احتمالاً تا به حال، تعرق را در خود دیده و حس کرده اید. تعرق بیش از حد غالباً ناخوشایند و آزاردهنده است، هم برای خود فرد و هم برای دیگران؛

آیا می‌دانید که چه طور باید عوامل تعرق بالا را از بین ببرید؟

و نباید نسبت به آن بی تفاوت ماند. پس چه طور می‌توانیم میزان عرق کردن را کم کرده و راحتی و آرامش را بازیابیم؟

من پودر تالک در کفش هایم می‌ریزم

درست

غلط

تالک پودری جذب کننده است، بنابراین رطوبت را از بین می‌برد. از آنجایی که باکتری ها و قارچ ها از محیط های گرم و مرطوب لذت می‌برند، پودر تالک راه حل مناسبی برای خشکاندن و محدود کردن تکثیر آنهاست. ضمناً، با استفاده از این پودر بوهای بد هم از بین می‌روند !

لباس های چرم و کتان را ترجیح می‌دهم

درست

غلط

فیبرهای طبیعی مانند کتان و چرم به خوبی عرق را جذب می‌کنند (برخلاف مواد ترکیبی)، و به این ترتیب مانع تکثیر میکروب هایی که عامل بوی ناخوشایند هستند، می‌شوند. اما امروزه، اجناس جدید ِ «تنفس کننده» ای وجود دارند (رطوبت را جذب می‌کنند و اغلب خاصیت ضد باکتری دارد)، که مورد استفاده، خصوصاً برای ورزشکاران قرار می‌گیرند.

من آب یخ می‌نوشم

درست

غلط

نوشیدنی آب یخ یا برعکس نوشیدن مایعات خیلی گرم توصیه نمی‌شوند زیرا تفاوت زیاد دما باعث افزایش قابل توجه تعرق بدن می‌شود. علاوه بر این، باید از تمام عواملی که دمای داخلی بدن را افزایش می‌دهند هم اجتناب کرد، مانند: الکل، ادویه ها، استرس و… .

دو روز پشت سر هم یک کفش را نمی‌پوشم

درست

غلط

پوشیدن کفش ها، به طور متناوب و یک روز در میان باعث می‌شود که آنها به خوبی خشک شوند. همچنین، شما هر روز می‌توانید کفش هایی کاملاً خشک به پا کنید. با این کار، بوهای نامطبوع را کم کرده و عمر کفش های تان را هم طولانی تر می‌کنید.

من موهای زائد زیر بغلم را به طور مرتب می‌زنم

درست

غلط

موها مولکول های بودار عرق را در خود نگه می‌دارند. ضمناً این موها سطح مکملی می‌سازند که محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها خواهد بود. بنابراین تراشیدن یا زدن این موها، ایدۀ خوبی برای کاهش دادن بوهای ناخوشایند بدن است.

من از زاج سفید استفاده می‌کنم

درست

غلط

زاج سفید دئودرانتی بدنی است که عرق کردن را خنثی می‌کند، مانع رشد و تکثیر باکتری ها می‌شود و بنابراین بوهای ناخوشایند را از بین می‌برد. این سنگ طبیعی و بدون بو، بر روی پوست مرطوب مالیده می‌شود.

در تابستان کفش های بسته می‌پوشم

درست

غلط

برعکس، تا جایی که برایتان ممکن است کفش های باز و هواگیر را در الویت قرار دهید. اما از خریدن اجناس پلاستیکی اجتناب کرده و به جای آن از کفش های چرم بهره ببرید، چرم رطوبت و در نتیجه بو را کم می‌کند.

من لباس های چسبان را ترجیح می‌دهم

درست

غلط

لباس های گشاد که قابلیت نفوذ هوا را دارند، رطوبت را برعکس لباس های تنگ و چسبان کم می‌کنند. در مورد رنگ ها هم، فراموش نکنید که رنگ های تیره گرما را در خود نگه می‌دارند. بنابراین باید رنگ های روشن را انتخاب کنید.

من پاهای داغم را در آب می‌گذارم

درست

غلط

قرار گرفتن طولانی مدت در گرما فعالیت غدد مولد عرق را تحریک می‌کند. پس بهتر است که پاهای تان را در آب بگذارید یا با آب خنک دوش بگیرید یا حمام کنید به این ترتیب روند تعریق را کند خواهید کرد.

من از یک ضد عرق استفاده می‌کنم

درست

غلط

ضد عرق هایی که از املاح آلومینیوم تهیه شده اند، حجم عرق و انتشار آن را کم می‌کنند. این ضد عرق ها غالباً حاوی اسید سالسیلیک هستند که خاصیت ضد باکتری دارد و بوهای نامطبوع را کم می‌کند.

در حالی که دئودرانت ها فقط آنتی باکتری هستند.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health