدن درد شایع است شایع است گاهی مشاهده می شود
سردرد بسیار نادر است شایع است گاهی مشاهده می شود
گلو درد شایع است گاهی رخ می دهد گاهی مشاهده می شود
گرفتگی یا آبریزش بینی شایع است گاه به گاه رخ می دهد نادر است
اسهال رخ نمی دهد گاهی رخ می دهد نادر است
آبریزش از چشم ها شایع است شایع است نادر است
سرفه کردن خفیف است سرفه خشک بروز می کند سرفه های خشک و اغلب شدید ایجاد می شود
تنگی نفس رخ نمی دهد نادر است در عفونت های خفیف تا متوسط رخ می دهد
مشکل تنفسی رخ نمی دهد در عفونت های شدید دیده می شود در عفونت های شدید شایع است

اگرچه این جدول، علائم و نشانه های این ۳ بیماری را در بر می گیرد، اما شباهت ها و تفاوت هایی که در آن درج شده است برای متخصصان بسیار مهم بوده و عمدتاً برای تمایز یا تشخیص بیماری از آنها استفاده می کنند. البته حضور این علائم به وضوح وجود ویروس کرونا در بدن را نشان نمی دهد. در نتیجه معمولا برای تشخیص قطعی، از تست ها و روش های آزمایشگاهی خاصی استفاده می شود.

سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که روی دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، گلو، سینوس ها، لوله های استاش، نای، حنجره و لوله های برونش) تاثیر می گذارد. رینو ویروس ها باعث ایجاد حدود ۳۰٪  الی ۵۰٪ از موارد سرماخوردگی در جهان می شوند. با این حال بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف وجود دارد که ممکن است هر کدام از آنها باعث سرماخوردگی شوند.

سرماخوردگی مسری است و می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. دوره کومون این بیماری نیز حدود ۱ الی ۷ روز می باشد. مدت سرماخوردگی (منظور تعداد روزهایی است که طول می کشد تا بیمار بهبود پیدا کند) حدود ۷ الی ۱۰ روز است. اما بسته به میزان تقلای ویروس در بدن، سرماخوردگی ممکن است تا ۲ هفته نیز ادامه پیدا کند. سرماخوردگی یک بیماری خفیف تنفسی است که آبریزش و گرفتگی بینی در آن بسیار شایع می باشد. پزشکان عمدتاً با استفاده از مشاهدات بالینی و بررسی سابقه پزشکی بیمار، سرماخوردگی را تشخیص می دهند. بنابراین برای این بیماری آزمایش لازم نیست.

آنفلوانزا

آنفلوانزا هم یک عفونت ویروسی است که روی دستگاه تنفسی فوقانی یا سیستم تنفسی تحتانی تاثیر می گذارد. ویروس های آنفلوانزا باعث بروز این بیماری می شوند. این ویروس ها معمولاً نسبت به ویروس های ایجاد کننده سرماخوردگی، علائم جدی تری را در سیستم تنفسی ایجاد می کنند. آنفولانزا مسری است و می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

دوره کومون این بیماری حدود ۱ الی ۴ روز است. مدت آنفولانزا نیز بسته به شدت عفونت دارد. اما این دوره بین ۵ روز تا ۲ هفته متغیر است. آنفولانزا می تواند در بعضی از افراد به یک بیماری شدید و بالقوه کشنده یعنی ذات الریه تبدیل شود. از مشخصه های آنفلوانزا می توان به تب خفیف تا زیاد، سردردهای متوسط ​​تا شدید، سرفه، خستگی و بدن درد اشاره کرد.

آنفولانزای شدید ممکن است علائمی داشته باشد که به سرعت بروز می کنند و نیاز به مراقبت های حمایتی دارند. پزشکان آنفولانزا را بر اساس علائم بالینی و جواب آزمایش بیمار تشخیص می دهند.

کرونا ویروس

کووید ۱۹ یک کرونا ویروس تک رشته ای است. این گونه جدیدی از کرونا ویروس (اصطلاح کرونا به معنی تاج است)محسوب می شود و مسئول ایجاد بیماری همه گیری است که مشکلات جدی تنفسی به وجود می آورد شهر ووهان در چین خواستگاه این ویروس خطرناک و ناشناخته است. محققان معتقدند که این ویروس از بدن حیوانات آلوده نشأت گرفته و از طریق بازارهای فروش غذاهای دریایی در ووهان وارد بدن انسان شده است.

این بیماری می تواند از فردی به فرد دیگر نیز گسترش یابد. به همین دلیل به سرعت و ظرف چند ماه توانسته تمام کشورهای جهان را آلوده و درگیر کند. این بیماری از همان خوانواده کرونا ویروس هایی است که سارس (SARS) و مرس (MERS) را به وجود آوردند. دوره کومون این بیماری چیزی بین ۲ الی ۱۴ روز است.

متاسفانه امکان گسترش کرونا ویروس از فردی به فرد دیگر، حتی اگر فرد آلوده در طی دوره کومون علائمی نداشته باشد، وجود دارد. افراد آلوده همچنین ممکن است از وجود ویروس در بدنشان خبر نداشته باشند و علائمی از خود نشان ندهند. علائم اصلی کووید ۱۹ تب معمولاً بالا، سرفه های خشک متوسط ​​تا شدید و تنگی نفس است.

