آکنه بعد از یائسگی

حدود نیمی از تمام زنان در طول زندگی خود دچار جوش یا آکنه می شوند. شیوع آکنه در دوران بارداری یا درست قبل از دوره قاعدگی امری شایع است؛ اما همچنین در طول یا بعد از یائسگی نیز آکنه رایج است. در تمام این موارد، شما می توانید هورمون های خود را برای ایجاد این مشکلات سرزنش کنید. در این مطلب پیام سلامت درباره علل، علائم و درمان جوش یا آکنه بعد از یائسگی نکاتی را مطرح می کنیم.

علت آکنه بعد از یائسگی

پوست شما در پاسخ به سیگنال های هورمونی از آندروژن ها، گروهی از هورمون های مردانه که شامل تستوسترون هستند را تولید می کند. اگر بدن شما بیش از حد معمول آندروژن داشته باشد، شما چربی بیش از حد تولید می کنید و جوش می زنید. در یائسگی، میزان هورمون های زنانه شما، از جمله استروژن و پروژسترون کاهش می یابد؛ که مسئله می تواند موجب افزایش اثر اندروژن ها بر روی سیستم بدن شما باشد و منجر به آکنه پوستی شود. چربی پوست منجر به مسدود شدن منفذهای سطح پوست می شود؛ که این موضوع به نوبه خود منجر به جوش بیشتر و عفونت باکتریایی می شود.

شرایط

طبق نظر آکادمی آمریکایی پوست، آکنه بعد از یائسگی می تواند علائم بالینی وضعیت جدی تری باشد. یک زن که بعد از یائسگی به طور ناگهانی دچار آکنه می شود؛ ممکن است یک تومور داشته باشد که هورمون ها را در یکی از تخمدان ها یا غده فوق کلیوی ترشح می کند. همچنین ممکن است به دیابت نوع ۲ مبتلا شده باشد. در این زمینه انجمن دیابت آمریکا می گوید که یک سوم از همه افراد مبتلا به دیابت، از عوارض پوستی، از جمله ضایعاتی مانند آکنه، رنج می برند.

درمان آکنه بعد از یائسگی

با این حال در اکثر موارد، آکنه بعد از یائسگی هیچ گونه بیماری دیگر را نشان نمی دهد و شما می توانید بر روی درمان پوست خود، بدون هیچ گونه نگرانی در مورد سایر مشکلات سلامتی متمرکز شوید. از آنجا که این علت هورمونی است، اولین خط درمان شما نیز ممکن است هورمونی باشد. درمان جایگزینی هورمون با استروژن و پروژسترون می تواند به توقف شیوع جوش کمک کند. اگر شما همچنین از علائم یائسگی دیگر مانند تغییرات خلقی، بی خوابی و اضطراب رنج می برید، درمان جایگزینی هورمون می تواند یک گزینه مناسب باشد. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که درمان جایگزینی هورمون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

سایر درمان ها

متخصصین پوست همچنین برای درمان آکنه بعد از یائسگی اسپیرونولاکتون، که دیورتیک با خواص ضد آندروژنی است را تجویز می کنند. این دارو باعث بروز بی نظمی قاعدگی در بسیاری از زنان که هنوز قاعدگی دارند می شود و همچنین می تواند منجر به از دست دادن آب بدن شود. اما یک مطالعه هشت ساله در سال ۲۰۰۲ در مجله پزشکی پوست و جراحی منتشر شده که نشان می دهد spironolactone می تواند با به خوبی از پس درمان آکنه در زنان برآید.

طبق نظر AAD، علاوه بر استفاده از پاک کننده ملایم یک یا دو بار در روز، ممکن است برای درمان آکنه بعد از یائسگی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خوراکی برای از بین بردن هر عفونت باکتریایی که باعث آکنه می شود، باشید.

علاوه بر این، دوزهای کم از ایزوترتینوئین که داروی گیاهی آکنه برای بزرگسالان در ۵۰ و ۶۰ سالگی است؛ کمک می کند تا ضایعات پوستی خود را با موفقیت از بین ببرید.