بسیار مرسوم است که می گویند لبنیات بهترین ماده برای جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت ساختار اسکلتی بدن است؛ اما باید بدانید خوردن این مواد تنها در شرایطی خاص موثر است. افراد، بخصوص زنان معمولا در سنین میانسالی به بعد شانس ابتلا به پوکی استخوان بالایی دارند. پوکی استخوان به زبان ساده ناشی از کم شدن تراکم استخوان های بدن است. کم شدن این تراکم استخوانها را در مقابل فشار های مختلف ناتوان تر کرده و در نتیجه شکستگی های پی در پی، دیر خوب شدن شکستگی های احتمالی و دردهای استخوانی را همراه خود می آورد.

لبنیات را چطور جهت جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنیم؟

مصرف منظم لبنیات از پوکی استخوان جلوگیری می کند به شرطی که این مواد دارای هر چهار ماده مغذی کلسیم، پروتئین، فسفات غیر معدنی و ویتامین D باشند. سه ماده اول در تمامی انواع لبنیات وجود دارد اما ویتامین D ماده ای است که باید به صورت جداگانه به لبنیات خود اضافه کنید ( در کشورهای پیشرفته معمولا لبنیات را با ویتامین D غنی می کنند ). فراموش نکنید نبود هریک از این مواد مغذی منجر به عملکرد ناقص لبنیات جهت جلوگیری از پوکی استخوان خواهد شد. برای همین است که پزشکان در اولین مراجعه بیماران نشای از پوکی استخوان برای آن ها قرص های ویتامین D تجویز می کنند. و صد البته بهترین روش دریافت ویتامین D در کاملترین شکل آن قرار گرفتن روزانه چند دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب است.

نکته جالب توجه اینکه این ۴ عنصر در کنار یکدیگر علاوه بر جلوگیری از پوکی استخوان بر تقویت عضلات، افزایش تعادل و کاهش صدمات ناشی از افتادن و افزایش جذب کلسیم و فسفر در روده نیز به صورت مستقیم موثر هستند.

در نهایت به یاد داشته باشید مصرف منظم لبنیات و انجام ورزش های سبک در کنار آن بهترین و اولیه ترین راه حل مقابله با پوکی استخوان است.