علائم و نشانه های دیگر این بیماری نیز عبارتند از:

  • گلودرد
  • اسهال
  • گرفتگی و بدن درد
  • گرفتگی بینی یا آبریزش

در ابتدا به نظر می رسید افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی، بیماری ریوی و دیابت هستند؛ بیشتر هدف این بیماری قرار می گیرند. اما داده های اخیر مقامات بهداشتی ایتالیا حاکی از آن است که شانس افراد ۲۰ الی ۶۰ ساله ممکن است تقریباً مشابه با شانس افرادی باشد که بالای ۶۰ سال سن دارند و یا به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند. حدود ۸۰٪ از کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند بدون درمان خاص بهبود می یابند. این در حالی است که حدود ۲۰٪ از آنها ممکن است نیاز به برخی از درمان های حمایتی داشته باشند.

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا با کرونا ویروس در روش درمان

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا با کرونا ویروس
تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا با کرونا ویروس

این ۳ بیماری در روش درمان نیز تفاوت هایی با هم دارند. در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره می کنیم.

سرماخوردگی

پزشکان معمولا استراحت کردن، مصرف مایعات و مصرف داروهای خارج از نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن (Advil) و استامینوفن (تیلنول) را بری این بیماری توصیه می کنند. هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

آنفولانزا

درمان زودهنگام با دارو های ضد ویروسی مانند اوسلتامیویر (تامیفلو)، استراحت کردن، مصرف مایعات و استامینوفن و حمایت های تنفسی می تواند در صورت شدید بودن علائم آنفولانزا کمک کننده باشند. واکسن هایی نیز برای کاهش علائم یا جلوگیری از بروز آنفولانزا کشف شده اند.

کرونا ویروس

متخصصان در صورت شدید بودن علائم کووید ۱۹، استراحت کردن، مصرف مایعات، خوردن استامینوفن برای کاهش بدن درد و حمایت های تنفسی را توصیه می کنند. تحقیقات زیادی در حال حاضر در جهان برای کشف واکسن این بیماری در حال انجام است اما تا کنون واکسنی برای کووید ۱۹ کشف نشده است.

کرونا ویروس چه مدت روی لباس و درون لباسشویی فعال می ماند؟

محققان دریافته اند که ویروس می تواند تا حدود ۷۲ ساعت روی برخی از سطوح باقی بماند. البته یافته های این مطالعه شامل پارچه نمی شود. لیزا ماراگاکیس، مدیر ارشد پیشگیری از ابتلا به عفونت در موسسه جان هاپکینز در این زمینه می گوید:

تاکنون شواهد نشان داده اند که انتقال ویروس از طریق لمس کردن سطوح نرم مانند پارچه بسیار سخت تر از انتقال آن از طریق سطوح سختی مانند دکمه آسانسور است.

یک نکته که متخصصان در این مرحله به آن اشاره می کنند این است که، انتقال بیشتر از طریق تماس نزدیک صورت می گیرد، نه از طریق تماس سطوح سخت و یا لباس. بهترین کاری که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید این است که تا حد ممکن در خانه بمانید و از ترددهای غیر ضروری خودداری کنید. فراموش نکنید که بیرون از خانه حتما از محلول های ضد عفونی کننده دست استفاده کنید. در ضمن از تماس نزدیک با افراد مشکوک خودداری کرده و هنگام ورود به خانه اول دست های خود را بشویید.

اگر کسی در خانه شما علائم کووید ۱۹ را دارد، تمیز کردن سطوح و وسایلی مانند لباس ها بسیار توصیه می شود. حتی اگر بیرون نمی روید و حداقل ۶ فوت از فرد بیمار فاصله می گیرید. اگر در معرض سرفه یا عطسه فرد بیمار قرار گرفتید، حتما لباس های خود را بشویید. به خصوص اگر لباستان زیپ یا دکمه دارد.

بعد از اینکه همه لباس ها را داخل ماشین لباسشویی گذاشتید، دوباره دستان خود را بشویید. بهتر است لباس را با آب گرم بشویید و آنها را زیر نور آفتاب خشک کنید. زیرا ویروس در دمای بالاتر از ۱۳۳ فارنهایت غیر فعال می شود.

نکته مهم

آنتی بیوتیک ها برای این سه بیماری ویروسی مفید نیستند. اگرچه این داروها در صورت وجود عفونت های باکتریایی ثانویه در بدن ممکن است مفید باشند. اما هرگز بدون تشخیص و تجویز پزشک خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک مصرف نکنید. به ویژه در این بازه زمانی که متاسفانه ویروس تبدیل به یک بیماری همه گیر شده است.

در مقابل به محض مشاهده علائم این بیماری با شماره های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تماس گرفته و از مشاوره های تخصصی آنها استفاده کنید.

منابع:

  1. ?(What are the differences and similarities between the common cold, flu, and COVID-19 (2019 novel coronavirus
  2. ?How Long Does Coronavirus Stay on Clothes and Laundry