آکنه نوزادان را چگونه باید درمان کرد؟

آکنه نوزادان آکنه یا جوشی است که بر روی پوست نوزادان ایجاد می شود. آکنه در کودک می تواند در هر نقطه بر روی صورت ایجاد شود، اما معمولا بر روی گونه ها، بینی و پیشانی بیشتر مشاهده می شود. آکنه نوزادان معمولا موقتی ولی در عین حال شایع است. لازم به ذکر است که برای درمان جوش در نوزادان نیاز به اقدام خاصی نیست. بلکه این عارضه پوستی به خودی خود و بدون بر جای گذاشتن زخم از بین می رود.

نشانه های آکنه نوزادان

آکنه نوزادان معمولا شبیه برجستگی های قرمز یا سفید کوچکی است که بر روی گونه ، بینی و پیشانی کودک مشخص است. این جوش ها اغلب در طی دو تا چهار هفته پس از تولد ایجاد می شوند.

بسیاری از نوزادان نیز برجستگی های سفید و کوچکی بر روی بینی، چانه یا گونه در زمان تولد دارند. این برجستگی ها به نام milia شناخته شده است.

چه هنگامی باید به دکتر مراجعه کنید

اگر شما در مورد ظاهر کودک خود نگران هستید باید برای اطمینان به دکتر کودکان مراجعه کنید. اما در صورتی که ظاهر این آکنه غیر طبیعی نباشد جای نگرانی نیست و معمولا ظرف سه تا چهار ماه پس از بروزشان، از بین می روند.

برای تعیین جدی بودن و نوع آکنه نوزادان پزشک ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

  • آیا سابقه خانوادگی آکنه شدید دارید؟
  • آیا کودکتان تا به حال در معرض دارو هایی مانند کورتیکواستروئیدها و یا مواد مخدر حاوی ید که آکنه ایجاد می کنند قرار گرفته است؟
آکنه نوزادان را چگونه باید درمان کرد؟
آکنه نوزادان را چگونه باید درمان کرد؟

درمان آکنه نوزادان

از آنجا که آکنه نوزادان معمولا  ظرف چند ماه از بین می رود، هیچ درمان پزشکی توصیه نمی شود. اگر آکنه کودک شما بیش از این زمان باقی بماند و به خودی خود از بین نرود ممکن است پزشک کرم، دارو یا درمان های دیگر را تجویز کند. به هیچ عنوان نباید برای درمان از داروهای ضد آکنه به صورت خود سرانه و بدون مشورت پزشک بر روی پوست نوزاد استفاده کرد. برخی از این محصولات ممکن است به پوست ظریف نوزاد آسیب های جبران ناپذیر و طولانی مدت وارد کنند.

شیوه زندگی و راه حل های خانگی

اگر کودکتان مبتلا به آکنه نوزادان است راهنمای زیر برای مراقبت از پوست او مفید می باشد:

  • پوست صورت کودک را تمیز نگه دارید. برای این کار روزانه صورت نوزاد را با آب گرم و صابون ملایم نوزاد بشویید.
  • پوست نوزاد را به آرامی پس از شستشو خشک کنید. نگران نباشید. برای این کار از دستمال پنبه ای یا حوله استفاده کرده و پوست او را نوازش کنید.
  • به هیچ وجه آکنه ها را مالش یا فشار ندهید. با این کار ممکن است باعث تحریک بیشتر شده و یا آن ها را آلوده کنید.
  • از مصرف لوسیون یا روغن بر روی صورت کودک اجتناب کنید.